اعراب زیر چتر گنبد عبری

استقرار سامانه گنبد آهنین در کشورهای عربی یک ماجرا است ولی مهمتر از آن سفر آتی رئیس موساد به واشنگتن و دیدارش با بایدن است که به نظر می‌رسد «ایران» محوریت این سفر را دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، منابع عبری از موافقت رژیم صهیونیستی با استقرار سامانه‌ پدافند هوایی «گنبد آهنین» در چند کشور حاشیه حوزه خلیج فارس خبر دادند. روزنامه عبری زبان هاآرتص روز گذشته در گزارشی نوشت که آمریکا به زودی استقرار سامانه‌های گنبد آهنین را در پایگاه‌هایش در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای خاورمیانه و اروپا پس از اعلام موافقت رژیم صهیونیستی آغاز می‌کند.

هدیه استراتژیک

طبق این گزارش، موافقت اسرائیل با استقرار سامانه‌های مذکور در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پس از عادی‌سازی روابط با بحرین و امارات و معامله تسلیحاتی آمریکا با امارات و عربستان صورت گرفته است. هاآرتص در ادامه گزارش داد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دومین سکوی سامانه گنبد آهنین را سه هفته پیش به وزارت دفاع آمریکا تحویل داده است. در همین راستا، منابع وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آمریکایی‌ها سامانه‌های گنبد آهنین را تحویل گرفته‌اند و موافقت مقامات این رژیم را برای استقرار این سامانه‌ها در پایگاه‌هایشان در شماری از کشورها، به ویژه کشورهای منطقه خاورمیانه، اروپا و خاور نزدیک کسب کرده‌اند. طبق گزارش این رسانه، مقامات رژیم صهیونیستی اسامی کشورهایی که قرار است این سامانه‌ها در پایگاه‌های آنها مستقر شود را فاش نکردند.

هاآرتص در ادامه به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی نوشت که علی‌رغم استقرار سامانه‌های مذکور، نیروهایی در کشورهای منطقه اروپای شرقی مستقر خواهند شد؛ چراکه آمریکا نگران تهدید روسیه برای نیروهای خود و زیربناهای راهبردی در این منطقه است. مقامات تل‌آویو درحالی نام کشورهای مقصد سامانه‌های مذکور را اعلام نکرده‌اند که سپتامبر ۲۰۱۸ یک رسانه سعودی اعلام کرد، عربستان قراردادی را برای خرید سامانه‌های گنبد آهنین از رژیم صهیونیستی به واسطه آمریکا امضا کرده است.

این درحالی است که تغییر دولت در واشنگتن حداقل در حوزه مناسبات نظامی و تسلیحاتی نه تنها تاثیر چندانی نداشته بلکه به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل بین‌الملل، ریاض در راهبرد جدید خود نسبت به دولت دمکرات آمریکا پوشش تعاملات تسلیحاتی را یک کانال امن برای بازسازی روابط میان دربار سعودی و دمکرات‌های کاخ سفید برآورد کرده است.

در طول مدت کارزار  انتخاباتی در آمریکا همواره نگرانی‌هایی از سوی عربستان در خصوص نوع نگاه و برخورد دمکرات ها در مورد ریاض مطرح بود و این مساله با پیروزی آنها شکل جدی‌تری را به خود گرفته است. در این میان برخی ناظران بین‌المللی معتقدند که اقدامات دولت ترامپ و نماینده ویژه کاخ‌سفید در خصوص مساله عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل ابعاد پنهان و زوایای مختلفی داشته که یکی از آنها تعیین دشمن مشترک و تهدید دائمی برای رشد روزافزون همکاری‌های امنیتی میان آنها بوده است.

هدایت یک ارتباط

آمریکا با در نظر گرفتن احتمال پیروزی دمکرات‌ها، پرونده امنیت رژیم صهیونیستی را به شکلی مهندسی کرد که حتی با روی کار آمدن دولت دمکرات، مناسبات امنیتی ایجاد شده از خط طراحی شده خارج نشود. در واقع سیا و موساد برای کسب منافع حداکثری با رویکرد مدیریت تهران و کنترل تهدیدهای جاری که از سوی ایران متوجه واشنگتن و تل‌آویو است، سناریوی دشمن مشترک را برای اعراب و اسرائیل تنظیم کردند. طبق این سناریو لابی صهیونیست‌ها و ایالات متحده با بزرگنمایی در خصوص تهدیدهای موجود، هم از بازسازی روابط میان تهران و ریاض جلوگیری کردند و هم اینکه از فضای عربی در راستای خدمت‌رسانی به صهیونیست‌ها و کسب منافع بیشتر برای آمریکایی‌ها بهره میبرند.

همچنین اینگونه طرح‌ریزی شده بود که اگر دولت بعدی آمریکا توان پیروزی در انتخابات و شکست جمهوری خواهان را داشته باشد، این موضوع تاثیر زیادی بر مناسبات شکل گرفته میان اعراب و اسرائیل نداشته باشد؛ چراکه آنها در طول دوران جمهوریخواهان علاوه بر  اینکه به عادی‌سازی با صهیونیست‌ها عمق بیشتری دادند، حتی در حوزه‌های دیپلماتیک و بین‌المللی نیز این مناسبات را تعریض کردند.

اما حالا شبکه تلویریونی ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، یوسی کوهن (رئیس موساد) را به واشنگتن خواهد فرستاد تا به طرح خواسته‌های رژیم صهیونیستی از جو بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای با ایران بپردازد.

طبق این گزارش یوسی کوهن در ماه فوریه مهمان جو بایدن و مقامات امنیتی آمریکا از جمله ریاست جدید آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده است که اگر این سفر اجرایی شود کوهن اولین مقام اسرائیل خواهد بود که به ملاقات رییس جمهور دمکرات آمریکا نائل میشود.

علیه تهران

برخی تحلیلگران امنیتی هدف از این دیدار و حضور نماینده اسرائیل در کاخ سفید را تبادل اطلاعات در خصوص تهدید شماره یک تل‌آویو یعنی تهران عنوان کردند. همچنین به دلیل مناسبات شکل گرفته در دوران ترامپ میان اسرائیل و اعراب، برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند کوهن نمایندگی ریاض و امارات را نیز در دیدار با بایدن و رییس سیا به عهده دارد و این گمان با انتشار خبر استقرار گنبد آهنین در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آنهم از سوی واشنگتن این حقیقت را که نماینده صهیونیست‌ها میتواند همزمان نمایندگی ابوظبی و ریاض را با خود حمل کند در اذهان عمومی تقویت میکند.

در همین راستا برخی گمانه زنی‌ها نیز در خصوص حضور کوهن در واشنگتن توجه برخی رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. برخی از تحلیلگران داخلی آمریکا با اشاره به حضور رئیس موساد در واشنگتن معتقدند برنامه هسته‌ای ایران مهمترین دلیل حضور کوهن در کاخ سفید است. به عبارتی دیگر آن چیزی که امروزه در نمودار تهدیدهای اعراب و اسرائیل در اولویت قرار دارد، مسئله هسته‌ای ایران و واکنش جامعه بین‌الملل با روی کار آمدن دمکرات‌ها و به خصوص بایدن در واشنگتن است؛ مسئله‌ای که نگرانی اسرائیل و اعراب را افزایش داده است.

در آخر باید متذکر شد که دولت‌ها در آمریکا مامور به اجرای سناریوهای مختلف در راستای کسب منافع ایالات متحده و تقویت جایگاه ابر قدرتی این کشور در جهان هستند. ممکن است هر دولت استراتژی و شکل منحصر به فرد خود را در مناسبات بین‌المللی دنبال کند اما هرگز تغییر در شاخص‌های تعیین شده صورت نمی‌گیرد. حالا با روی کار آمدن بایدن باید به نظاره نشست تا ببینیم تا چه حد تئوری‌ها تحقق پیدا میکند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 6663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =