ساخت مسکن کارگران هرچه سریعتر آغاز شود

رییس اتاق تعاون ایران با انتقاد از عدم همکاری مسئولان وزارت راه و شهرسازی در ارائه فرمت قرارداد مسکن کارگران از قاسمی خواست به این مسأله ورود کند تا کار ساخت مسکن کارگران که شش ماه است به تاخیر افتاده، هرچه سریعتر آغاز شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایسنا، بهمن عبداللهی در نشستی درباره ساخت مسکن کارگران در شهرکهای صنعتی و آخرین اخبار از تفاهم نامه اتاق تعاون با وزارت راه و شهرسازی گفت:شش ماه قبل در حضور رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرکهای صنعتی منعقد کردیم که البته در قالب طرح ملی مسکن ادغام شد. یک ماه قبل هم تفاهم نامه ای در راستای بازسازی بافت‌های فرسوده منعقد شد که ۱۴۰ هزار واحد مسکونی را شامل می شود.

وی افزود: ما با انرژی بسیار و انگیزه بالا پس از تفاهم نامه اولیه، تلاش کردیم جزو اولین گروه هایی باشیم که کار احداث مسکن را شروع می کند و در این مدت مذاکرات و مکاتبات بسیاری با وزارت راه و شهرسازی داشتیم. در حال حاضر آمار ۱۴۰ هزار نفر ثبت نام کننده در بخش مسکن کارگری را در اختیار داریم ولی متاسفانه علیرغم پیگیری هایی که در چند ماه اخیر داشتیم و با اینکه آمادگی خود را برای احداث مسکن کارگران اعلام کرده بودیم، با بی‌مهری و کم لطفی مسئولان وزارت راه و شهرسازی روبرو شدیم؛ به نحوی که فرمت قرارداد انعقادی را هنوز بعد از شش ماه نتوانستیم در اختیار بگیریم تا قرارداد ببندیم و کار ساخت و ساز را شروع کنیم.

رییس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: با وجود آنکه درخواست تعیین تکلیف کردیم ، متاسفانه پیگیری ها تا این لحظه به نتیجه نرسیده است؛ در حالی که اگر مساعدت لازم صورت می گرفت درصد قابل ملاحظه ای از کار ساخت مسکن کارگری انجام شده بود. سوال ما از مسئولان وزارت راه و شهرسازی این است که آیا تعهدی که به دولت دادند و قول و وعده ای که برای ساخت مسکن کارگری داده شده برای آنها مهم نیست؟ دادن فرمت قرارداد، کار شاقی نیست و یک تشریفات اداری است و به محض انجام آن می توانیم کار ساخت و ساز را شروع کنیم ولی متاسفانه هنوز اسم اتاق تعاون به عنوان کارگزار درج نشده است؛ لذا از وزیر راه و شهرسازی درخواست می‌کنم که به این کار سرعت بدهند تا اتاق بتواند پس از شش ماه به وظایف مندرج در تفاهم‌نامه و تعهدی که به دولت داده عمل کند.

عبداللهی در ادامه با تبریک روز جهانی تعاون به تعاونگران ایران و گرامی داشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران وی، گفت: بخش تعاون ایران خود را مدیون اندیشه های والای شهید بهشتی می داند چرا که اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی حاصل اندیشه های این بزرگوار بود.

وی گفت: اگر چه روز تعاون در ایران ۱۳ شهریور ماه نامگذاری شده است اما تلاش داریم که مناسبت تعاون در ایران را با مناسبت جهانی آن هماهنگ کنیم و روز تعاون در ایران را به شنبه اول ماه جولای تغییر دهیم؛ لذا مکاتباتی با شورای فرهنگ عمومی کشور که مسئول برنامه ریزی مناسبت های تقویمی کشور است، صورت داده ایم که امیدواریم که روز تعاون در ایران با روز جهانی تعاون انطباق یابد.

رئیس اتاق تعاون ایران در عین حال به تشریح عضویت اتاق تعاون در هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون پرداخت و اظهار کرد: این رویداد برای اولین بار در تاریخ اتحادیه جهانی تعاون صورت گرفت و بخش تعاون ایران کرسی هیات مدیره ICA را از آن خود کرد در حالی که بیش از ۱۱۰ کشور جهان در این رقابت حضور داشتند.

وی با بیان اینکه بخش تعاون تنها منحصر به کشور ما نیست، افزود: فعالان بسیاری در حوزه تعاون از تمام قاره ها و کشورها فعالیت دارند که جلوتر و پیشروتر از ما در حوزه تعاون هستند.بیش از ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان در تعاونی ها فعالیت دارند و ۱۲ درصد اشتغال دنیا متعلق به بخش تعاون است؛ بنابر این بخش تعاون بخش کوچکی نیست.

عبداللهی بابیان اینکه اتحادیه جهانی تعاون در آسیا پاسفیک، اروپا، آمریکا و آفریقا اتحادیه قاره ای دارد و ۱۳۰ سال قبل تشکیل شده است، اظهار کرد: هم اکنون ۱۱۲ کشور عضویت این اتحادیه را عهده دار و یک پنجم جمعیت دنیا در این اتحادیه ذینفع هستند البته در سال‌های گذشته کشور ما عضو اتحادیه بوده است ولی چندان در مدیریت اتحادیه صاحب نقش نبوده است. البته با اقداماتی که طی چند سال اخیر صورت گرفت برای اولین بار در حوزه آسیا توانستیم عنوان عضویت در هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون را به دست آوریم.

رییس اتاق تعاون ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ای که در حوزه بین‌المللی انجام داده بودیم پیشنهاد کردیم که در انتخابات اتحادیه جهانی تعاون هم نامزد شویم. با توجه به اینکه اعلام آمادگی و ثبت نام کردیم، لازم بود فعالیت‌های ما متناسب با این هدف صورت گیرد، لذا در سه ماه گذشته رایزنی‌ها و سفر های مختلفی انجام شد و ایده‌های خود را نسبت به چگونگی اداره تعاونی ها به اتحادیه جهانی تعاون ارائه کردیم که مورد استقبال واقع شد. حتی کشور هایی که از نظر سیاسی با ما همسو نیستند از دیدگاه‌ها و کاندیداتوری ما استقبال و حمایت کردند و بعد از سه ماه نهایتاً در ۳۰ اردیبهشت ماه و هفته گذشته انتخابات مجمع جهانی تعاون در سویا اسپانیا برگزار شد و خوشبختانه اتاق تعاون ایران موفق شد با نتیجه ای چشمگیر در میان رقبا جزو منتخبان هیئت مدیره قرار گیرد؛ در حالی که کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و فرانسه که چندین دوره عضو بودند، انتخاب نشدند.

وی درباره دستاوردهای عضویت اتاق تعاون ایران در مجمع جهانی تعاون اظهار کرد: این عضویت با چند دستاورد برای ایران همراه خواهد بود؛ اول استفاده از تجارب و ظرفیت‌ها و علومی که در کشورهای عضو به ویژه در حوزه تعاون وجود دارد و انتقال فناوری ها و تکنولوژی های مربوط به داخل کشور و دوم آموزش تعاونگران از طریق این تجارب و ارتقاء سطح کمی و کیفی بخش تعاون ایران؛ هرچه میزان استفاده از دانش روز بیشتر شود به شکوفایی بیشتر اقتصاد کشور و بخش تعاون منجر می شود.

عبداللهی، توسعه همکاری های اقتصادی و ایجاد بازارهای جدید برای تولیدات داخلی را از دیگر دستاوردها عنوان کرد و گفت: تعامل با ۱۱۰ کشور دنیا می تواند ظرفیتهای بزرگی پیش روی ما بگشاید و شناسایی بازار کشورهای هدف برای تولیدات کشاورزی، صنعتی و غیرصنعتی ما، بازار سازی خوبی همراه داشته باشد.

رییس اتاق تعاون ایران، در پایان از انتقال تجارب و دانش روز تعاونی های جهان به ایران، شناسایی بازارهای هدف و کمک به صادرات بخش تعاون و جذب کمک سازمان های بین المللی به تعاونی ها در ایران به عنوان مهمترین برنامه های اتاق تعاون ایران در طول چهار سال عضویت در اتحادیه بین‌المللی تعاون نام برد.

کد خبر: 51397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =