ضرورت حمایت دولت از طرح بیمه زنان خانه‌دار

مدیرکل سابق امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه رقم ۴۳۰ هزار نفری که از بیمه زنان خانه‌دار استقبال کرده‌اند رقم خوبی است، تاکید کرد: با وجود ۱۲ میلیون زن خانه‌دار در کشور جا برای کار بیشتر در این خصوص و افزایش پوشش بیمه‌ای این بخش از جمعیت وجود دارد و دولت در این زمینه می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

احمد پایور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: معتقدم برای بیمه این زنان خانه‌دار باید فکر جداگانه‌ای کرد و شاید لازم باشد رقم حق بیمه آنان را از حداقل دستمزدها پایین‌تر آورد یا اینکه شرایط خاصی برای این افراد در نظر گرفته شود و حتی دولت هم می‌تواند در این زمینه کمک کند.

پایور تصریح کرد: حتی دولت شاید بتواند رقم بیشتری در این زمینه کمک کند یا ممکن است بتوان از محل‌های دیگری این کمک‌ها و در واقع تفاوت در پرداخت‌ها تامین شود ‌تا استقبال بیشتری از سوی زنان خانه‌دار برای بیمه شدن در کشور داشته باشیم.

این کارشناس تامین‌اجتماعی با بیان اینکه رقم ۴۳۰ هزار نفری که از بیمه زنان خانه‌دار استقبال کرده‌اند رقم خوبی است، اظهار داشت: ولی با وجود ۱۲ میلیون زن خانه‌دار در کشور جا برای کار بیشتر وجود دارد که ممکن است این راهکارها بتواند موثر باشد.

وی پیشنهاد کرد درباره بیمه زنان خانه‌دار با این ظرفیتی که وجود دارد و اینکه به اصطلاح ورودی بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، این می‌تواند هم برای بیمه‌شدگان زن خانه‌دار مفید باشد و هم برای خود سازمان که تعداد بیمه‌شدگان و نسبت پشتیبانی آن را افزایش دهد.

پایور معتقد است که راهکارهای جدیدی لازم است تا بتوان این جمعیت بزرگ را تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار داد.

وی همچنین تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم در مورد بیمه حرف و مشاغل آزاد به خصوص بیمه زنان خانه‌دار باید راهکار جدیدی داشته باشیم و از بقیه بیمه‌شدگان آن را جدا کنیم و ضرورت ایجاد صندوق و قانون جدیدی برای بیمه این بانوان احساس می‌شود.

افزود: معتقدم اگر یک قانون، حساب و صندوق جدیدی برای بیمه زنان خانه‌دار ایجاد کنیم تا شرایط آن با دیگر بیمه‌شدگان متفاوت باشد، در این زمینه بهتر می‌توان عمل کرد و موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی بیان کرد: چون ممکن است با رقم‌های کمتری موضوع بیمه زنان خانه‌دار ادامه داشته باشد تا این بانوان از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند البته حمایت‌ها را هم به همان نسبت می‌توان کمتر ارائه داد.

مدیرکل سابق امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: باید این موضوع را در نظر بگیریم که زنان خانه‌دار درآمدی ندارند و خانه‌دار هستند و نمی‌توانیم بگوییم این افراد صاحب حرفه‌ای هستند و درآمدی دارند، اینها کسانی هستند که هیچ درآمدی ندارند حالا یا خودشان یا از طریق همسرشان در نهایت مبلغ بیمه خود را پرداخت می‌کنند.

بیمه زنان خانه‌دار از آذر سال ۱۳۸۷ با تصویب هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی و اینکه این نوع بیمه ذیل بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باشد، برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار آغاز شد، این نوع بیمه براساس خوداظهاری است و متقاضی می‌تواند با پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شود. تمامی زنان و دختران در رده سنی بین ۱۸ سال تا ۵۰ سال تمام بدون هرگونه سابقه حق بیمه قبلی می‌توانند از حمایت‌های تأمین اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگی و خدمات درمانی برخوردار شوند.

اکنون سازمان تأمین‌اجتماعی به دو گروه افراد شاغل و زنان و دختران خانه‌دار به صورت جدی اهمیت داده است با این تفاوت که بانوان شاغل با پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان از خدمات بیمه اجباری بهره‌مند می‌شوند اما بانوان و دختران خانه‌دار با بیمه پردازی از بیمه با ماهیت اختیاری استفاده خواهند کرد.

زنان خانه‌دار و دختران فاقد بیمه‌ با پرداخت نرخ ۱۲ درصد به مبلغ پنج میلیون و ۱۰۰ هزار ریال می‌توانند تحت پوشش بیمه فراگیر خانواده سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند. در راستای اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار، سه نرخ ۱۲ درصد خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ ۱۴ درصد خدمات بازنشستگی و فوت (قبل و بعد از بازنشستگی) نرخ ۱۸ درصد خدمات بازنشستگی، فوت (قبل و بعد از سن بازنشستگی و ازکارافتادگی) وجود دارد که بانوان می‌توانند هر کدام از این سه روش را برای تحت پوشش قرار گرفتن انتخاب کنند.

سازمان تامین اجتماعی ۵۲ درصد از جمعیت ایران را تحت پوشش دارد اما برای افزایش چتر بیمه‌ای و به نوعی برای حفظ و تعادل منابع و مصارف خود به دنبال بیمه‌ افراد جدید همچون زنان خانه‌دار است و براساس آمارها اکنون بیش از ۴۳۰ هزار نفر از این بانوان از خدمات تأمین‌اجتماعی بهره‌مند هستند، در مجموع ۴۵ میلیون نفر از جمعیت ایران از خدمات این سازمان بزرگ بیمه‌ای برخوردار هستند.

مصاحبه از : مهناز بیرانوند

کد خبر: 51359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =