مهارت آموزی، فرصتی برای بازگشت زندانی به آغوش جامعه

نداشتن یک مهارت شغلی یکی از علل اصلی بیکاری است که نتیجه آن در مواقعی ارتکاب جرم و راهی زندان شدن است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایسنا، اگر زندانی فاقد مهارت شغلی در مدت محکومیت خود حرفه خاصی که اشتغال و درآمد زا باشد را یاد بگیرد بعد از سپری شدن دوران محکومیت می تواند با شروع کردن یک کسب و کار مسیر زندگی خود را تغییر داده و دیگر مرتکب جرم نشود اما اگر اینگونه نباشد زندانی ، بعد از سپری کردن زمان محکومیت دوباره در مسیر اشتباه خود قدم خواهد برداشت.

برای مهارت آموزی زندانیان نیز طبق قانون دستگاه ها و متولیان امر باید در کنار اداره کل زندانیان زمینه حرفه آموزی و اشتغال زندانیان را فراهم کنند و شرایطی فراهم کنند تا نگاه واحد های تولیدی، کارخانه جات و جامعه برای بکار فرد زندانی تغییر کند و فردی که در زندان حرفه آموخته بتواند بدون نگرانی به شرایط عادی زندگی برگشته و مشغول به کار شود.

جوانی که صاحب یکی از واحدهای تولیدی فعال در بخش مواد غذایی در ارومیه است در گفت و گو با ایسنا افزود: فردی که به دلایلی در زندان است اگر شغل مناسب داشته و  اعتماد جامعه را داشته باشد با اعتماد به نفس کامل دیگر در مسیر غلط گام بر نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این واحد تولیدی ۲۰۰نفر مشغول به کار هستند که ۹۰ نفر از آنها از افراد زندانی در زندان مرکزی ارومیه هستند.

جوانی خاطر نشان کرد: همه زندانیان شاغل در این واحد بومی هستند و در دو شیفت ۸ساعته با خواب در منزل که همگی مورد تایید دادگستری استان هستند در این واحد فعالیت دارند.

این تولید کننده یاد آور شد: حقوق پرداختی برای تمامی زندانیان طبق قانون کار و بیمه آنها بدون نام و بیمه شده بیمه ایران هستند.

وی اظهار کرد: این واحد تولیدی بیش از ۳میلیون یورو برای خرید دستگاه ها هزینه کرده و ۹۰درصد تولیدات این واحد به عراق و آذربایجان صادر می شود.

جوانی ادامه داد: کار آفرینان و صاحبان حرفه ها می توانند با انجام کارها و برنامه ریزی های افرادی که به هر دلیل و عدم داشتن جرم خشن در زندان هستند را دارای شغل کرد و سهمی در کاهش جمعیت زندانیان و آسیب های اجتماعی داشت.

 یکی دیگر از تولید کنندگان ارومیه در گفت وگو با ایسنا افزود: زندانی دارای رای باز و عدم داشتن جرایم خشن بعداز سند گذاری می توانند در واحدهای تولیدی کار کنند و دوران محکومیت خود را طی کنند.

وی تصریح کرد: در فاز اول این کارخانه ۳۵ زندانی مشغول به کار هستند که با شروع فاز دوم این تعداد به ۵۰نفر افزایش خواهد یافت.

این تولید کننده خاطر نشان کرد: زندانیهای شاغل در این واحد در دو شیفت ۸ساعته کار می کنند و بعد برای استراحت راهی زندان می شوند و هفته ای یک بار نیز مرخصی برای رفتن به خانه دارند.

وی گفت: افراد می توانند بعد از گذراندن دوران محکومیت نیز در این واحد به فعالیت خود ادامه دهند.

صاحب این واحد تولیدی اظهار کرد: حقوق این افراد بر اساس یک اِشل خاص و طبق قانون کار زیر نظر اداره کل زندان ها به حساب خانواده زندانی واریز می‌شود. 

وی ادامه داد: برای کمک به افراد زندانی که دیگر مسیر اشتباه نروند از حضور و فعالیت آنها در واحد تولیدی استقبال هم می کنیم.

آذربایجان غربی در اعزام بکار زندانیان جز ۳ استان برتر کشور است

محمدی، مدیر کل امور زندان های آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: یکی از اولویت های اساسی سازمان زندان ها حرفه آموزی واشتغال زندانیان است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در ارومیه برای  ۷۰۰مددجو زندانی شرایطی فراهم شده تا به زندان باز منتقل شوند و در واحد های صنعتی مشغول به کار شوند.

محمدی یاد آور شد: کار فرمایان به این باور رسیده اند که می شود با همکاری و حمایت افراد زندانی را به کار و جامعه بازگردامند.

مدیرکل امور زندان های آذربایجان غربی اظهار کرد: با دادن تسهیلات  و فضای کار و حمایت از کار آفرینان و بخشودگی مالیاتی می توان برای زندانیان کار ایجاد کرد.

محمدی ادامه داد: در مجموع ۴۰۰۸ نفر از زندانیان استان در دوران محکومیت مشغول به کار شدند که ۱۸۵۳نفر جهت کار به خارج از زندان اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه در کنار اعزام به کار به بیرون از زندان در داخل زندان های استان کارگاه های مهارت آموزی از جمله فرش بافی، خیاطی، نانوایی، نجاری و صنایع دستی فعال هستند، خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی در اعزام بکار زندانیان جز ۳ استان برتر کشور است.

به گزارش ایسنا؛ اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها موجب کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه ، مهارت آموزی ، کاهش آسیب های رفتاری و پرخطر در زندانها، بازسازی شخصیتی، کاهش آمار جرم و بزهکاری و کاهش جمعیت زندانیان و احیای زندگی شرافتمندانه پس از آزادی در جامعه خواهد شد.

کد خبر: 51485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =