۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 6580
آموزش تکنولوژی محور یا بازماندن از تحصیل

کرونا با آمدنش سبک زندگی جهانیان را تغییر داد و تمامی جوانب زندگی و مسیرهای حرکتی را در قالب های تازه ای تعریف کرد. از رعایت مسائل بهداشتی گرفته تا جنس انجام کار در محل های اداری یا دورکاری ها، مناسبات اجتماعی، روابط خانوادگی و دوستانه، تفریحات و مسافرت ها، ورزش و پیاده روی های روزانه و در نهایت حتی در مباحث آموزشی مراکز علمی و مدارس نیز اثرگذاری مخرب این پدیده نادر بیماری زایی کاملاً مشهود است.

به گزارش آتیه آنلاین، در کشورهای مختلف جهان به فراخور مدل های آموزشی موجود در آن کشورها، برنامه ریزی های کمی و کیفی در حوزه چگونگی روند ادامه آموزش های مختلف و به طور خاص آموزش های دانشگاه ها و مدارس صورت گرفت تا بتوانند چرخه تولید علم و علم آموزی و آموزش را در مدارس و دانشگاه ها را در شرایط کرونایی برقرار داشته و توقف در این حیطه را شاهد نباشند که موفقیت هایی نیز حاصل شده و گاه البته در برخی موارد با کاستی هایی به همراه بوده است.

به طور حتم یکی از راهکارهای حرکت بدون توقف در مسیر آموزش برنامه ریزی نرم افزاری و تهیه ملزومات سخت افزاری در حوزه آموزش الکترونیک و یا همان آموزش غیرحضوری و از راه دور است که مورد توجه تصمیم سازان آموزشی در جهان و حتی ایران قرار گرفته است و در دوران شیوع کرونا حتی با وجود آزمون و خطاهای مختلف، بهره برداری لازم از آن در راستای حرکت در مسیر آموزش صورت گرفته است.

شیوع بیماری کووید۱۹ در ایران هم مانند سایر نقاط جهان محدودیت هایی را با خود به همراه آورد که از آن جمله محدودیت در مسیر آموزش دانشگاه ها و مدارس است و در این زمینه دولت برای عدم ایجاد خلل در راستای آموزش تمهیداتی را در نظر گرفت که از آن جمله می توان آموزش مجازی از طریق رسانه ملی، حضور دانش آموزان به صورت کاملاً محدود در شرایط مناسب کرونا و خارج از پیک بیماری، استفاده از نرم افزارهای شبکه های اجتماعی و ارائه آموزش از طریق شبکه شاد دانش آموزی با استفاده از تلفن هوشمند و تبلت را مورد اشاره قرار داد.

بستر شبکه شاد با گستره بسیار زیادی که تاکنون در کشور تجربه نشده بود همزمان با شیوع کرونا و تصمیم گیری ها در خصوص آموزش غیرحضوری فعالیت خود را بصورت رسمی از اردیبهشت ما سالجاری آغاز کرد. آخرین آماری که از حضور مدیران، معلمان و دانش آموزان در شبکه شاد به ثبت رسیده حاکی از عضویت تعداد ۱۱۰ هزار و ۹۷۹ نفر از مدیران، ۷۰۶ هزار و ۹۴۲ نفر از معلمان و ۱۲ میلیون ۲۸۶ هزار و ۱۹۳ نفر از دانش آموزان دارد. با در نظر داشتن شرایط روز جامعه، استفاده مخاطبان و به طور خاص دانش آموزان از شبکه شاد علاوه بر راهبردی و اثربخش بودن این شبکه در شرایط کرونایی و آموزش مجازی، با مسائل و مشکلاتی همراه بوده است.

بدون تردید مباحث تهیه و استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت برای اقشار مختلف دانش آموزی و بخصوص دانش آموزان در مناطق محروم از اساسی ترین مسائل پیرامون این روش از آموزش مجازی است. بخش اعظمی از خانواده ها توان تهیه تلفنهای هوشمند و تبلت را برای استفاده فرزندان از شبکه شاد دارند و اما صحبت در مورد خانواده هایی است که از لحاظ مالی در مضیقه بوده و توان هزینه کرد در این خصوص را ندارند. گفتنی است وزارت اموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و حتی سازمان های مردم نهاد و خیریه ها، مرکز امار ایران و در برخی شرایط "سلبریتی ها" در خصوص تهیه تبلت و تلفن هوشمند برای دانش آموزان محروم گام های مهمی برداشته اند، اما همچنان از گوشه و کنار کشور خبرهایی از در اختیارنداشتن این ابزار برای بخشی از دانش آموزان به گوش می رسد که با وجود تلاش های مستمر در حوزه آموزش غیرحضوری، این مهم در واقع هم برای سیستم آموزش کشور و هم برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل ضایعه بزرگی است.

بر هیچ کس پوشیده نیست که موضوع دانش آموزان بازمانده از تحصیل تبعات بسیار فرهنگی، اقتصادی  برای جامعه در آینده رقم خواهد زد و آسیب ای اجتماعی فراوانی را موجب خواهد شد. با توجه به اینکه نهادهایی مانند کمیته امداد نیاز به ۲۵۰ هزار تبلت و تلفن هوشمند را برای دانشجویان و دانش آموزان تحت حمایت خود عنوان کرده و همچنین سازمان آموزش و پرورش استثنایی عدم دسترسی ۳۰ درصد از دانش آموزان تحت پوشش این سازمان را به تبلت ابراز داشته است و طی شدن حدود یکسال تحصیلی، ضرورت بسیار تهیه این ابزار آموزشی در راستای پیشگیری از بازماندگی تحصیلی جدی است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در این مسیر مذاکرات مختلفی بین وزارتخانه های آموزش و پرورش، صمت، دفاع و شرکت همراه اول و شرکت ها و نهادهایی که توان تولید تبلت های مورد نیاز مباحث آموزش از راه دور را دارند صورت گرفته و اقداماتی اثربخشی نیز صورت گرفته است و همچنین بانک های عاملی پیش بینی شده اند که تسهیلات خرید تبلت و تلفن هوشمند را با سود اندک به نیازمندان ارائه دهند.

با استناد به تصمیم سازی ها و امورات انجام شد در حوزه آموزش مجازی در زمان کرونا و با در نظر داشتن شرایط اقتصادی خانواده های اقشار نیازمند دارای دانشجو و دانش آموز در کشور و تاکید بر اهمیت و ضرورت استمرار آموزش برای همگان بدون وقفه، ذکر نکاتی در پایان مطلب ضروری است.

نکته اول اینکه بدون اتلاف زمان و با تصمیم گیری های در اسرع وقت، مسئولان مرتبط، نهادهای خیریه و همه افراد و نهادهایی که به گونه ای در رفع این مشکل برای دانشجویان و دانش آموزان نیازمند می توانند اثربخش باشند باید وارد میدان شده و حتی یک نفر در راستای عدم وجود امکانات تحصیل و آموزش از راه دور از امر مهم آموزش بدور نمانده و  به جمع بازماندگان از تحصیل نپیوندد.

نکته دیگر اینکه با توجه به راه اندازی و ایجاد بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه آموزش مجازی و به طور خاص سیستم آموزش شبکه شاد، از این سیستم و تجربیات می توان حتی پس از برطرف شدن کامل بیماری کرونا به عنوان سیستم کمک آموزشی و یا در شرایط خاص دیگر در همین قالب استفاده کرد.

کد خبر: 6580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =