۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
کد خبر: 51274

شغل‌های آینده در اختیار ماهران هوشمند

احسان احمدی - روزنامه‌نگار
شغل‌های آینده در اختیار ماهران هوشمند

نشانه های رشد و توسعه تکنولوژی و روند افزایشی نقش آفرینی آن در حوزه کسب و کارها، حاکی از حذف بسیاری از مشاغل در دهه های آینده و شکل گیری شغل هایی با تعاریف جدید و برمبنای توسعه روزافزون جهان و اشتغال است که البته این روند تغییرات در دهه اخیر به نوعی آغاز شده و بخشی از مشاغل و شاغلان را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش نهادهای جهانی مرتبط با حوزه‌های کسب و کار و تکنولوژی تا سال ۲۰۳۰ در حدود ۳۵ درصد از مهارتهای مورد نیاز نیروهای کار دستخوش تغییر و تحولات جدی می‌شوند و به تبع باید برای ورود به بازار کار بخشی از شغل های نوظهور در عرصه بازار کار، نیروی کار ماهر متناسب با استانداردهای مهارتی روز تربیت شده باشند و البته برای این مهم کشورها نیازمند وجود مربیانی با دانش روز کسب و کار و مهارت های تخصصی جهت ارائه آموزش و تربیت نیروی کار متخصص در شغل های جدید هستند.

بر همین اساس هدفگذاری سیاست‌ها مطابق نیاز آینده بازار کسب و کار و بر پایه استاندارهای جدید مهارتی، باید اساس برنامه‌ریزی اجرایی بلندمدت نهادهای آموزش مهارت در کشورها بخصوص جوامع در حال توسعه باشد و اگر غیر این را شاهد باشیم، این جوامع هستند که با غفلت از آینده بحران بیکاری را در سرزمین خود رقم زده و فرصت بهره‌مندی از مشاغل آینده را در کشورشان از دست داده و در واقع از غافله تغییرات کسب و کار و مهارت عقب می مانند.   

تحولات کسب و کار و بروز و ظهور شغل هایی با پایه تکنولوژی در جهان همانگونه که به سرعت اتفاق می افتد ضرورت تدوین سیاست های منطبق بر شرایط اشتغال جدید را ارائه می دهد و به همین علت نیاز به تبیین شیوه های جدید مهارت محوری و آموزش تخصصی مهارت و تربیت نیروی کار ماهر در نظام نوین آموزش مهارت کشورها باید موردتوجه قرار گیرد و در واقع این مسئله به عنوان الزام نقش آفرین در آینده اشتغال و تولید در جهان مطرح است.

شرایط تحولی مشاغل در جهان برای تحقق به سیاست گذاری کشورها در راستای بهره مندی از تکنولوژی به عنوان پایه تغییرات و پذیرش آن در حوزه های اشتغال و کسب و کار مرتبط است و در واقع افراد برای اینکه در آینده ای نه چندان دور به جمع بیکاران اضافه نشوند با الاجبار باید استاندارهای روز مهارتی را آموخته و به معنای واقعی افزایش دانش مهارت روز مشاغل نوظور و بروز رسانی اطلاعات و دانش و مهارت در خصوص شغل حاضر خود را به عنوان یک ضرورت مدنظر داشته باشند.

استانداردهای مهارتی به عنوان پایه اصلی ارائه آموزش های تخصصی و فنی مورد استفاده نهادهای مهارت آموزش است و زمانی این چارچوب می تواند نقش بسزایی در تربیت نیروی متخصص و ماهر ایفا کند که بر اساس شرایط روز بازار کار و اشتغال، مهارت های قابل ارائه کارایی لازم را برای شغل و نیروی کار داشته باشد و بازار کار به شغل موردنظر به عنوان یک نیاز نگاه داشته باشد و در غیر این صورت، تدوین استانداردهای مهارتی جدید و به روز رسانی آنها ضروری است که در خصوص شرایط امروز در شکل گیری مشاغل آینده نیز این مسئله مصداق دارد.

امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و تحولاتی که منجر به آفرینش سبک جدید زندگی شده، موجبات پدیدار شدن مشاغل جدیدی در بازار کسب و کار فراهم شده است.  

پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از وضعیت کار در جهان آینده حاکی از این است که نیمی ‌از کارها و ماهیت شغل‌ها در آینده نزدیک ماشینی می‌شود و ۱۴ درصد نیز در معرض ماشینی شدن قرار می‌گیرد و به این واسطه حجم بیکاری وسیعی در جهان شکل می گیرد.

در این ارتباط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) درگزارشی در خصوص وضعیت اشتغال جهان در آینده اعلام می‌کند که هر آنچه برای جهان آینده لازم است باید امروز انجام شود و دنیای آینده به جهت مکانیزه شدن اکثر کارها با بیکاران زیادی مواجه خواهد شد و راهکار این است که جهان آینده خود را امروز شکل دهیم.

همچنین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در حوزه «مشاغل آینده و بازنمایی فرصت‌ها در اقتصاد جدید» با رویکرد مشاغل نوظهور و آینده‌محور با نگاه مهارت‌های فنی و میان‌کارکردی در تلاش جهت ایجاد یک میلیارد فرصت‌ شغلی در دهه آینده است.

بازار کار جدید به واسطه پیشرفت فناوری از قبیل علوم داده و هوش مصنوعی، رشد یافته و به سرعت در حال تغییر است. دستیابی به اهداف این گزارش به پلتفرم‌های مجمع جهانی اقتصاد کمک کند تا نوعی «انقلاب مهارت‌آموزی» را به راه انداخته و برای حدود یک میلیارد نفر در بازار جهانی کار، فرصت‌های جدیدی طی ۱۰ سال آینده فراهم کنند.

تحلیل های اخیر گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸ پیش بینی میکند که حداقل ۱۳۳ میلیون شغل جدید در دوره سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ خواهیم داشت و حرفه های نوظهور آینده در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۶.۱ میلیون شغل را به‌خود اختصاص خواهند داد.

قابل توجه است که در مجموع طی سه سال آینده ۳۷ درصد فرصت های شغلی پیش بینی شده در حرفه های نوظهور به خوشه اقتصاد مراقبت، ۱۷ درصد به خوشه فروش، بازاریابی ومحتوا، ۱۶ درصد به خوشه داده ها وهوش مصنوعی، ۱۲ درصد به خوشه مهندسی و رایانش ابری و ۹ درصد به خوشه مردم و فرهنگ تعلق خواهد داشت.

با اوصاف امروز در خصوص تحولات اساسی بازار اشتغال و کسب و کار و روند تغییر شکل دادن این وضعیت در جهان، کشورها رسالت بسترسازی برای تغییر جهت در سیاست گذاری و هدف بخشی جدید به آموزش های مهارتی موردنیاز فردای بازار اشتغال را دارند و شاغلان امروز نیز باید با به روز رسانی داده های مهارتی متناسب با شرایط شغل های آینده سعی در استمرار اشتغال خود در سال‌های آتی داشته باشند.

کد خبر: 51274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =