کتاب «علوم اعصاب رفتار سازمان» منتشر شد

کتاب «علوم اعصاب رفتار سازمان» برای نخستین‌بار در کشور در زمینه علوم رفتار سازمانی از سوی دکتر ایرج ایسوند، کارشناس ارشد ممیزی مدیریت درمان تامین‌اجتماعی خوزستان ترجمه و منتشر شده است.

ایسوند در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، یکی از بحث‌های نوین در گستره علم را مربوط به نوروساینس» یا علوم اعصاب عنوان کرد و آن را به عنوان یک علم میان رشته‌ای که هم مباحث پزشکی را در بر می‌گیرد و هم بحث مدیریت سازمانی را شامل می‌شود، عنوان کرد.

وی افزود: علوم اعصاب پژوهشی علمی است که به بررسی سیستم عصبی می‌پردازد و آشنایی با این علم می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمانی موثر واقع شود.

دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی، اظهار کرد: این علم کمک می‌کند تا از طریق روش‌های علمی پی ببریم که کارکنان و افراد سازمانی چه فرمان‌هایی را از مغز دریافت می‌کنند و براساس هورمون‌هایی که در بدو آن‌ها ترشح می‌شود، چه واکنش‌هایی دارند و چگونه می‌توان این رفتارها را به درستی هدایت کرد.

ایسوند گفت: براساس این علم یک مدیر می‌تواند با آگاهی از علوم اعصاب، افراد را در راستای اهداف سازمانی مدیریت کند تا فرد دچار چالش و اضطراب نشود و در نتیجه این علم به سوگیری افراد در دست‌یابی به اهداف سازمانی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این کتاب از ۱۰ فصل تشکیل شده است، تصریح کرد: فصل اول درباره «ماهیت علوم اعصاب سازمانی» مباحثی را مطرح می‌کند. فصل دوم «روش‌های علوم اعصاب سازمانی» را به نقد کشیده است.   فصل سوم درباره «مبانی عصبی تصمیم‌گیری» گفت‌وگو می‌کند. فصل چهارم مربوط به «مبنای عصبی خلاقیت و نوآوری» است که نقش آگاهی و آشنایی با علوم اعصاب، هورمون‌ها و سیستم مغزواعصاب را در ایجاد خلاقیت و نوآوری بررسی می‌کند.

استاد دانشگاه افزود: فصل پنجم درباره «مبنای عصبی انگیزه و پاداش» صحبت می‌کند؛ به این معنی که چگونه می‌توانیم با علم اعصاب بر مباحثی مانند انگیزش، خلاقیت و نوآوری تاثیر بگذاریم که ماحصل آن پاداش باشد. فصل ششم «مبانی عصبی رهبری» را بررسی می‌کند؛ به این معنا که چگونه می‌توان از طریق علم اعصاب، چرخه مغز و فعالیت ژن‌ها به سمت اهداف سازمانی سوق پیدا کنیم.

ایسوند اظهار کرد: فصل هفتم در رابطه با «اساس عصبی انسان» است که از مباحث جالب کتاب به شمار می‌رود. این مبحث می‌خواهد نشان دهد که اعصاب تا چه میزان بر واکنش‌های افراد نسبت به انصاف و عدالت تاثیرگذار است. فصل هشتم در زمینه «اعتماد و مشارکت» بحث می‌کند که این نیز تاثیر سیستم عصبی بدن بر مباحث اعتماد و مشارکت را بررسی می‌کند.

وی گفت: فصل نهم «مبنای عصبی اخلاق و سیرت» را به نقد کشیده است به این معنا که چگونه می‌توان از علوم اعصاب برای ایجاد اخلاق حرفه‌ای و کسب‌وکار استفاده کرد. فصل دهم نیز درخصوص «مبنای عصبی احساسات و سوگیری ضمیر ناخودآگاه» است که سیستم عصبی افراد چقدر می‌تواند روی احساسات، سوگیری و ضمیر ناخودآگاه او تاثیرگذار باشد.

کارشناس ارشد ممیزی مدیریت درمان خوزستان، با بیان اینکه علم علوم اعصاب به دلیل نوپا بودن هنوز در ایران خروجی کارکرد و عملکرد نداشته است، تصریح کرد: علوم اعصاب، پژوهش جدیدی است که سیستم عصبی انسان را بررسی می‌کند. این سیستم عصبی به صورت زنجیروار از مغز، نخاع و اعصاب پیرامون آن تشکیل شده تا به خروجی آن که عملکرد انسان است، ختم می‌شود.

ایسوند افزود: برای مدیریت رفتار آدمی براساس علوم اعصاب، لازم است بدانیم هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و نحوه عملکرد افراد با هم متفاوت است و در نتیجه علوم اعصاب روی افراد مختلف فرآیند متفاوتی دارد.

وی اظهار کرد: در عین‌حال، براساس یافته‌های علوم اعصاب، احساس، افکار، رفتار و محیط می‌تواند بر شیمی مغز اثرگذار باشد و از این‌رو می‌توان با کنترل فرمول شکل دهنده رفتار، شیمی مغز را کنترل کرد.

کارشناس ارشد ممیزی مدیریت درمان خوزستان، گفت: طبق یافته‌های انجمن علوم اعصاب، سه هدف اصلی در این علم دنبال می‌شود که عبارت است از: «شناخت مغز انسان و چگونگی عملکرد آن»، «درک و تشخیص نحوه توسعه یافتن خودبه‌خود سیستم عصبی مرکزی» و «آنالیز بی‌نظمی‌های عصبی و روانپزشکی و دستیابی به روش‌هایی جهت پیشگیری و بهبودی کامل».

به گزارش آتیه‌آنلاین، کتاب «علوم اعصاب رفتار سازمان» نوشته «کنستانت بورگ» و ترجمه دکتر ایرج ایسوند در اسفند سال ۱۴۰۰ از سوی انتشارات «راز نهان» در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است. این کتاب ۲۷۰ صفحه‌ای با قیمت پشت جلد ۶۸ هزار تومان در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب «علوم اعصاب رفتار سازمان» منتشر شد

کد خبر: 51386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =