خطر توقف تولید صنعت نساجی با حذف ردیف تعرفه واردات پنبه

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به عدم توجه به اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از خطر ایجاد اخلال در روند تولید صنعت نساجی با حذف ردیف تعرفه واردات پنبه از کتاب مقررات صادرات و واردات خبر داد.

سیدشجاع الدین امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: هنوز چند روزی از حل مشکل قرنطینه و گواهی بهداشت و ترخیص پنبه‌های وارداتی از کشور هندوستان - که حدود هشتاد روز بلاتکلیف و در انتظار تمدید مصوبه مرتبط بود - نگذشته است که باز شاهد قانون جدیدی هستیم.

وی افزود: دست‌اندازی جدید در ارتباط با حذف ردیف تعرفه ۵۲۰۱۰۰۰۰ یعنی ردیف تعرفه اصلی واردات پنبه حلاجی نشده و شانه نشده است. این ردیف در سال‌های گذشته در کتاب مقررات صادرات و واردات به‌عنوان ردیف تعرفه اصلی واردات پنبه مورد نیاز واحدهای ریسندگی مطرح شده بود.

امامی رئوف گفت: بر اساس این قانون هرسال چند ده هزارتن پنبه مورد نیاز کشور با ردیف تعرفه ۵۲۰۱۰۰۰۰ وارد ایران می‌شد. در ویرایش جدید کتاب مقررات صادرات و واردات متاسفانه این ردیف تعرفه از ردیف‌های قبلی حذف شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه پیگیری‌های انجمن صنایع نساجی ایران در ارتباط با دلایل حذف این ردیف تعرفه و نهاد مسئول در اعمال این تغییرات هنوز به نتیجه نرسیده است و در پاسخ به پیگیری‌ها عنوان شده است که از ردیف سایر، برای ثبت سفارش‌ها اقدام شود.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در حالی که همین حذف ردیف تعرفه مشکلات احتمالی عدیده‌ای برای واحدهای تولیدی و وارد کننده پنبه ایجاد خواهد کرد. ثبت سفارشات انجام شده با کدقبلی و شناسه کالاهای مرتبط با آن کد که توسط فروشندگان در اسناد فروش قید شده است، بزودی مشکلات جدی و جدیدی را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها به‌همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگرچه این اولین بار نیست که دولت و زیرمجموعه‌های آن بدون توجه به مفاد دو و سه قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و اخذ نظرات ذینفعان و تشکل‌های تخصصی اقدام به اخذ چنین تصمیماتی می‌کند، ولی اینکه هیچ نهادی در قبال این مسئله مسئولیتی برعهده نمی‌گیرد، جای تامل است.

امامی رئوف بیان کرد: اصولا در شرایطی که واحدهای ریسندگی با دشواری فراوان و هزینه‌های هنگفت مواد اولیه خود را خریداری می‌کنند و با دور زدن تحریم‌ها آن را به کشور می‌رسانند، تصمیمات خلق الساعه و بدون مشارکت بخش خصوصی سبب شده این واحدها با مشکلات جدی در ترخیص ماده اولیه مواجه شوند که جای بسی تاسف و سئوال است.

وی عنوان کرد: در حالی که شاهدیم کشورهای رقیب و به‌خصوص کشورهای منطقه چگونه از تولید و تولیدکننده حمایت می‌کنند و چگونه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برنامه‌ریزی می‌کنند متاسفانه بخش‌های مختلف دولت به‌طور جزیره‌ای مشکلات ریز و درشتی را برای تولید ملی رقم می‌زنند که علاوه بر ایجاد مشکل در روند تولید، موجب رنجش و آزرده خاطری کارآفرینان و صنعتگران ملی را فراهم کرده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران یادآور می‌شود: وقتی این مشکلات ریز و درشت تنوع و تکرار بیشتری به‌خود می‌گیرند، باید نگران شرایط سرمایه‌گذاری و تولید در آینده باشیم.

وی اضافه کرد: انجمن صنایع نساجی ایران بارها در مکاتبات خود به بخشنامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر لزوم اخذ نظرات کارشناسی تشکل‌های بخش خصوصی پیش از اتخاذ تصمیمات و تدوین مقررات در جهت اجرای مفاد دو و سه قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اشاره کرده که متاسفانه مورد کم لطفی و بی‌مهری مسئولین قرار گرفته است.

کد خبر: 51325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =