چین در روابط خود هیچ سوء پیشینه‌ای ندارد

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به خط چین هراسی در ایران یادآور شد: چین در روابط خود با دیگر کشورها بر خلاف آمریکا و انگلیس هیچ سوء پیشینه‌ای ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین، علاء الدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین در نشست امروز کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون بیان کرد: چین به پدیده عجیبی در جغرافیای سیاسی دنیا تبدیل شده است.

وی افزود: این کشور نه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دارد. مدیریت در آن متمرکز و توسط دولت انجام می‌شود. تیم مدیریتی کشور چین جمعیتی بیش از کشور ما دارد و حدود ۹۰ میلیون نفر است.

بروجردی گفت: از این جمعیت شاید سالانه ۱۰۰ هزار نفر را تسویه می‌کنند همین تسویه‌ها سبب شده است که چین بتواند کشور خود را مدیریت کند.

به گفته رئیس انجمن دوستی ایران و چین در سال ۱۹۹۰ تولید ناخالص داخلی چین ۴۰۰ میلیارد دلار بود. همان زمان پیش‌بینی می‌کردند که سال ۲۰۳۰ قدرت اول اقتصاد دنیا شوند. امروز نسبت به سال ۹۰، حدود ۳۵ برابر تولید ناخالص داخلی این کشور رشد کرده است.

وی افزود: در حال حاضر تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۴.۵ تریلیون هزار میلیارد دلار است. آمریکا می‌داند چین با این سرعت پرشتاب، روزی از این کشور جلو می‌زند.

بروجردی بیان کرد: امروز چین در هوش مصنوعی به اذعان خود آمریکا از این کشور پیشی گرفته است. در سیستم ریلی چین جلوتر از آمریکا است و ۴۰ هزار کیلومتر خط ریلی سرعت بالا در این کشور اجرا شده است.

وی یادآور شد: بعد از چهل و اندی سال این خیلی بد است که ما هنوز سوار خط ریل رضاخانی می‌شویم. وقتی می‌گوییم در چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌خواهیم قدرت اول منطقه شویم، به حرف نیست و عمل می‌خواهد. ما خیلی فرصت‌سوزی می‌کنیم.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: کشور چین در دولت هاشمی، قرارداد بست تا دو نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی هسته‌ای در خوزستان احداث کند. در کنارش UCF اصفهان را راه‌اندازی کند اما چون یک خط چین هراسی توسط آمریکایی‌ها دنبال می‌شود و در داخل کشور ما فعال هستند، می‌گویند که چین ما را تاراج کرده است. در صورتی که بر خلاف روسیه، آمریکا و انگلیس این کشور هیچ سوء پیشینه‌ای در ارتباطاتش ندارد.

نگرانی آمریکا از ارتباط ایران و چین

بروجردی گفت: اگر ظرفیت ایران و چین کنار هم قرار گیرد با توجه به عدم سوء پیشینه این کشور، تحولی بزرگ اتفاق می‌افتد.

وی افزود: نگرانی اخیر آمریکا که در گنگره مطرح شد و اعلام کردند که اگر ایران دست از همکاری با چین بردارد، سریع برجام را به نتیجه می‌رسانیم ناشی از نگرانی توسعه ارتباطات ایران و چین است اما هوشمندی ملت ما بالاست.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین یادآور شد: زنجیره اقتدار ملی کشور زنجیره‌ای طولانی و بسیار قوی است اما یک حلقه ضعیف به اسم اقتصاد داریم. این مسئله برای من معما است. چرا در کشوری که بیشترین نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد، باید مشکل اقتصادی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: هشت و نیم درصد اراضی مزروعی دنیا در اختیار چین است ولی غذای ۲۰ درصد جمعیت دنیا توسط این کشور تولید می‌شود و حتی به دیگر کشورها هم صادر می‌کنند.

بروجردی با اشاره به اعطای وام دو درصدی در دیگر کشورها، اتفاقات ایران در ارتباط با وام با بهره ۲۰ درصد را غیر قابل قبول توصیف کرد.

وی یادآور شد: در شهر تبریز تحت لوای قوانینی که در سراسر کشور وجود دارد، ۸۵ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است. ۱۵ درصد دولتی است. کاشی تبریز با سه برند شناخته شده اسپانیا محصول تولید کرده و صادر می‌کند. یک گدا در این شهر پیدا نمی‌شود و اکثر کارخانه‌ها دنبال نیروی کار هستند. این شهر یک الگو برای سراسر کشور است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین تاکید کرد: دولت‌های محترم باید اجازه بدهند که مردم به اقتصاد ورود پیدا کنند. سیاستگزاری، نظارت، هدایت و حمایت باید توسط دولت انجام شود.

وی گفت: مشکل اساسی در کشور ما حمایت است. رقیب اصلی ما یعنی ترکیه در عراق تقبل کرد که هزینه شرکت‌های خصوصی خود را پرداخت کند تا شرکت‌های ترکیه‌ای در این کشور به فعالیت خود ادامه دهند و در نهایت دولت عراق پس از فروش نفت، پول پروژه‌ها را با دولت ترکیه تسویه کند اما در ایران چنین چتر حمایتی وجود ندارد.

بروجردی تاکید کرد: ما با رقبا در حال مبارزه هستیم و از هر ظرفیتی که داریم، باید استفاده کرده و آن را به کار بگیریم.

وی گفت: ما ۱۵ کشور همسایه داریم و بازار عراق برای ما مهم است. باید مسایل و مشکل بر سر راه ارتباطات را حل کنیم. بازاریابی کار دقیقی است که باید به بهترین شکل انجام شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به ترفندهایی که علیه پسته ایرانی زده شده است، بیان کرد: با همه این مسایل فرش، پسته، زعفران و خاویار ایرانی هنوز حرف اول دنیا را می‌زند. خوشبختانه فرش شناسان دنیا، فرش ایرانی را می‌شناسند و البته کارهایی انجام شده و وضعیت ما بهتر شده است.

تصاحب فن‌آوری دنیا با یک سیاست آرام

بروجردی توافق ۲۵ ساله ایران و چین را یک توافق همه جانبه اعلام کرد و افزود: چین در یک سیاست آرام، توانست همه فن‌آوری‌های دنیا را به کشور خود بیاورد. در حال حاضر محصولات ایرباس و اپل در این کشور تولید می‌شود. همه این اقدامات را مشروط به آوردن فن‌آوری این صنایع انجام داده است.

وی با اشاره به وجود شرکت‌های ایرانی در پنج ایالت چین، عنوان کرد: باید از مجموعه کارها حمایت شود.

به گفته بروجردی بعد از تغییر دولت، آقای لاریجانی وظیفه پیگیری سند همکاری ایران و چین را به دولت بعد محول کرد و این وظیفه به عهده مخبر معاون اول رئیس جمهور گذاشته شد. در حال حاضر هم آقا محمدی کار این تفاهم‌نامه را پیگیری می‌کند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: بعد از امضای تفاهم نامه چینی‌ها هیات‌های مختلفی فرستادند و به ایران گفتند که چرا اقدام نمی‌کنید. بخش سوم آزاد راه تهران و شمال تکنولوژی ویژه‌ای دارد و باید ۲۰۰ متر پایه زده شود و چین تجربه‌ اجرای چنین پروژه‌ای را دارد. دولت با چینی‌ها قرارداد بست و این پروژه تایید شد اما هنوز معطل یک امضا مانده است.

وی گفت: اگر چین به مسئله بخش سوم آزاد راه تهران شمال ورود نکند، این پروژه غیر قابل اجرا خواهد شد. چین اعلام کرده است که از محل درآمدهای خود این پروژه را چهارساله اجرا می‌کند و یک تنفس سه ساله برای بازپرداخت وام می‌دهد. سود وام اعطایی به ایران هم دو درصد است.

بروجردی گفت: ما در تصمیم‌گیری‌ها بسیار کند عمل کرده و تردید زیادی داریم. تصمیمات متمرکز نیست و ارگان‌های نظارتی به جای کمک مشکل ایجاد می‌کنند. معتقدم در پروژه‌های بزرگ باید تمام دستگاه‌های نظارتی ورود کنند اما کمک کنند که کار را جلو ببریم.

وی با اشاره به اینکه ایران از اهداف سند چشم انداز عقب است، عنوان کرد: چین دیگر کشور ۳۰ سال قبل نیست. بسیار زرنگ است و باید در مذاکرات مراقب باشیم که کلاه سرمان نرود. چین هم دنبال منافع خود است و باید حواسمان باشد که به‌هنگام تصمیم بگیریم.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: یکی از پیشنهادات چین برای ایران ۵۰ میلیارد دلار یا یورو فاینانس پروژه‌های داخل از جمله قطار تندوری تهران مشهد و تهران تبریز بود. در این پیشنهاد هم به دلیل چین هراسی اقدامی انجام نشد.

کد خبر: 51441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =