ارزیابی معلولیت ۱۶۶۲ معلول در بهزیستی شهر تهران

معاون توانبخشی بهزیستی شهر تهران گفت: نوع و شدت معلولیت یک هزار و۶۶۲ معلول در کمیسیون‌های پزشکی و توانبخشی بهزیستی شهر تهران از فروردین تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ مورد ارزیابی قرار گرفت.

فرزانه نیکرو در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بااشاره انجام ارزیابی معلولان شهرستان تهران در مراکز تامین توسعه شهید آیت، نارمک، شهدای جلایی‌پورو مرکز وردآورد، عنوان کرد: این مراکز تحت نظارت بهزیستی درماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب تعداد ۴۱۴، ‌۵۳۹ و ۷۰۹ معلول را مورد ارزیابی قرار دادند.
وی یادآور شد: ماده یک قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، بهزیستی را تنها مرجع تشخیص معلولیت گذاشته است. بااستناد به این ماده قانونی وظیفه تشخیص نوع و شدت معلولیت به کمیسیون پزشکی- توانبخشی با ترکیبی از متخصصان و کارشناسان گروه‌های توانبخشی مرتبط با سلامت و گروه‌های پزشکی، واگذار شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی شهر تهران یادآور شد: کمیسیون پزشکی فرآیندی است که طی آن بررسی مستندات و مدارک پزشکی دال بر اختلالات و بیماری‌های منجر به معلولیت انجام گرفته و ارزیابی نوع و شدت معلولیت توسط متخصصان توانپزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی انجام می‌شود.   
نیکرو معلولیت‌ها را در شش گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی برشمرد و افزود: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می‌شود.
معاون توانبخشی بهزیستی شهر تهران تاکید کرد: کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت(ICF) را با توجه به عملکرد فرد و نه بیماری، عملکرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت در ابعاد جسمی، روحی و اجتماعی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: پس از ثبت درخواست اولیه، مدارک متقاضیان تشکیل پرونده توانبخشی به  کمیسیون پزشکی بهزیستی ارسال شده و پس از بررسی معلولیت فرد درخواست‌کننده به همراه مدارک و مستندات پزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت، نظریه کمیسیون در سامانه کمیسیون پزشکی (سامانه ارمغان)، ثبت شده و در صورت تایید معلولیت، تشکیل پرونده توانبخشی در سامانه ارمغان صورت خواهد گرفت.
نیکرو با بیان اینکه مستندات کمیته تشخیص معلولیت در مراجع قانونی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: فرد دارای معلولیت حتما موردمعاینه پزشکی و مصاحبه قرار می‌گیرد و گواهی صادر شده نیز باید طبق مستندات و مواد قانونی باشد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، دستورالعمل اجرایی تعیین معلولیت ماده یک قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت در ۱۰ ماده و ۲۰ تبصره توسط حوزه معاونت توانبخشی دفتر امور توانبخشی معلولین ذهنی تهیه و در بهمن ماه ۱۳۸۷ در شورای مدیران حوزه معاونت توانبخشی کشور به تصویب رسید.  در این دستورالعمل معلولیت‌ها به شش گروه عمده و شایع (اختلالات جسمی، حرکتی، اختلالات ذهنی، اختلالات بینایی، اختلالات شنوایی، اختلالات گفتاری و اختلالات اعصاب و روان) طبقه بندی شده‌اند و شدت معلولیت هر گروه بر اساس روش رتبه‌ای بوده و در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید مشخص می‌شود.
کد خبر: 51442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =