مصرف مواد مخدر دانش آموزان و دانشجویان نباید عادی‌سازی شود

رییس موسسه کاهش آسیب اجتماعی رویش گفت: خرید حشیش در بین دانش‌آموزان و دانشجویان نه تنهاعادی نشده بلکه در سطح کلان نیز به صورت علنی‌ خرید و فروشی اتفاق نمی‌افتد.

علی قائدنیای جهرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در واکنش به انتشار خبر «فروش گل، حشیش و کراک برخی از فروشنده‌های مواد مخدر و اعتیادآور در مقابل دبیرستان‌ها»، تصریح کرد: فروش مواد در دکه‌ها و مغازه‌ها توسط افراد کاسب اقدامی همه‌گیر نیست و نباید این رفتار سودجویانه برخی افراد را به دیگران تعمیم داد.

وی فروش محتمل مواد در دکه‌های مقابل برخی از مدارس را ناشی از نبود نظارت‌های مداوم و منسجم خواند و افزود: اولا باید بررسی شود که آیا چنین مساله‌ای واقعیت دارد یا خیر و در مرحله بعد چرایی وقوع این اتفاق نیز به صورت دقیق باید در دست واکاوی و بررسی نهادهای نظارتی و قضایی قرار گیرد.  

این آسیب‌شناس اجتماعی تاکید کرد: وظیفه دستگاه‌های نظارتی و قضایی این است که فضای اطراف مراکز آموزشی را از لحاظ وجود چنین دکه‌ها وافرادی شناسایی و پاکسازی کنند و در صورت واقعی بودن این مساله با پیگیری جدی‌تر نه تنها آن واحد صنفی (دکان یا مغازه) را تعطیل کنند بلکه فروشندگان را تحت پیگرد قانون قرار دهند.

وی با اشاره به نقش مهم خانواده ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در شناسایی و کنترل آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان و دانشجویان افزود: مصرف  مواد در هر فردی با بروز یکسری علایم هشداردهنده همراه است اگر خانواده‌ها این نشانه های مصرف را  بشناسند قطعا از تشدید تبعات و حاد شدن مساله جلوگیری خواهند کرد.

این دکترای روانشناسی ادامه داد: مدارس از طریق همکاران مشاور خود می‌توانند نشانه‌های هشداردهنده در بین دانش‌آموزان را شناسایی و پیگیری کند واز این طریق از افت تحصیلی و بروز آسیب‌های جدی‌تر ناشی از اعتیاد در بین آنها جلوگیری کنند.

قائدنیای جهرمی یادآور شد: طرح «بپرس، ترغیب کن و ارجاع بده» را با اعتقاد به تاثیر و قدرت گروه همسالان و دوستان  در مدارس اجرایی کردیم. در این طرح ابتدا به دانش‌آموزان موفق و دارای مقام‌های ورزشی، علمی و یا محبوب در بین دانش آموزان آموزش‌هایی داده می شود و پس از این مرحله این گروه های آموزش دیده دانش آموزی آسان تر و راحت تر می توانند دانش آموزان در معرض آسیب را شناسایی کنند تا به دریافت خدمات مشاوره‌ای و درمانی تخصصی تری ترغیب و مشتاق شوند. «ایجاد کانون همتایاران سلامت» نیز اقدامی مشابه در جهت شناسایی دانشجویان آسیب‌دیده در سطح دانشگاه‌ها بود که پیشتراجرایی شد.

وی بر ضرورت افزایش آگاهی خانواده‌ها در این زمینه تاکید کرد و افزود: در کنار اقدامات آگاهی بخش مدارس و دانشگاه ها خانواده‌ها نیز باید نسبت به علایم هشداردهنده فرزندان خود حساس باشند و هر تغییر رفتاری را جدی بگیرند و دریافت مشاوره و اقدام درمانی را در اسرع وقت دنبال کنند.

این مدرس دانشگاه با تصریح بر اینکه عریان‌ترشدن مساله اعتیاد دانش آموزان و دانشجویان منجر به خطر مصرف می شود،  گفت:  در صورت عادی شدن این مساله آسیب‌ و خسارت بیشتری بر خانواده‌ مدرسه و دانشگاه  وارد می شود و در نهایت  مقابله کردن و درمان این مساله دشوارتر خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، غلامعلی افروز  روانشناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران روز چهارم تیرماه ۱۴۰۱ ضمن هشدار نسبت به مصرف مواد اعتیاد آور نظیر گل، حشیش و کراک در بین دانش آموز دبیرستانی در گفت و گویی با ایسنا اعلام کرد که مکان فروش برخی از فروشنده‌های مواد مخدر و اعتیادآور نظیر گل، حشیش و کراک مقابل دبیرستان‌هاست و برخی از دکه‌ها و مغازه‌ها در کنار کاسبی خود گل، حشیش و ... می فروشند که نشان از سود این مواد برایشان دارد.

کد خبر: 51350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =