هفت تا ۹ درصد تولید ناخالص ملی در اختیار تعاونی‌ها

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون گفت: در حال حاضر هفت تا ۹ درصد تولید ناخالص داخلی در اختیار تعاونی‌ها است.

به گزارش آتیه آنلاین، کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی ایران امروز با حضور علاء الدین بروجردی رئیس اتاق دوستی ایران و چین در محل اتاق تعاون جلسه داشت.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون هدف از برگزاری این نشست را بررسی ابعاد قرارداد ۲۰ ساله ایران و چین دانست.

وی با تشریح بخشی از برنامه‌ها و نقش اتاق تعاون در اقتصاد، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد حمل و نقل کشور را در اختیار داریم. در هفت تا ۹ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) نقش داریم.

قاسمی با اشاره به کسب رتبه ششم در اتحادیه جهانی تعاون و کرسی مناسب توسط اتاق تعاون ایران، افزود: ما در این اتحادیه جهانی از کشورهایی مثل سوئد، انگلیس و استرالیا جلو افتادیم. تلاش‌های زیادی توسط همکاران اتاق انجام شد تا این اتفاق رقم بخورد.

وی گسترش همکاری‌ها با کشور چین را مبحث اصلی نشست امروز اعلام کرد و گفت: ما هنوز نمی‌دانیم مفاد تفاهم‌نامه ۲۰ ساله با چین چیست و در واقع این تفاهم‌نامه یک هندوانه در بسته است.

بیش از ۸۰ درصد اقتصاد دست دولت است

مهرداد بائوج لاهوتی معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون نیز در این نشست عنوان کرد: بر اساس اسناد بالادستی باید ۲۵ درصد اقتصاد در اختیار بخش تعاون باشد اما در حال حاضر حضور بخش خصوصی در اقتصاد ۲۰ درصد هم نیست تا بتوان سهم بخش تعاون را محقق کرد.

وی افزود: تا دولت از اقتصاد کنار نرود، سهم بخش تعاون از تولید ناخالص داخلی بر اساس اسناد بالادستی محقق نخواهد شد. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اقتصاد دست دولت و خصولتی‌هاست.

بائوج لاهوتی سهم بخش خصوصی از اقتصاد ایران را حدود ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: بخش تعاون حدود هفت تا هشت درصد از سهم ۲۰ درصدی بخش خصوصی از اقتصاد را به خود اختصاص داده است. از نظر من، این سهم قابل قبولی است. باید تلاش شود که سهم دولت از اقتصاد کوچک شود.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها نقش بزرگی در کشور ایفا می‌کنند. در بخش حمل و نقل نزدیک به هفتاد درصد کار توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود یا در بخش کشاورزی بالای ۶۰ درصد تولیدات در اختیار این بخش است و خیلی راحت می‌توان گفت تولید این بخش توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ادامه داد: در دنیای امروز که دنیای عجیبی شده است و همه کشورها در تکاپو هستند که حداقل قوت خود را تامین کنند، نقش تعاونی‌ها بسیار پررنگ است.

وی بیان کرد: تعاونی‌های مصرف ما زنجیره‌ای گسترده دارند و شبکه توزیع اتاق تعاون تمام کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر بعضی‌ها عضو شبکه ما نیستند، از طریق اتحادیه‌های تعاونی کارگران، فرهنگیان، نیروهای مسلح و ... تحت پوشش قرار می‌گیرند و به این ترتیب همه کشور به نوعی در این زنجیره سامان یافته است.

بائوج لاهوتی بیان کرد: در حال حاضر این زنجیره توزیع در بحث یارانه‌ها می‌تواند خدمت خیلی بزرگی در کشور انجام دهد.

وی ادامه داد: در ارتباط با روابط ایران و چین، همان‌طور که استحضار دارید، از مجلس دهم، بحث قرارداد با این کشور شروع شد. ، این وظیفه توسط حضرت آقا به دکتر لاریجانی علیرغم اینکه رئیس مجلس بود واگذار شد.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون گفت: لاریجانی کار را خوب پیش برد. در حد تفاهم‌نامه آن به سرانجام رساند. این تفاهم‌نامه لایه‌های مختلف دارد. دولت باید لایه‌های مختلف این تفاهم نامه را تبدیل به موافقتنامه و قراردادهای متنوع کند. در حال حاضر از وضعیت تفاهم‌نامه اطلاعات خاصی ندارم.

وی تاکید کرد: اتاق ایران آمادگی دارد و این ظرفیت را دارد که بتواند در تفاهم نامه ایران و چین حضور موثر داشته باشد.

بائوج لاهوتی بیان کرد: اتاق دوستی ایران و چین در این مقطع زمانی می‌تواند کمک مناسبی به اتاق تعاون کند.

وی عنوان کرد: آمادگی داریم تعاونی‌های ما نقش موثرتری در صادرات به کشور چین در قالب تفاهم‌نامه مشترک دو کشور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مجددا تاکید کرد: تا زمانی که در کشور ما دولت‌ها دست از سر اقتصاد برندارند، وضعیت همین است. امیدوارم کارها را دست بخش خصوصی بدهند.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون با اشاره به قرار گرفتن کشور در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: امیدواریم در قانون برنامه هفتم مباحث مرتبط با سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پررنگ‌تر دیده شود.

کد خبر: 51439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =