توسعه مشاغل آینده در بستر آموزش مهارت

اهمیت و ضرورت موضوع آموزش های مهارتی در تمامی مشاغل و زمینه سازی رشد و توسعه شغل ها همزمان با توسعه متوازن در دیگر حوزه ها و همچنین ضرورت همگامی مهارت آموزی در راستای افزایش بهره وری در کار از الزاماتی است که اهمیت تدوین استانداردهای آموزشی برای مشاغل را نشان می دهد که مشاغل آینده نیز مشمول این قاعده است.

به گزارش آتیه آنلاین، نگاهی به وضعیت و الزامات بازار کار در جهان و چارچوب شکل گرفته آن و همچنین ضرورت‌های اقتصاد تولید، حاکی از این است که شرایط، نوع اشتغال و الزامات تولید بر اساس توسعه دستخوش تغییراتی شده و نیازمند تدوین سیاست‌های اشتغال و تولید بر مبنای وضعیت جدید است که موضوع آموزش در حوزه مشاغلی که در آینده شکل گرفته یا گسترش می یابند از مهم ترین الزامات در این حوزه است.

تحولات حوزه اشتغال و بازار کار و شکل‌گیری و توسعه شغل‌های جدید، بخش هایی از اقتصاد و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد که شامل تربیت نیروی کار با مهارت‌های تازه و مبتنی بر این نوع شغل‌ها، سیاستگذاری جدید و منطبق بر الزامات چارچوب تازه بازار کار و اشتغال، درک تفاوت‌های تولید و اشتغال نسبت به شغل‌های گذشته و آینده و بسیاری از دیگر مناسبات مرتبط با حوزه بازار کار است.

کارشناسان حوزه بازار کار و اقتصاد و البته نظریه‌پردازان فناوری که سهم بزرگی از تغییرات جهانی اشتغال و تولید را به خود اختصاص داده است بر لزوم ارتباط چندجانبه سیاست‌های اشتغال، مسیر توسعه تولید، برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و نهادهای ارائه‌دهنده آموزش مهارتی در راستای نهادینه‌سازی شغل‌های آینده و زمینه‌سازی برای حضور اثرگذار آنها در بازار کار تأکید دارند و این تحولات، وظایف دولت‌ها را در مهیا کردن بستر برای شکل‌گیری و استمرار توسعه در حوزه شغل های جدید بیشتر کرده است.

مهارت، چالش مشاغل آینده

پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از وضعیت کار در جهان آینده حاکی از این است که نیمی ‌از کارها و ماهیت شغل‌ها در آینده نزدیک ماشینی می‌شود و ۱۴ درصد نیز در معرض ماشینی شدن قرار می‌گیرد و به این واسطه حجم بیکاری وسیعی در جهان شکل می گیرد.

در این ارتباط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) درگزارشی در خصوص وضعیت اشتغال جهان در آینده اعلام می‌کند که هر آنچه برای جهان آینده لازم است باید امروز انجام شود و دنیای آینده به جهت مکانیزه شدن اکثر کارها با بیکاران زیادی مواجه خواهد شد و راهکار این است که جهان آینده خود را امروز شکل دهیم.

در این گزارش تأکید شده انواع فناوری‌ها و مدرنیزه شدن کارها روی مهارت‌هایی که امروزه ما برای اشتغال نیاز داریم، تأثیر خواهد گذاشت. تقریبا نیمی ‌از شغل‌ها با انواع ماشین انجام خواهد شد و در آن نقش انسانی بسیار کمرنگ خواهد شد. همچنین ۱۴ درصد از شغل‌ها نیز در خطر جدی ماشینی شدن قرار خواهد گرفت و ۳۰ درصد شغل‌ها هم تغییر شکل داده و شیوه کار جدیدی را نیاز خواهد داشت. بنابراین کارگران یا باید مهارت جدیدی را فرا بگیرند و یا اینکه کار خود را از دست خواهند داد. بر مبنای اطلاع سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، چالش اصلی در این است که از هر ۱۰ کارگر شش نفر آنها به مبانی رایانه‌ای آشنا نیستند و افرادی که بیشترین نیاز به آموزش را دارند کمترین تمایل را برای کسب چنین آموزش‌هایی دارند.

همچنین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در حوزه «مشاغل آینده و بازنمایی فرصت‌ها در اقتصاد جدید» با رویکرد مشاغل نوظهور و آینده‌محور با نگاه مهارت‌های فنی و میان‌کارکردی در تلاش جهت ایجاد یک میلیارد فرصت‌ شغلی در دهه آینده است.

بازار کار جدید به واسطه پیشرفت فناوری از قبیل علوم داده و هوش مصنوعی، رشد یافته و به سرعت در حال تغییر است. یکی از اهداف این گزارش آن است که به پلتفرم‌های مجمع جهانی اقتصاد کمک کند تا نوعی «انقلاب مهارت‌آموزی» را به راه انداخته و برای حدود یک میلیارد نفر در بازار جهانی کار، فرصت‌های جدیدی طی ۱۰ سال آینده فراهم کنند.

سیاست‌گذاری ارائه ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مشاغل آینده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برنامه ریزی آموزشی در حوزه مشاغل آینده می گوید: ضمن این‌ که سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای موظف شده تا در سال جاری ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های دانش‌بنیان و مشاغل آینده اجرا کند، توسعه آموزش‌های منجر به اشتغال و رشد کارآفرینی در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الله عبدالملکی همچنین گفته است: از فصل زمستان سال گذشته در خصوص آموزش های مهارتی تمرکز داشته ایم و به طور خاص آموزش های دانش بنیان و مشاغل نوین و مشاغل آینده را مدنظر قرار داده ایم و هدفگذاری این است که در این حوزه ها ۳۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بخش دانش بنیان در وزارت کار در دو بخش آموزش های دانش بنیان و ورود شرکت ها به حوزه تولید و اشتغال دانش بنیان برنامه ریزی و فعالیت دارد، گفت: تقریبا ۴۰۰ شرکت ذیل صندوق های بازنشستگی زیرمجموعه وزارت کار داریم که برخی از این شرکت ها امکان فعالیت های گسترده دانش بنیان دارند و این جریان آغاز شده است.

اولویت استانداردهای آموزشی مشاغل آینده

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص الزام تدوین استانداردهای آموزشی در حوزه مشاغل آینده می گوید: با توجه به مشاغل آینده و آینده مشاغل،   تدوین و آموزش استانداردهای شایستگی در حوزه مشاغل نوین ونوظهور و برافکن را در اولویت قرار داده ایم.

غلامحسین حسینی نیا گفته است: وظیفه ما آماده کردن افراد برای تصدی مشاغل آینده است که به همین منظور امروز فرصتی فراهم شد تا در حوزه ICT همکاری خود را پارک داشته باشیم و با راه حل های دیروز مسائل امروز و آینده را نمی توان حل کرد بلکه باید مسائل آینده را با راه حل های آینده ولی امروز حل کرد.

به گفته وی امورات راهبردی مهارتی کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای سپرده شده است و ما موظف هستیم بر مبنای سرنوشت مشاغل در آینده و مشاغل آینده از هم اکنون با نگاه بلند مسیر کلان مهارت آموزی نرم افزاری و سخت افزاری آینده برای جوانان ترسیم و مهیا کنیم.

وی با اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده، بیان داشت: درست است که در آینده مشاغلی از بین می رود اما ۷۸ میلیون شغل جایگزین می شود و شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

فرصت امروز برای هماهنگی اشتغال فردا

تحولات امروز شغل‌ها و بازار کار جهان، الزامات و ضروریات اشاره شده در گزاش‌های مجامع داخلی و بین‌المللی در خصوص تغییر ماهیت اشتغال در آینده، نوسانات اقتصادی جهانی و تهدیدها در حوزه‌های مختلف اجتماعی و بهداشتی مانند همه‌گیری‌ها  که در حال حاضر کرونای و شیوع این بیماری یکی از آنها است، منجر به آسیب‌های فراوان به بازار کار و اقتصاد و بیکاری خواهد شد و بسیاری از موارد مرتبط و محتمل دیگر، شرایطی را موجب شده است تا دولت‌ها به عنوان راهبران کشورها، بخش خصوصی در قالب سیاستگذاران و کارآفرینان، نهادهای مرتبط با مهارت‌آموزی و البته نیروی کار در صورت غفلت از اقدامی ‌در راستای هماهنگی خود با شغل‌های آینده، متضرر خواهند شد و آسیب‌های فراوانی را تجربه خواهند کرد.

کد خبر: 50779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =