پیشتازی چین در فروش فیلم

در سال ۲۰۲۰ هیچ کسب و کاری در جهان از طوفان کرونا در امان نماند و همه گیری ویروس کرونا سینمای جهان و هالیوود را با یکی از بزرگترین بحران های تاریخ مواجهه کرد. اما در این شرایط چین پرچمدار فروش فیلم است.

به گزارش آتیه آنلاین، سینما در سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران جهانی کرونا و متعاقب آن تعطیلی سینماها و عدم اکران بسیاری از فیلم های مطرح چالشی بی سابقه را تجربه کرد. بیشتر پروژه ها لغو شد، اکران و تولید فیلم‌ها به تاخیر افتاد و هزاران نفر در بخش های گوناگون این صنعت بیکار شدند و حتی برای مدتی فروش گیشه کشورهای مختلف به صفر رسید. شرکت‌های بزرگ سینمایی مجبور به تعویق چندباره زمان نمایش عمومی فیلم‌ها شدند و از تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها گرفته تا بازیگران و صاحبان سالن‌های سینماها ضررهای میلیارد دلاری را تجربه کردند. در هالیوود برخی فیلم‌ها تنها شانس این را پیدا کردند که پیش از همه‌گیری جهانی کرونا روی پرده بروند اما از آن‌جا که فراگیری خیلی زود از راه رسید، خیلی از این فیلم‌ها نتوانستد به فروشی که پیش‌بینی می‌شد دست پیدا کنند. در این میان نیزعده ای ترجیح دادند مدام تاریخ اکران را عقب بیاندازند به امید این که به زودی شرایط عادی شود آرزوی که تاکنون برآورده نشده است.

اما در این میان کشور چین همزمان با شروع جنگ اقتصادی با آمریکا و بر خلاف اینکه مرکز شیوع ویروس کرونا به سراسر جهان بود و هیچ کشوری در سطح جهانی نتوانست خود را از مشکلات مربوط به این ویروس برهاند، فعالیت سینماهایش را با ۷۰ درصد ظرفیت از سر گرفت و توانست به لطف فروش فیلم‌های هالیوودی مثل «تنت» و فیلم‌های چینی چون «هشت صد» پرچم دار فروش در سال ۲۰۲۰ شود که بدون کرونا قطعا به این زودی‌ها چنین چیزی ممکن نبود.

در واقع ادامه صدرنشینی چین در سال جدید به این عامل وابسته است که آمریکای شمالی و اروپا در کنترل ویروس کرونا موفق شوند و به زندگی عادی برگردند هرچند که پیش‌بینی ها حکایت از آن دارد  که این وضعیت در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا کند و البته پس از آن هم بعید است سینمای آمریکا بتواند فاصله ایجادشده را پر کند ویا چین متوقف بماند و اجازه بدهد که هالیوود دوباره به آن برسد.

با این وجود در سال ۲۰۲۱ هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد و تاریخ‌ رویدادها از جشنواره‌ها تا اکران عقب انداخته می‌شود. جشنواره فیلم برلین که همیشه در زمستان برگزار می‌شد امسال به دلیل شیوع کرونا ۲ مرحله‌ای شده است  و قصد دارند که مرحله نخست جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنند و حضور تماشاگران و تماشای فیلم‌های جشنواره را به تابستان آینده موکول کرده‌اند. جشنواره کن هم میان برگزاری جشنواره طبق روال پیشین و به تعویق انداختن آن تا تابستان مردد است.

در این میان امیدواری صنعت سینما و هنرمندانش این است که در سال جدید با غلبه بر کرونا و بازگشت به زندگی عادی، تمام سالن‌های نمایش در جهان بازگشایی شده و فیلم دیدن روال طبیعی‌اش را از سر بگیرد  و بسیاری از آثار مهم سینمایی که در سال ۲۰۲۰ بواسطه شیوع ویروس کرونا فرصت اکران نیافتند، امیدوارند در سال جدید میلادی بر پرده بزرگ سینما دیده شوند.

کد خبر: 5900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =