سلب حق شکایت کارگران وجاهت قانونی ندارد

نماینده کارگران در هیات‌های حل اختلاف در شمال شرق تهران گفت: دیده شده که برخی کارفرمایان در انتهای قراردادهای کارگری قید می‌کنند که کارگر در خصوص حق و حقوق خود حق هیچگونه شکایتی را ندارد که این نکته به هیچ عنوان دارای وجاهت قانونی نیست.

داود اخوان در گفتگو با آتیه آنلاین، در خصوص قراردادهای تحت شمول قانون کار افزود: در قانون کار تعریف شده است که تمامی قراردادهای کار فی مابین کارگر و کارفرما باید تحت شمول قانون کار باشد و در قراردادهای اینگونه، حق هرگونه شکایت و درخواست بررسی احقاق حق برای کارگر و همچنین کارفرما محفوظ است.

وی اظهار داشت: بسیاری از کارفرمایان پس از پایان قرارداد یا اعلام عدم نیاز، از کارگر امضای «تسویه حساب» می‌گیرند مبنی بر اینکه وی تمام مطالبات قانونی خود را مطابق قانون کار از کارفرما دریافت کرده است که در این شرایط در هیات های حل اختلاف ادارات کار باید لیست تمامی پرداخت ها از طرف کارفرما ارائه و مورد بررسی قرار گیرد.

عدم همکاری در ارائه لیست پرداختی‌ها

اخوان با اشاره به اینکه برخی کارفرمایان در خصوص ارائه لیست و ریز پرداختی حق و حقوق کارگران همکاری لازم را ندارند تصریح کرد: در دعاوی مربوط به پرداختی حق و حقوق کارگران از طرف کارفرما که به هیات های حل اختلاف مراجعه می‌کنند عددی در حدود ۴ درصد از کارفرمایان لیست و ریز واریزی ها را به هیات ارائه می کنند و در این زمینه حقوق بسیاری از کارگران مغفول می ماند.

نماینده کارگران در هیات‌های حل اختلاف در شمال شرق تهران اضافه می کند: البته در این خصوص رای دیوان عدالت اداری صادر شده است مبنی بر اینکه با درخواست هیات های حل اختلاف در خصوص ادعای عدم واریزی کامل مطالبات کارگر از سوی کارفرما، این کارفرمایان هستند که باید لیست و ریز تمامی پرداختی های کارگر طی قرارداد را به هیات ها ارائه دهند.

تخلفات پرداخت عیدی کارگران در برخی سازمان ها

این فعال حوزه کار اضافه کرد: بسیار اتفاق افتاده است که در برخی سازمان ها به عنوان مثال مبلغ عیدی معادل یک پایه حقوق پرداخت شده است و این در صورتی است که مطابق قانون کار، نیروهای شمول این قانون باید دو برابر پایه حقوق به عنوان عیدی به کارکنان این سازمان ها پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی حق و حقوق کارگران مشمول قانون کار باید مطابق مواد و تبصره های مندرج در قانون پرداخت شود و کارگر در همه زمینه ها حق شکایت، اعتراض و احقاق حق  را خواهد داشت، گفت: تمام پرداختی‌ها در صورت درخواست کارگر از طریق هیات های حل اختلاف باید به صورت مکتوب به این هیات ها ارائه شود.

کد خبر: 6265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =