رشد چندبرابری مجوزها و اعتبارات اشتغال خانگی

جدیدترین تحولات حوزه مشاغل خانگی در قالب فعالیت‌های دولت جدید نشان می‌دهد که با توجه به عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش‌های صدور مجوزهای کسب و کار، تسهیلات اشتغال و سیاست‌گذاری در راستای توسعه مشاغل خانگی، در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار خانگی و اعتبارات این بخش رشد چندبرابری به ثبت رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، ایجاد بسترهای فعالیت در حوزه مشاغل خانگی بخصوص در حوزه‌های مرتبط با زنان و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با طرح‌های اشتغال‌زا علاوه بر ایجاد گسترده فرصت‌های شغلی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش اشتغال خانگی، زمینه پوشش بیمه‌ای شاغلان در این بخش را فراهم می‌کند که در صورت برقراری ارتباط حوزه اشتغال خانگی با سازمان تأمین اجتماعی، دولت به عنوان متولی ایجاد اشتغال، افراد شاغل دربخش اشتغال خانگی و سازمان تأمین اجتماعی در قالب بزرگترین نهاد بیمه‌گر اجتماعی منفعت چندوهی این اقدام را دریافت خواهند کرد.

سهم مشاغل خانگی در درآمد کشورهای توسعه یافته

مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار، بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می‌شود.

بررسی ها حاکی از این است که با توسعه فناوری‌های نوین به ویژه در حوزه دیجیتال و گسترش فضای مجازی، فرصت‌های زیادی برای شکل‌گیری مشاغل خانگی ایجاد شده است، به طوری که ۲۰ درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست می‌آید و نمونه آن کشورهای چین و بنگلادش هستند و باید توجه داشت که کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد کشور می‌شود.

اشتغال سه میلیون نفری در حوزه مشاغل خانگی

بر اساس آخرین داده های آماری حوزه مشاغل خانگی، در حال حاضر سهم این مشاغل از اشتغال کل کشور بین ۴ تا ۶ درصد است که البته بر اساس نظر کارشناسان اشتغال این رقم قابلیت افزایش دارد و این در حالی است که این رقم در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۲.۵ درصد است.

تازه ترین آمارهای مرتبط با مشاغل خانگی نشان می دهد که بیش از ۳ میلیون نفر به طور رسمی تولید کننده محصولات مشاغل خانگی در کشور هستند که البته آمار حقیقی فعالان و تولیدکنندگان حوزه کسب و کار خانگی قطعا بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به طور غیررسمی در این مشاغل فعالیت دارند.

افزایش ۳ برابری تسهیلات مشاغل خانگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درارتباط با افزایش اعتبارات بخش مشاغل خانگی می گوید: توسعه مشاغل خانگی یکی از برنامه های مهم وزارت کار به شمار می رود و در این زمینه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سه برابر شدن منابع مالی مشاغل خانگی و افزایش تسهیلات آن تا سقف ۲۰۰ درصد در سال‌ جاری خبر داده است.

«حجت الله عبدالملکی» توسعه مشاغل خانگی را از برنامه های مهم وزارت کار در سال گذشته و امسال عنوان کرده گفته است: در بحث تولید و اشتغال، یکی از محورهای اساسی کار مشاغل خانگی و متناسب با بانوان است که می تواند به توسعه اقتصادی منجر شود.

وزیر کار دولت سیزدهم همچنین با طرح این موضوع که در قالب سیاست‌های وزارت کار از توسعه مشاغل و کسب‌وکار در حوزه زنان سرپرست خانوار حمایت می‌کنیم، گفته است: مشاغل خانگی ‌نقش مهمی در زیست‌بوم ملی اشتغال و توسعه اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و در مقایسه با سایر مشاغل، هزینه‌های به مراتب کمتری دارند و در این خصوص در اقتصاد کشور، فرصت‌های بی‌نهایت و بی‌شماری برای اشتغال خانگی وجود دارد که به نحو مطلوب استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی عمدتاً خانواده‌محور هستند و در کشورهای پیشرفته و فوق‌ صنعتی، مشاغل خانگی پیشرفت زیادی داشته و ۲۳ درصد اشتغال را شامل می‌شود، اضافه می کند: در ایران، به دلیل تنوع بالای جغرافیایی، قومیتی و فرهنگی، ظرفیت‌های بسیاری برای مشاغل خانگی وجود دارد.

به گفته عبدالملکی بر اساس آمار عملکرد مشاغل خانگی در ۹ ماهه فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۷۵ هزار مجوز از طریق سامانه مشاغل خانگی صادر شده که چندین برابر دوره‌های گذشته بوده است.

وزیر کار همچنین با اشاره به اینکه برای تسهیل صدور مجوزها، از ۵۰۰ شغل خانگی مصوب، ۳۵۰ شغل به مشاغل اعلان محور تبدیل شد به طوری که بلافاصله برای آنها مجوز صادر شد، گفته است:۱۵۰ شغل خانگی باقیمانده نیز تایید محور شدند که طبق دستورالعمل جدید باید دستگاه های اجرایی ظرف سه روز از زمان ابلاغ پاسخ استعلام برای صدور مجوز آنها را بدهند در غیراین صورت سیستم آن را تایید شده محسوب خواهد کرد.

به گفته وی، سال جاری سه اقدام بزرگ را برای مشاغل خانگی رقم خواهیم زد که شامل افزایش منابع تسهیلات بانکی برای مشاغل خانگی به میزان ۲۰۰ درصد نسبت به سال گذشته است به طوری که از رقم دو هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت که سه هزار میلیارد تومان برای نیمه نخست امسال بوده و در صورت جذب باقی آن نیز اختصاص می‌یابد.

افزایش ظرفیت مشاغل خانگی در دستور کار وزارت تعاون

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌ که وزارت مردم تأکید ویژه‌ای بر فعالیت مشاغل خانگی دارد، گفت: افزایش ظرفیت چند برابری و بهبود عملکرد مشاغل خانگی از جمله برنامه‌های مهم وزارت مردم است.

محمودکریمی‌بیرانوند تمرکز بر موضوع مشاغل خانگی را از جمله برنامه‌های ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال عنوان کرد: برنامه‌هایی خوبی در زمینه مشاغل خانگی و افزایش مهارت آن‌ها داریم که خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی، اعتبارات بسیار خوبی در این زمینه جذب شده و به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

وی با بیان این‌ که در گذشته مشاغل خانگی نادیده گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اهتمام ویژه وزیر کار، حمایت از این حوزه در اولویت کاری ما قرار گرفته است؛ چراکه ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی زیادی داریم که در خانه می‌تواند به کسب و کار تبدیل شوند.

معاون وزیر کار همچنین تصریح کرد: در زمینه مجوزهای مشاغل خانگی اقدامات قابل توجهی انجام گرفته؛ به طوری‌که بیش از دو سوم از مجوزها به صورت آنی شده و دیگر نیازی به ارجاع کارشناس نداریم.

کریمی‌بیرانوند با اشاره به ۱۰ برابر شدن مجوزهای مشاغل خانگی، افزود: در واقع فرد متقاضی اطلاعات خود را در سامانه وارد می‌کند و بلافاصله پرینت مجوز صادر می‌شود، تنها یک سوم از مجوزهای مشاغل خانگی سه روزه شدند و نهایتاً تا سه روز کارشناس مربوطه بررسی‌های لازم را انجام داده و مجوز صادر می‌شود. این موضوع گام بسیار بزرگی بوده و منجر به ۱۰ برابر شدن مجوزهای مشاغل خانگی شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کارافزود: در زمینه تأمین مالی نیز حمایت‌های ویژه‌ای از مشاغل خانگی خواهیم داشت، به طوری‌که اعتبارات ما نسبت به سال قبل، دو برابر افزایش یافته است.

ضرورت پوشش بیمه‌ای شاغلان مشاغل خانگی

با نگاه به سیاست های سازمان تامین اجتماعی در راستای تهیه و اجرای طرح های مرتبط با توسعه پوشش بیمه ای و ضرورت گسترش چتر بیمه ای تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه گر کشور با پوششی بالغ بر ۵۳ درصد جمعیت کشور که بیش از ۴۵ میلیون نفر را شامل می شود، بهره مندی از ظرفیت توسعه مشاغل خانگی در راستای پوشش بیمه ای افراد فعال در این حوزه بسیار مهم به نظر می رسد.

با توجه به جمعیت بیش از سه میلیون نفری فعال در بخش تولیدات مشاغل خانگی، ضرورت حمایت تأمین اجتماعی از توسعه اینگونه اشتغال در کشور در راستای توسعه پوشش بیمه ای به عنوان یک فرصت اثرگذار در پیشبرد سیاست های کلان بیمه ای این سازمان باید مورد توجه قرار گرفته و در کوتاه ترین زمان از این فرصت برای ارتقاء جایگاه بیمه ای تأمین اجتماعی استفاده کرد.

کد خبر: 50794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =