فجر ۱۱۰ تایی در بحرانی‌ترین سال تاریخ سینما

در رونمایی از فهرست فیلم‌های متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، نام ۱۱۰ فیلم اعلام شد که خواهان رقابت در مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، امسال سال سینما نبود، ویروس کرونا این صنعت را  نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان و حتی در هالیوود با همه عقبه مالی‌اش زمین‌گیر کرد. از درگذشت بسیاری از شخصیت‌های نامدار این صنعت گرفته تا خانه‌نشینی و بیکاری بسیاری از عوامل و دست‌اندکاران تولید فیلم و تعویق بسیاری از پروژه‌های مهم سینمایی و ... همین وضعیت باعث شد تولید در سطح جهان به شکل محسوسی فروکش کند و همه کمپانی‌ها تولید حداقلی را در دستور کار قرار دهند و تولید عمده را به دوران پساکرونا موکول کنند. با این حال، در ایران اوضاع به گونه دیگری پیش رفته و اکنون با رونمایی از فهرست فیلم‌هایی که متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هستند، مشخص شده دست کم ۱۱۰ فیلم سینمایی در صف ایستاده‌اند.

در واقع جشنواره فیلم ۹۹، عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشنواره فیلم در ۳۹ دوره خود است. چراکه نه خبری از صف‌های طولانی بلیت‌فروشی است، نه سینماهای شهر فیلم‌هایش را نمایش می‌دهند. از طرفی جشنواره امسال هیات انتخابی نخواهد داشت و فیلم ها بدون انتخاب فقط داوری می شوند و این تصمیم باعث شده که برای اولین بار فهرست تمامی فیلم های متقاضی منتشر شود.

 حالا برخلاف تصور بسیاری از عموم اهالی سینما و علاقه‌مندان جشنواره مبنی بر عدم‌استقبال سازندگان فیلم‌ها از جشنواره امسال، فجر سی‌ونهم جشنواره‌ای شلوغ خواهد بود. فهرست فیلم‌هایی که فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند به عدد جالب ۱۱۰ رسیده است؛ فیلم‌هایی که البته اگر سازندگانشان تا ۲۰ دی‌ماه نتوانند نسخه‌ای از آن را به دبیرخانه جشنواره برسانند از گود رقابت و درواقع دیده‌شدن توسط داوران کنار گذاشته می‌شوند. داوران، آثار ارسال شده تا پایان موعد مقرر را می‌بینند و احتمالا از میان این فیلم‌ها حدود ۲۰ فیلم را برای دریافت سیمرغ در بخش‌های مختلف کاندیدا خواهند ‌کرد. این فیلم‌ها همان‌هایی خواهند بود که در ایام برگزاری جشنواره قرار است با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی به نمایش درآیند. البته این شیوه نیز بازتاب های متعددی داشته است که بدون حضور مردم جشنواره فیلم فجر برگزار می شود اما مسوولان سینمایی ترجیح دادند به جای تعطیلی این شیوه را انتخاب کنند.

حمید نعمت الله، محمد حسین مهدویان، هاتف علیمردانی، آیدا پناهنده، تورج اصلانی، احسان عبدی پور، محسن قرایی، بهزاد خداویسی، رقیه توکلی، حسین قناعت، روح الله حجازی، کاوه صباغ زاده، حبیب احمدزاده، مهدی جعفری، حمیدرضا آذرنگ، عادل تبریزی و ... از جمله فیلم سازانی هستند که در این فهرست نام شان هست و همان طور که پیش از این، روابط عمومی «لا مینور» اعلام کرده بود، آخرین ساخته داریوش مهرجویی متقاضی جشنواره نشد و فیلمی چون «جنایت بی دقت» شهرام مکری که حضورهای جهانی موفقی داشته است، در این فهرست متقاضیان نبوده است، همچنین جدیدترین ساخته های  اصغر فرهادی و وحید جلیلوند هم به جشنواره نرسیدند.

از نکته های عجیب در این ترکیب می توان به موضع‌گیری کیارش اسدی‌زاده ساعتی پس از انتشار فهرست روابط عمومی جشنواره اشاره کرد؛ اسدی‌زاده که تهیه‌کنندگی «مجوز خروج» را هم خود برعهده داشته، از اساس پرکردن فرم تقاضای حضور در جشنواره را تکذیب کرده و حتی گفته که فیلمش برای نمایش در جشنواره آماده نخواهد شد؛ باید دید روابط عمومی سازمان چه توضیحی در این زمینه خواهد داشت. همچنین از میان ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره نزدیک به یک سوم آثار ساخته‌های نخست کارگردانان‌شان محسوب می‌شوند که این آمار در نوع خود قابل توجه است. هرچند به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این فیلم‌ها به دلیل پروانه ساخت ویدئویی احتمالاً شرایط راه‌یابی به جشنواره را نداشته باشند. با این همه اما در میان اسامی فیلم‌اولی‌ها همه نام‌ها نیز ناشناخته نیستند؛ هوشنگ گلمکانی، منتقد نام‌آشنا پس از سال‌ها فعالیت مطبوعاتی حالا «آهو» را کارگردانی کرده است. حمیدرضا آذرنگ، بازیگر شناخته‌شده در اولین تجربه کارگردانی «روزی روزگاری آبادان» را بر اساس یکی از نمایشنامه‌های خود مقابل دوربین برده است. حسین سهیلی‌زاده، سریال‌ساز نام‌آشنای در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در اولین تجربه سینمایی خود «نیلگون» را راهی فجر کرده است. ستاره اسکندری هم دیگر بازیگری است که با اولین تجربه کارگردانی خود «خورشید آن ماه» را به فجر فرستاده است. به این ترتیب از ویژگی‌های مهم جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر شاید این باشد که جشنواره امسال را تبدیل به فرصتی برای عرض اندام فیلمسازان گمنام کند.

کد خبر: 5213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =