اجرای ۵۰ میلیون مورد غربالگری تنبلی چشم طی ۲۵ سال

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم با قدمتی بیش از ۲۵ سال از برنامه‌های موفق سازمان بهزیستی است که از آغاز اجرای آن در سال ۱۳۷۵ تاکنون بیش از ۵۰میلیون مورد غربالگری انجام شده است و ثمره اجرای چندین ساله این طرح، شناسایی ۳۶۰ هزار کودک آمبلیوپ (دارای اختلال بینایی) است.

افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اجرای غربالگری‌بینایی و شنوایی‌سنجی را از سال ۱۳۷۵ آغاز است و تاکنون نیز هر سال این طرح ها اجرا می‌شود.

امتیازات طرح غربالگری چشم سازمان بهزیستی

وی بااشاره به اینکه بیماری تنبلی چشم زمان طلایی برای دریافت خدمات بهنگام دارد، افزود: تلاش سازمان بر این است که بتواند تمام کودکان کشور به ویژه کودکان در مناطق روستایی، محروم و صعب العبور را تحت پوشش خدمات غربالگری قرار دهد که در نهایت از بروز معلولیت بینایی در آنها جلوگیری شود.

صفاری‌فرد یادآور شد: در این طرح غربالگری اولیه توسط غربالگران انجام می شود و در صورتی که کودک به آمبلوپی مشکوک باشد به بنیایی‌سنج ارجاع می شود و در نهایت در جهت بهبود بینایی کودک مداخلاتی مانند ارجاع به چشم پزشک برای اعمال جراحی و تجویز عینک در دستورکار قرار می‌گیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: باوجود به اینکه در سنوات گذشته و به ویژه دوسال اخیر بیماری کرونا اجرای این طرح را با چالش مواجه کرد اما به پشتوانه تلاش مضاعف همکاران در استان‌ها، درصد پوشش اجرای این طرح حفظ شد و خوشبختانه عملکرد سال گذشته بیش‌ازحد انتظار سازمان بود.

آمار دوساله کودکان شناسایی شده دارای اختلال بینایی

وی در خصوص نتایج اجرای طرح غربالگری در سال گذشته تاکید کرد: سال ۱۳۹۹ نزدیک ۷ هزار ۲۰۰ و سال گذشته نیز نزدیک ۲۰ هزار کودک آمبلیوپ شناسایی شد.

صفاری‌فرد پیگیری مستمر را یکی از ویژگی‌های برنامه غربالگری سازمان بهزیستی خواند وافزود: زمانی که یک کودک دارای اختلال بینایی شناسایی می‌شود پیگیری‌ها تا حصول اطمینان از دریافت مداخلات بهنگام تداوم دارد و در مواردی تا ۱۰ سال نیز وضعیت او پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد:ویژگی برجسته دیگر این طرح پرداخت کمک هزینه دریافت مداخلات (تهیه عینک و یا انجام جراحی‌های مرتبط) به خانواده‌های نیازمند از سوی سازمان بهزیستی است. وجود پایگاه‌های سیار ارایه خدمات در شهرستان‌ها، روستاها، مناطق محروم و حاشیه شهرها سومین ویژگی خاص طرح‌های غربالگری به شمار می‌آید.

معافیت خانواده‌های‌نیازمند از پرداخت تعرفه غربالگری چشم

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: طرح غربالگری تعرفه ناچیزی دارد و سازمان بهزیستی از موسسات خصوصی خرید خدمت می‌کند که این خدمت به صورت رایگان به خانواده‌های نیازمند ارایه شود، معافیت از پرداخت تعرفه برای خانواده‌های نیازمند نیز رویکری ارزشمند است.  

صفاری‌فرد یادآور شد: تا پیش از واگذاری مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش بسیاری از مهدها به عنوان پایگاه‌های غربالگری مشغول فعالیت بودند و در شرایط کنونی  ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور ایجاد شده‌اند و در بازه‌های زمانی مشخص نیروهای غربالگر آموزش‌دیده سازمان در آنها مستقر می‌شوند و غربالگری کودکان را انجام می‌دهند.

کد خبر: 51401

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =