مصرف روزانه شیر و لبنیات در آلودگی هوا

خراسان شمالی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در آلودگی هوا، مصرف روزانه شیر و لبنیات کم چرب به همه گروه های سنی توصیه می شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر افشین دلشاد اظهارکرد: آلودگی های محیطی در هوا، مهمترین عامل خطر در بروز بیماری های تنفسی، ریوی، آسم، پوستی، چشمی، سرطان بوده و ممکن است به مرور زمان باعث آلزایمر و پارکینسون شود.

وی با اشاره به این که آلودگی محیطی با بیشتر مرگ و میرها ارتباط مستقیم دارد، گفت: منبع آلودگی از حجم کوچک مثل خاکستر سیگار تا حجم بزرگ مثل سوخت ماشین ها و فعالیت های صنعتی است؛ این ذرات آلوده به مرور زمان موجب بروز بیماری های تنفسی، ریوی و سرطان می شود و حتی باروری مردان و رشد بدو تولد نوزاد را کاهش می دهد.

دلشاد عنوان کرد: کارشناسان تغذیه، مصرف روزانه شیر و لبنیات کم چرب را به همه گروه های سنی و همچنین افراد تحت خطر در کارخانه ها و معدن ها و همچنین محیط های کاری پرتوزا توصیه می کنند.

وی ادامه داد: مکان های آلوده دارای فلزات سنگین از جمله سرب است که به راحتی از طریق تنفس به عنوان یک سم وارد بدن می شوند و شیر به دلیل این که منبع پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است موجب شده ریز مغذی های موجود در آن با فلزات سنگین از قبیل سرب باند شوند و از پخش آن در بدن جلوگیری کرده و از طریق ادرار و مدفوع دفع شوند.

دلشاد گروه شیر و لبنیات را شامل ماست، پنیر، کشک، بستنی و دوغ خواند و گفت: این گروه دارای کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین B۱۲ و B۲ و سایر مواد مغذی بوده و بهترین منبع تامین کننده کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها ضروری هستند.

وی ضمن توصیه به مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات، اظهار کرد: یک واحد از یک گروه برابر است با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب (کمتر از۲.۵ درصد)، یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت، یا یک چهارم لیوان کشک، یا ۲ لیوان دوغ، یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه است.

دلشاد خاطرنشان کرد: یک لیوان شیر کم چرب ۲۴۰ سی سی شامل ۱۰۲ کیلو کالری انرژی، ۸ گرم پروتئین، ۱۲ گرم کربوهیدرات، ۱۳ گرم قند، ۲ گرم چربی و حاوی منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین دی، B۲  و B۱۲ است.

کد خبر: 5221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =