اقدامات نظارتی بر خیریه‌ها و موسسات بهزیستی افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش اقدامات نظارتی بر خیریه‌ها و موسسات، گفت: اکنون سامانه نظارت در حال راه‌اندازی است و کارهای نهایی در حال انجام است تا از پنج منظر موسسات نظارت شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایرنا، بابک قانعی درباره مراحل نظارت بر خیریه‌ها، افزود: ابتدا از طریق خودارزشیابی موسسه، نظارت را انجام می‌دهیم، سپس کارشناسان سازمانی نظارت می‌کنند، همچنین نظارت صنفی متشکل از انجمن‌ها را داریم و بعد نظارت حامیان هم وجود دارد یعنی این امکان برای حامی که از این مرکز و معلول حمایت می‌کند، فراهم شده است تا به ما گزارش‌دهی داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: شیوه‌نامه نظارت به خیریه‌ها و موسسات آماده شده که شامل نظارت ذی نفعان نیز است.

قانعی اظهارداشت: معمولا به خیریه‌ها در حوزه بهزیستی، خدمات نگهداری معلولان، اشتغال معلولان یا نگهداری کودکان کار سپرده می‌شود.

وی افزود: بخش عمده نظارت ما تخصصی است یعنی اگر موسسه‌ای در حوزه معلولان فعالیت دارد، نظارت می‌شود که چند تخت دارد، فاصله تخت‌ها چقدر باشد، چقدر نیروی انسانی داشته باشد یا اینکه مسئول فنی به عنوان مدیرداخلی چه وظایفی دارد.

رتبه‌بندی موسسات و خیریه‌ها

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور در ادامه از رتبه‌بندی موسسات و خیریه‌ها خبر داد و گفت: طرح ارزشیابی و رتبه‌بندی موسسات و خیریه‌ها در سال ۹۹ پایلوت شده است، سال گذشته درکل کشور انجام شد و اکنون نیز در حال جمع بندی نهایی هستیم.

قانعی با بیان اینکه مقرر شده تا برای موسسات و خیریه‌ها از درجه یک تا سه تعریف شوند، افزود: شیوه نامه نهایی رتبه‌بندی موسسات و خیریه‌ها به منظور ارتقای آنها است.

وی درباره تخلفات موسسات و خیریه‌ها، ادامه داد: این موسسات و خیریه‌ها انحراف کمی از ضوابط دارند اما ممکن است موسساتی باشند که آبروی دیگر موسسات را ببرند اما مجموع خدماتی که جریان اجتماعی موسسات به نیابت از دولت ایجاد کردند، قابل توجه و تقدیر شایان است.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشتر تخلفات موسسات و خیریه‌ها در حوزه تخصصی است به آن معنا که ممکن است در موسسه، خدمات تخصصی ارائه نشده باشد که این تخلفات در ادوار گذشته منجر به تعطیلی آنها شده است به طور مثال پروانه موسسه ای که به خاطر مددجو، ۲۷ حساب ارزی و ریالی داشته، لغو شده است و در حال طی کردن مراحل قضایی است و این موسسه نگهداری و توانبخشی تحت نظارت بهزیستی به موسسه دیگری واگذار شده است.

قانعی درباره مجوزهای موسسات و خیریه‌ها نیز یادآور شد: در حوزه صدور مجوزها، سامانه‌ای طراحی کردیم که اخیرا به سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور وزارت اقتصاد و دارایی متصل شده است. سامانه دیده‌بان بهزیستی از طریق پیامکی نیز امکان نظارتی دارد.

وی تصریح کرد: بهزیستی به استناد بندهای ۱۳ گانه ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از یک درگاه واحد، ۹۲ عنوان و ۲۷۴ نوع مجوز صادر می‌کند.

به گزارش ایرنا براساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی کشور موظف است پس از بررسی‌های کارشناسی برای متقاضیان فعالیت در امور تاسیس مهدهای کودک، تاسیس مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی‌سرپرست و خیابانی، تاسیس خانه سلامت دختران و زنان، تاسیس مجتمع ها و مراکز خدمات بهزیستی، تاسیس کلینیک و اورژانس های مددکاری اجتماعی، تاسیس مراکز خدمات مشاوره ای اجتماعی، تاسیس مراکز توانبخشی معلولین، تاسیس مراکز حرفه آموزی معلولین، تاسیس مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان، تاسیس مراکز توانبخشی و درمانی بیماران روانی مزمن، تاسیس مراکز خدمات مشاوره ژنتیک، تاسیس مراکز درمانی و بازتوانی معتادین و تاسیس انجمن ها و موسسات غیردولتی و خیریه که در راستای اهداف سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کنند، پروانه فعالیت صادر کند.

کد خبر: 51273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =