تجهیزات کمک توانبخشی باید تحت‌پوشش بیمه قرار بگیرند

رئیس سازمان بهزیستی کشور اخیرا در سخنرانی ویدئویی در پانزدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، باتاکید بر اینکه تحریم احقاق حقوق معلولان را بسیار دشوار کرده است، گفت: متاسفانه اثرات منفی ناشی از اقدامات زورمدارانه یکجانبه و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، تحقق حقوق معلولین را بسیار دشوار ساخته و آسیب‌پذیری این قشر را بالا برده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، علی‌محمد قادری در این کنفرانس که اوایل‌ماه جاری برگزار شد، تاکید کرد: در حال‌حاضر بخشی از خدمات و تجهیزات توانبخشی و  داروهای متاثر از تحریم، از طریق تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان داخلی در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.
در سال‌های اخیر افزایش روزافزون هزینه اقلام موردنیاز معلولان در زمینه خدمات و تجهیزات توانبخشی و عدم دسترسی به وسایل کمک حرکتی مدرن وارداتی، دشوار یا بعضا غیرممکن بودن واردات دارو و مبتلا شدن بیماران غیرمعلول به معلولیت‌های ناشی از عدم دسترسی به دارو  مکررا از سوی افراد دارای معلولیت مطرح شده است.   
در همین راستا کامران عاروان، مدیرعامل جامعه معلولان ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: سیاست‌ها و رویکردهای حاکم در حوزه معلولان باید واقع‌بینانه باشند و تمام تلاش‌ها نیز به دور از افکار بدبینانه و خوش‌بینانه، در جهت رسیدن به اهداف و ماموریت‌های مدون در این حوزه بسیج شوند.
وی تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتن لوازم کمک توانبخشی را در کاهش هزینه‌های زندگی معلولان موثر دانست و افزود: در شرایط حاضر که درآمد و مستمری معلولان افزایش چندانی نداشته است معلولان در خرید وسایل کمک توانبخشی موردنیاز و ضروری خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.  
رئیس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی ادامه داد: مجلس و شورای‌عالی بیمه باید به موضوع بیمه لوازم توانبخشی ورود کنند. ویلچری که قبلا با ۵۰۰ هزارتومان خریداری می‌شد امروز قیمت آن حداقل ۴ میلیون تومان شده است. اگر بیمه بخشی از هزینه خرید این وسیله یا دیگر وسایل کمک توانبخشی را تقبل کند بار سنگینی از دوش افراد دارای معلولیت برداشته‌می‌شود.  
مدیرعامل جامعه معلولان ایران تحت پوشش بیمه قرارگرفتن وسایل کمک توانبخشی را یکی از بهترین راهکارها در جهت حمایت و مراعات‌حال معلولان عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد اگر تجهیزات و لوازم کمک توانبخشی تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند و سازمان‌های بیمه‌گر نیز دستورالعملی برای تحت‌پوشش بیمه‌ای شدن این وسایل با سقف زمانی مصرف مشخص (مثلا بیمه هر سه سال مبلغ خرید یک بریس، ویلچر و... را پوشش بدهد) تدوین کنند تا حدودی از مشکلات معلولان کاسته می‌شود.  
عاروان گفت: اگرچه انجمن‌ها و نمایندگان معلولان در حال پیگیری تحقق این مهم با مجلس، وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان بهزیستی هستند اما لازمه اجرایی‌شدن آن مهم، درک شرایط بسیار سخت معلولان و پیگیری مصرانه و اراده قوی دولتمردان را می‌طلبد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، براساس آمارهای رسمی یک میلیون و پانصدهزار نفر از جمعیت کشور را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند اما آمارهای غیر رسمی حکایت از جامعه ۳ میلیونی معلولان دارد، آماری که هر روز به دلیل برخی بسترهای نامناسب در حال فزونی است.
کد خبر: 51479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =