کاهش سرانه درآمد خانوار به دلیل تورم

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: درآمد سرانه خانوار به دلیل تورم روند نزولی به خود گرفته است.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: وجود تورم سرسام‌آور و عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد همچنین کاهش درآمد ملی، سبب شده است که درآمد سرانه خانوار با توجه به نرخ رشد جمعیت، کاهنده باشد.

وی افزود: در حال حاضر این شاخص خیلی تعریفی ندارند.

قنبری درباره تبعات کاهش سرانه درآمد گفت: روند کاهنده درآمد سرانه خانوار منجر به کوچک شدن سفره‌های مردم، فقیر شدن افراد و فشار بر جامعه با توجه به روند رشد تورم خواهد بود.

وی درباره راهکارهای اصلاح شرایط فعلی و بهبود سرانه درآمد خانوار عنوان کرد: راهکار این است که درآمد کشور افزایش یابد و سرمایه‌گذاری در ایران رونق یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: برای دستیابی به این هدف باید سیاست‌های کلی را تغییر داد. باید به دنبال اصلاحات ساختاری در کشور رفت تا تورم مهار شود.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم درآمدها بالا برود. سرمایه‌گذاری افزایش یابد و توسعه صادرات صورت بگیرد.

به گفته قنبری، ایران نیاز دارد سیاست خارجی خود را در خدمت اقتصاد قرار دهد.

وی افزود: اکنون رابطه خوبی با همسایه‌ها و دنیا نداریم. یک مقداری باید تعامل با دنیا داشته باشیم. جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید در دستور کار قرار گیرد و بخش خصوصی را امیدوار به آینده کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: باید نقش بخش خصوصی را در قسمت‌های مختلف تدوین کنیم تا شرایط اقتصاد بهتر شود.

بارها از سوی متولیان وزارت صمت اعلام شده است که سیاست کلان کشور افزایش ارتباط با کشورهای همسایه برای توسعه صادرات است. آیا بازارهای کشورهای همسایه کشش کافی برای ایجاد رونق در اقتصاد ایران را خواهند داشت؟

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه عنوان کرد: بازار کشورهای همسایه برای رونق اقتصاد ایران کافی نیست. کشورهای همسایه کشش محدودی دارند. ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی افزود: با این شیوه می‌توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و بخش خصوصی را فعال کنیم.

قنبری یادآور شد: باید دولت را از رقابت با بخش خصوصی منع کنیم. دولت نباید به بخش خصوصی ضربه بزند و از دخالت در اقتصاد پرهیز کند همچنین در کشور امور را از طریق بخش خصوصی در اقتصاد پیش ببرد.

کد خبر: 51257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =