وابستگی اندک ذوب آهن اصفهان به شبکه برق کشور

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به اینکه این مجموعه دارای کوره‌ بلند است و توان تولید برق دارد، کمتر به شبکه سراسری وابسته بوده و از خاموشی‌ها کمتر آسیب می‌بیند.

مهرداد تولائیان، عضو هیات مدیره و معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره تاثیر خاموشی‌ها بر این شرکت بیان کرد: شرکت ما کوره بلند دارد و مصرف برقمان پایین‌تر از بقیه صنایع فولادی است. از سوی دیگر خودمان هم می‌توانیم برقمان را تامین کنیم، بنابراین شامل اثرات خاموشی‌ها نمی‌شویم.

وی افزود: بقیه فولادی‌های کشور که کوره قوس دارند و نیازشان به شبکه سراسری بیشتر است، اگر محدودیت برق اعمال کنند، صد درصد به دردسر می‌افتند اما درباره ذوب آهن اصفهان فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد و ما می‌توانیم تولیدمان را حفظ کنیم.

تولائیان گفت: ذوب آهن اصفهان قابلیت تولید تا ۲۲۰ مگاوات برق را دارد. اگر شرایط مهیا باشد، نیاز به دریافت حجم زیادی انرژی از شبکه سراسری ندارد.

وی ادامه داد: سال گذشته به خاطر محدودیت‌های آب مجبور شدیم که نیروگاه‌های مجموعه را بخوابانیم و طبیعتا برق بیشتری از شبکه درخواست می‌کردیم و در این رابطه محدودیت وجود داشت. اما در حال حاضر که در تیرماه هستیم، به دلیل اینکه آب مورد نیاز تامین شده است، نیروگاه‌های ما فعال است.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان یادآور شد: در شرایط فعال بودن نیروگاه‌ها نیاز ما به برق شبکه سراسری یک عدد جزئی و زیر ۳۰ مگاوات است که در نوسانات شبانه روزی دریافت می‌کنیم. تاکنون شبکه با ما همراهی کرده است.

وی اضافه کرد: این میزان وابستگی به شبکه عدد قابل ملاحظه‌ای نیست، خوشبختانه تا این ساعت هیچ محدودیتی از نظر تامین برق برای خطوط تولید به خاطر قابلیتی که خودمان داریم، ایجاد نشده است و برای ما محدودیت اعمال نشده است.

تولائیان یادآور شد: یکبار سال ۹۷ و یکبار هم سال ۱۴۰۰ در رابطه با تامین انرژی به مشکل برخوردیم زیرا همزمان آب و برق نداشتیم. اگر ما آب داشته باشیم، مشکل ویژه‌ای برای تامین برق نداریم.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در ذوب آهن، طی دو دهه

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه امسال آب مورد نیاز ذوب آهن اصفهان تامین شده است، از برنامه‌های بازچرخانی آب این مجموعه سخن گفت.

وی افزود: سیکل‌های مجموعه ذوب آهن اصفهان کامل بسته است. آب از یک گروهی به گروه دیگر می‌رود زیرا صنایع ذوب آهن اصفهان یک مجموعه کارخانه است و یکی از بخش‌ها مجموعه نیروگاهی است که مشابه یک واحد نیروگاه عمل می‌کند.

تولائیان گفت: در بخش‌های مختلف ذوب آهن، بسته به شرایط فنی آب خروجی یک واحد می‌تواند ورودی یک واحد دیگر باشد. به این ترتیب آب داخل مجموعه می‌چرخد.

به گفته وی، با اقدامات انجام شده در این مجموعه، طی ۲۰ سال گذشته مصرف آب در ذوب آهن اصفهان نصف شده است.

کاهش ۳۰ درصدی وابستگی به رودخانه زاینده رود

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر پروژه‌ای در دست انجام داریم که فاضلاب و پساب شهری اطراف را جمع‌آوری کنیم و به مصرف برسانیم.

وی افزود: این پروژه در حال اجرا است. تا پایان ۱۴۰۱ نهایی می‌شود. بعد از آن ما می‌توانیم حتی فاضلاب‌های شهری را هم تصفیه کنیم و ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر مصرف خود از رودخانه زاینده رود را کم کنیم.

به گفته تولائیان این پروژه به صورت BOT با مشارکت شرکت مپنا در حال انجام است.

کد خبر: 51368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =