صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی یک بازی برد-برد

مدیر بازار برق هلدینگ انرژی شستا، صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی را یک ابزار بسیار موثر برای ایجاد بازی برد-برد در اقتصاد انرژی کشور معرفی کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، وزیر اقتصاد در توئیتی از تصویب دستورالعمل انتشار گواهی صرفه جویی انرژی در شورای عالی بورس خبر داد. بر اساس توئیت وزیر اقتصاد از آنجا که فعالان بخش صنعت در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از قطع برق صنایع، نارضایتی به حقی داشته‌اند، تولیدکنندگان خواهان اجازه انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و مبادله آن در بورس انرژی بوده‌اند به همین دلیل در شورای عالی بورس، دستورالعمل آن تصویب می‌شود و وزارت اقتصاد پیگیر اجرای آن خواهد شد.

میثم جمشیدیان مدیر بازار برق هلدینگ انرژی شستا در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره اثرات صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی بر بهبود بهره‌وری برق و انرژی در کشور بیان کرد: دو سه سالی است که شخصا پیگیر موضوع گواهی صرفه‌جویی انرژی و تحقق روش¬های صرفه¬جوئی انرژی زود بازده در بخش صنعت و ساختمان هستم.

وی افزود: در راستای آیین نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست دستگاه‌های مختلفی در کشور اعم از شورای عالی انرژی کشور، وزارت نفت (سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت)، وزارت نیرو (شرکت توانیر و ساتبا) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیر اجرایی شدن این موضع در لوای شرکت بورس انرژی بودند و تمایل داشتند که این کار سریعاً صورت پذیرد.

به گفته جمشیدیان از آنجا که شرکت ¬های تابعه وزارت نیرو به دلیل نابرابری تراز تولید و مصرف برق، چاره‌ای جز این ندارد که برای صنایع مختلف فولادی و سیمانی در فصل تابستان محدودیت مصرف انرژی ایجاد کند یا مراکز مجاز رمز ارز با محدودیت انرژی به دلیل کسری تراز تولید مواجه می‌شوند، یکی از مشوق‌های ایجاد شده همین گواهی صرفه‌جویی انرژی است.
وی افزود: اگر صدور این گواهی اجرایی شود، می توان پیش بینی کرد که صنایعی که علاقمند به تداوم تولید در زمان محدودیت انرژی هستند و فعالیتشان نیز حاشیه سود بالایی دارد، در جهت خرید گواهی صرفه‌جویی انرژی گام خواهند برداشت و این ابزار جدید کمک مطلوبی به بهینه¬سازی مصرف انرژی در کشور خواهد نمود.
مدیر بازار برق هلدینگ انرژی شستا گفت: برخی مراکز رمز ارز بزرگ به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی نسبتا فعال، در پی تحقق این موضوع بودند که به این گواهی‌ها دسترسی پیدا کنند. در واقع صدور این گواهی می‌تواند خیلی به آنها کمک شایانی کند.
وی تاکید کرد: اجرای گواهی صرفه‌جویی انرژی یک مزیت برد- برد در اقتصاد انرژی کشور است. شرکت خدمات انرژی یا شخصی که پروژه صرفه‌جویی انرژی را ایجاد کرده است، بعنوان مالک میزان مشخصی از انرژی صرفه. جویی شده می‌تواند از طریق دستگاه اجرائی ذیربط (ناشر: شرکت‌های عرضه کننده حامل‌های انرژی) گواهی خود را دریافت و سپس عرضه کند و از سوی دیگر مجموعه دیگری که برایش توجیه اقتصادی دارد که این گواهی را بخرد و معادل آن انرژی (برق، گاز و یا انواع حامل‌های انرژی) را دریافت کند، لذا گردش تجاری مناسبی در راستای کاهش شدت مصرف انرژی در کشور اتفاق می‌افتد.
جمشیدیان گفت: با اجرای این ایده، هم پروژه‌های صرفه‌جویی برای توسعه بیشتر تشویق می‌شوند و هم از سوی دیگر فعالیت اقتصادی صنایع مختلف ادامه پیدا می‌کند. این مسئله می‌تواند یک گام عملی در جهت استانداردسازی شاخص¬های مصرف انرژی در کشور باشد.
وی به این پرسش که چه کسانی ممکن است گواهی بخرند و چه کسانی فروشنده خواهند بود، این‌گونه پاسخ داد: در وهله اول فکر می‌کنم صنایع فولاد و سیمان در بخش صنعت و مراکز مجاز رمز ارز (مصرف‌کنندگانی که بالاتر از معیارهای مصوب استاندارد مصرف انرژی دارند) بالقوه‌ترین مجموعه‌هایی باشند که متقاضی خرید گواهی صرفه¬جوئی انرژی شوند. برخی سازمان‌ها هم برای مصارف مازاد و یا اخذ انشعابات خود احتمالا مجبور به خرید گواهی صرفه-جوئی انرژی خواهند شد.
به گفته مدیر بازار برق هلدینگ انرژی شستا شرکت‌های نفتی که در حوزه بخش استحصال گاز و گاز فلرها فعال هستند، همچنین شرکت‌های فعال اسکو در بخش ساختمانی و صنعتی احتمالا قابلیت بالایی را دارند که ظرفیت بیشتری از اوراق گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی منتشره را به خود اختصاص دهند.
کد خبر: 51502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =