شرایط اشتغال خانگی برای معلولان فراهم می‌شود

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: شرایط اشتغال خانگی برای گروه هدف در معلولیت‌های مختلف ازجمله جوانان دارای معلولیت بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی، فراهم می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محسن ایروانی افزود: در کنار این اقدامات، تلاش می‌کنیم افراد دارای معلولیت از تسهیلات‌ بلاعوض، ماده ۱۶ و تبصره ۱۸ که دبیرخانه شورای اشتغال سازمان آنها را مدیریت می‌کند، بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در بسته جامع اشتغالزایی، افراد دارای معلولیت در سه مسیر شغلی اصلی شامل بیمه‌پرداز کردن افراد، خوداشتغالی و کارآفرینی طبقه‌بندی شده‌اند، افزود: دومین مسیر شغلی معلولان که برای ما خیلی اهمیت دارد، خوداشتغالی است.  خوداشتغالی می‌تواند در منزل به صورت اشتغال خانگی باشد یا اینکه از طریق مراکز روزانه یا شبانه روزی به ویژه خانه‌های کوچک که از ۱۵ فرد دارای معلولیت میزبانی می‌کند، ایجاد شود.

ایروانی با تقسیم‌بندی خوداشتغالی به دو بخش فردی و گروهی، گفت: در خوداشتغالی فردی ما برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم فرصت‌های شغلی را از طریق اعطای تسهیلات بلاعوض فراهم کنیم که این تسهیلات به توسعه اشتغال خانگی از طریق رویکرد آموزش‌های حرفه‌ای به شیوه استادشاگردی کمک می‌کند و کسب و کارهای آزاد را مورد حمایت قرار می‌دهیم. این راهکار جزء بهترین راهکارها برای اشتغالزایی افراد دارای معلولیت است.

تلاش برای به عضویت درآوردن ۱۰ هزار معلول در صندوق‌های خرد محلی

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های خوداشتغالی گروهی، گفت: در این راستا، برنامه ما تشکیل گروه‌های خودیار حداقل ۱۵ نفره در قالب صندوق‌های خرد محلی با همکاری صندوق کارآفرینی امید است.

ایروانی تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این است که از طریق این رویکرد بتوانیم ۱۰ هزار فرد دارای معلولیت را به عضویت این صندوق‌ها در بیاوریم. در این رویکرد وام‌هایی از طریق صندوق کارآفرینی امید به این گروه‌ها داده می‌شود. یک سهم آورده‌ای خود افراد دارند و بهزیستی نیز یک مشوق در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۲ میلیون تومان به هر فرد که عضو صندوق می‌شود، می‌دهد.

وی افزود: افراد دارای معلولیت در اجرای این برنامه بعد از اینکه به صورت گروهی آموزشی می‌بینند در زمینه‌های بافندگی، کشاورزی و مشاغل دامپروری و گزینه های مختلف دیگر به صورت گروهی مشغول می‌شوند. صندوق خرد محلی، یک صندوق در گردش است و افراد عضو می‌توانند وام‌هایی را دریافت کنند و همدیگر را حمایت کنند و این یک فرآیند توانمندسازی فردی هم محسوب می‌شود.

اشتغال خانوادگی برای معلولانی که نمی‌توانند وارد بازار کار شوند

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین یکی از راهکارهایی که در خوداشتغالی گروهی وجود دارد، تشکیل گروه‌های همیار ۵ نفره است که با همکاری بانک رسالت به عنوان یک گزینه از امسال می‌خواهیم در برنامه ما باشد که یک فرصت جدید را فراهم کنیم که حمایت های بانک در این زمینه حمایت مناسبی است و می تواند موجب اشتغال افرادی که در این زمینه مایل هستند، شود.

ایروانی افزود: یکی از موارد دیگر، اشتغال خانوادگی است. ما افراد دارای معلولیتی داریم که ممکن است معلول ذهنی خفیف یا بیمار اعصاب و روان یا جسمی حرکتی شدید باشند که قادر نیستند وارد بازار کار آزاد شوند و  نیاز به حمایت دارند. در این موارد اعضای خانواده شامل والدین و خواهر و برادر می‌توانند در کنار همدیگر اشتغال خانوادگی ایجاد کنند که ما می‌توانیم تسهیلاتی را برای اشتغال خانوادگی از طریق دبیرخانه اشتغال برای آنها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه توانبخشی، آموزش‌های لازم رصد، مشاوره و هدایت شغلی صورت می‌گیرد تا مطمئن شویم به یک اشتغال پایدار ختم می‌شود. یکی دیگر از راه‌ها ایجاد کارگاه‌های تولیدی خصوصی است که موارد موفقی در این زمینه داشتیم و می‌خواهیم آنها را توسعه دهیم. افرادی که به‌عنوان فرد معلول کارآفرین و موفق‌تر هستند، می‌توانند افراد دیگری در این کارگاه‌ها از جمله کارگاه خیاطی به استخدام دربیاورند و بتوانند به صورت یک اشتغال گروهی، این کار را دنبال کنند.

ایروانی اضافه کرد: همچنین تعاونی‌های معلولین را داریم که نمونه‌هایی از آن را در سال‌های گذشته ایجاد کردیم و به عنوان یک تجربه موفق، می‌خواهیم آن را توسعه دهیم.

کد خبر: 50836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =