۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 6156

نگاهی به نظارت " سالاری "  بر ۳۰۷۰

محمدتلخابی، رییس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان قم
نگاهی به نظارت " سالاری "  بر ۳۰۷۰

دکتر مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به عنوان مدعی‌العموم آستین بالا زده‌ و در ارائه خدمات غیرحضوری، مدیران کل ستادی و استانهای این سازمان را احضار می کند و خواستار توضیح درباره عملکردشان در حوزه اجرایی شدن طرح ۳۰۷۰ می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نظارت بر حسن اجرای ارائه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در قالب طرح بزرگ ۳۰۷۰ یا همان دوشنبه های دیجیتال تامین اجتماعی بر عهده مدیران ارشد سازمان است.
مرکز ارتباطات مردمی با شماره ۱۴۲۰ مهمترین ابزاری هست که  سازمان تامین اجتماعی می‌تواند از طریق آن، وظیفه آگاهی از نظرات و مشکلات مردمی را در دریافت خدمات مختلف بویژه خدمات غیرحضوری انجام دهد. با این حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با حضور منظم در جلسات ویدئوکفرانسی با معاونین، مدیران ارشد ستادی و مدیران کل بیمه ای و مدیران درمان این سازمان در استانها اعلام کرده است برای حفظ حقوق عمومی بر امور اجرایی نظیر ارائه خدمات کاملا غیرحضوری در قالب طرح ۳۰۷۰ شخصا به موضوع ورود کرده است.
** طرح ۳۰۷۰
سال ۱۳۹۹، با عنوان سال تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی نامگذاری شده است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص غیرحضوری کردن خدمات دستگاهها، این سازمان به منظور جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری کرونا، طرح ۳۰۷۰ را در قالب دوشنبه های دیجیتال رونمایی کرده است.
در این طرح، دوشنبه هر هفته یک سرویس کاملا غیر حضوری و جدید، به بیمه شدگان و مخاطبان سازمان تامین اجتماعی رونمایی و ارائه می شود.
بر اساس تعداد مراجعات و سرویس های پرتراکم، خدمات تامین اجتماعی اولویت بندی شده و مقرر گردیده است تا پایان بهمن ماه جاری، با راه اندازی ۳۰ سرویس کاملا غیرحضوری، ۷۰ درصد مراجعات به شعب تامین اجتماعی حذف گردد و به همین دلیل این طرح، ۳۰۷۰ نامگذاری شده است.

** برگزاری جلسات ویدئوکنفرانس
سالاری از ابتدای اجرای طرح در اواخر آبان ۹۹ روزهای دوشنبه جلسات ویدئوکنفرانسی را راه انداخت تا بصورت منظم و هفتگی در جریان نحوه ارائه خدمات و بازخوردهای مردم و مخاطبان از اجرای طرح قرار بگیرد.
این اقدام جسورانه مدیرعامل جوان نشان از عزم جدی وی و تیم همراهش برای تحقق دولت الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی است و تلاش شبانه روزی " سالاری " در رعایت حقوق مردم در اجرای مطلوب طرح ۳۰۷۰ برای منتقدان وی نیز پوشیده نماند و مورد تحسین قرار گرفت.
وی در جلسات ویدئوکنفرانس بیش از آنکه مدیرعامل و راهبر بزرگترین سازمان بیمه ای و خدمت رسان کشور باشد به عنوان یک مدعی العموم جلوه گر شده و در این جلسات هم بازخواست می کند، هم پیشنهاد میدهد و هم راهبری.

** صحبت های مدیرعامل در جایگاه یک مدعی العموم
وی در جلسات مزبور به صورت شفاف و صریح با مدیران و کارشناسان تأمین اجتماعی سراسر کشور صحبت میکند و به آنان خطاب می نماید: باید مشکلات سیستم خدمات غیرحضوری ثبت شود و واحدهای تخصصی ستادی مکلف به رفع مشکلات تا زمان اعلام رضایت کارشناسان واحدهای اجرائی هستند.
وی از راحتی مردم و مخاطبان در زمان دریافت خدمت غیرحضوری حرف زده و معتقد است: تا کنون چندین سرویس غیرحضوری از خدمات ۳۰ گانه رونمایی شده است و انتظار می‌رود که این سرویس‌ها به صورت بی‌نقص و کاملا غیرحضوری به مخاطبان ارائه شود.
سالاری به مدیران و کارشناسانش هشدار می دهد: رفع مشکلات سرویس‌های غیرحضوری به معنی رضایت خدمت گیرنده است و واحدهای تخصصی نمی‌توانند به دلیل عدم پاسخگوئی سایر نهادها و یا ایرادات و مشکلات دیگر از خود رفع مسئولیت کنند بلکه باید تا رفع کامل مشکلات اعلام شده از سوی مدیران و کارشناسان واحدهای اجرائی، موضوعات ثبت شده را پیگیری کنند.
مدیرعامل جوان تامین اجتماعی که از قضا در موضوعات مختلف سررشته دارد و به راحتی اقناع نمی شود و همیشه در اینگونه جلسات طرف مردم و مخاطبان را میگیرد، صحبت های کارشناسان را در همان جلسه راستی آزمایی می کند و با اشاره به واحدهای فناوری اطلاعات سازمان متبوعش می گوید: سهولت در دسترسی و پایداری سرویس‌های غیرحضوری موضوع بسیار مهمی است که همواره باید به عنوان دغدغه اصلی واحدهای فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرد.
سالاری خواستار اعتماد متقابل مخاطبان و سازمان به هم شده و تاکید می کند: دریافت بسیاری از خدمات سازمان تأمین اجتماعی مستلزم دارا بودن شرایط مختلف است که بسیاری از این شرایط را می‌توان با سهولت بیشتر و براساس اعتماد به متقاضیان و دریافت اطلاعات از اشخاص احراز کرد و نیازی به سخت‌گیری نخواهد بود.
وی مثل یک مدعی العموم حرفه ای و کاربلد نگاه تیزبینش را به مدیران دوخته و اذغان می کند: جلوگیری از سو استفاده نباید موجب توقف خدمت رسانی شود و سخت گیری در کنترل ها نباید موجب کندی و توقف خدمات باشد.
سالاری آگاهی مردم و مخاطبان از فرایند دریافت خدمت غیرحضوری را حق آنان دانسته و تاکید می کند: مراحل مختلف رسیدگی به درخواست مردم در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی و پیشرفت کار باید به اطلاع متقاضی برسد تا افراد از پیشرفت کار و رسیدگی به خواسته‌های خود مطلع شوند.
وی باز هم هشدار می دهد: مشکلات را از نگاه مردم و بهره بردار بررسی و رفع مشکل نمایید.
این مدیرعامل جوان که تا چندی پیش جوان ترین و موفق ترین استاندار دولت اعتدال بود، مردم را ولی نعمت مسئولان میداند و تصریح می کند: هر وقت سامانه خدمات غیرحضوری کاملا پایدار شد اجازه داریم به مردم بگوییم دیگر به شعب مراجعه نکنند.
وی می افزاید: اظهارات مخاطبان سازمان در صورت عدم تعارض با قوانین و مقررات باید ملاک عمل قرار گیرد.
سالاری با تاکید بر این که اسکن پرونده ها با الکترونیکی شدن امور تفاوت آشکار دارد می گوید: در الکترونیکی شدن خدمات باید سیستم قادر باشد دیتاهای لازم را دریافت، خوانش و پردازش کرده و کار مردم انجام شود نه اینکه فقط بگوییم امور الکترونیکی شده است و صرفا گزارش صوری بدهیم.
وی با اشاره به لزوم دقت و صحت در تجمیع سوابق بیمه ای افراد دستور می دهد: باید به گونه ای سیستم را بروز رسانی کنیم که فرد با درج کد ملی بتواند تمام سوابق بیمه ای خود را در کل کشور به روی سسیستم مشاهده و دریافت و از آن استفاده کند.
مدیرعامل تامین اجتماعی به دریافت گزارش از نحوه ارائه خدمات از سوی مردم اشاره کرده و تذکر می دهد: قطعی مکرر سیستم در ارائه خدمات الکترونیک مردم را دچار سردرگمی کرده و مخاطبان ما را از این جهت آزرده خاطر می کند.
سالاری جوان برای چندمین بار در یک جلسه تصریح میکند: مراحل انجام خدمت به صورت غیرحضوری باید مرحله به مرحله به مخاطب اطلاع رسانی شود و مردم حق دارند در هنگام کار با سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی بدانند که پیشرفت دریافت خدمت مورد نظر آنان در چه مرحله ای است.
وی تاکید دارد: بعد از راه اندازی هر خدمت غیرحضوری باید لحظه ای سیستم رصد شده و خطاهای سامانه را بررسی و رفع کنید.
بر اساس طرح ۳۰۷۰ که طی ماه‌های اخیر در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شده است به مرور ۳۰ خدمت غیرحضوری به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی اعم از بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان ارائه می‌شود و با تکمیل این طرح حدود ۷۰ میلیون مراجعه حضوری به شعب تأمین اجتماعی کاهش می‌یابد.
این خدمات از طریق درگاه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در دسترس قرار دارند.

کد خبر: 6156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =