نماد «سیتا» ارزنده‌ترین سهم سیمانی حاضر در بورس

شرکت سیمان تامین با نماد «سیتا» این روزها با توجه به اقبالی که به نمادهای سیمانی در بورس می شود، بسیار مورد توجه اهالی بازار سهام قرار گرفته است. از سوی دیگر با توجه به ارزندگی نماد سیتا، این شرکت یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری به حساب می آید.

به گزارش آتیه آنلاین، صنعت سیمان این روزها وضعیت خوبی در بورس دارد، این موضوع از دو مسئله نشات می‌گیرد، در وهله اول با توجه به برنامه دولت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت، به تبع این موضوع سیمان به عنوان یکی از مصالح عمده ساختمانی با افزایش تقاضا روبرو خواهد شد، در وهله دوم نیز با توجه به عرضه رقابتی سیمان در بورس کالا نیز قیمت‌گذاری این محصول به نوعی دیگر دستوری نیست که این موضوع حاشیه سود این شرکت ها را افزایش داده است، حال در این رابطه هلدینگ سیمان تامین که یکی از زیر مجموعه‌های شستا محسوب می‌شود، این روزها عملکرد خوبی از خود در بورس برجای گذاشته است.

«سیتا» لیدر گروه سیمانی

در داد و ستدهای روز دوشنبه بازار سهام، با توجه به اقبالی که به نمادهای سیمانی شد، به دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نماد سیتا توانست عملکرد خوبی را از خود برجای بگذارد و کام سهام‌داران خود را شیرین کرد، حال در اینباره به نظر می‌رسد، اگر سهام‌داران با دیدگاه میان مدت و حتی بلند مدت به نماد سیتا نگاه کنند، بدون شک این نماد می‌تواند بازدهی قابل ملاحظه‌ای را برای سهام‌داران خود به ارمغان بیاورد.

همچنین با توجه به اینکه زیر مجموعه‌های سیمان تامین نیز در بورس حضور دارند، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند، همچنان رهبری صنعت سیمان در بورس را در دستان نماد سیتا نگاه دارد. از سوی دیگر با توجه به پتانسیل‌هایی که این روزها صنعت سیمان از آن برخوردار است، بسیاری از کارشناسان بورسی به سهام‌داران توصیه می‌کنند، حتما یک نماد سیمانی در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند، که توصیه اول این کارشناسان با توجه به بنیاد و سودسازی سیمان تامین نماد سیتا است.

سیتا بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور

بر اساس این گزارش، هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تامین با تولید واقعی بالغ بر ۲۱ میلیون تن سیمان در سال به عنوان بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور رتبه هجدهمین فهرست هلدینگ‌های بزرگ سیمانی جهان طبقه‌بندی می‌شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی ایران با حدود ۶۸.۳ میلیون تن تولید سیمان رتبه ششم جهانی را به خود اختصاص داد، و با وجود رونق نسبی در ساخت و ساز داخلی، کاهش بودجه عمرانی و محدودیت‌های به وجود آمده در صادرات باعث شد تا ایران نتواند از بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید خود استفاده کند، با این حال به نظر می‌رسد، ظرفیت تولید، به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث تا سه سال آینده به حدود ۹۰ میلیون تن بالغ شود.

مقایسه سیتا با دو رقیب جدی

طی هفته‌های پایانی خرداد ۱۴۰۱ شاهد معاملات عجیب سیمان در بورس کالا بودیم که این موضوع منجر شد که گروه سیمانی مجددا مورد توجه فعالین بازار سرمایه قرار گیرد. معاملات ۲۱ تا ۲۵ خرداد این گروه در بورس کالا در برخی موارد با رقابت‌های ۶۰ الی ۸۰ درصدی نسبت به قیمت پایه همراه بود. در بازار آزاد نیز قیمت سیمان رشد حدود ۳۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

 در کنار سیمان تامین، دو شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان نماد «سیدکو» و  سیمان فارس و خوزستان با نماد «سفارس»، از هلدینگ‌های تخصصی سیمان در بورس هستند،

ارزندگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان با نسبت P/NAV سنجید. از سویی لازم است نسبت پی به ان‌ای‌وی هر شرکت در گروه خود مورد بررسی قرار گیرد. برای محاسبه NAV  هر یک از این شرکت‌های فوق حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، نسبت P/NAV  هریک محاسبه و نمایش شده است.

 نماد

NAV

(میلیارد تومان)

NAV هر سهم

(تومان)

P/NAV

سیتا

۲۰.۵۹۳

۱۸.۷۲۱

۵۸.۹ درصد

سیدکو

۶.۱۷۳

۱۰.۲۸۸

۷۱.۹ درصد

سفارس

۱۵.۵۲۸

۲۷.۶۰۶

۷۹.۸ درصد

طبق جدول فوق سیتا با نسبت P/NAV ۵۸.۹ درصد ارزنده‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری سیمانی است. پس از آن سیدکو با نسبت P/NAV ۷۱.۹ و سفارس با ۷۹.۸ در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند.

در مجموع می‌توان گفت، با تحلیلی که انجام شده است، سیتا در حال حاضر با توجه به قیمت آن بسیار ارزنده است و در صورتیکه سرمایه‌گذاران بورسی از چاشنی صبر برخوردار باشند، می‌توانند از این سرمایه‌گذاری خود در یک بازهه مشخص سود بسیار مناسبی را کسب کنند.

کد خبر: 51172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =