طرح بیمه‌ای موفق در حوزه کارفرمایی

سازمان تامین‌أجتماعی با بیش از ۱۵ میلیون بیمه شده اصلی تلاش جدی برای هوشمندسازی خدمات در بخش بیمه‌ای دارد که اجرای پروژه مهم ۳۰۷۰ با هدف ارائه ۳۰ خدمت به‌صورت غیرحضوری و کاهش حداقل ۷۰ میلیون بار مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی، اساسی‌ترین طرح در راستای هوشمندسازی تامین‌أجتماعی است.

به گزارش آتیه آنلاین، تداوم و تکمیل طرح ارزشمند ۳۰۷۰ یکی از اقدامات حائز اهمیت سازمان تامین‌أجتماعی است که می‌تواند الگویی برای تمامی سازمان‌ها، نهادها و مدیران ارشد اجتماعی و اقتصادی و سیاسی باشد که نشان از طرحی نوین با اثربخشی برای آحاد جامعه است.
هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری با اجرای طرح موسوم به طرح تحول دیجیتال «۳۰۷۰» نیز از سال ۹۹ کلید خورد، اما در دوره دولت مردمی تکمیل شد و نقشی اساسی در کاهش مراجعات حضوری، آمد و شدها به ویژه در کلانشهرها داشت.  
اجرای موفق طرح‌های هوشمندسازی در راستای تحقق عدالت و ارتقای خدمات بیمه‌ای و درمانی به عنوان مهمترین برنامه‌های مهم سازمان تامین‌أجتماعی است که انتقال ارسال لیست و پرداخت حق بیمه از درگاه قدیمی به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان یکی از این طرح‌های هوشمندسازی تامین‌أجتماعی است.
از این پس ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان دیگر در سامانه قدیمی با  آدرس  samt.tamin.ir ثبت نمی‌شود این بار با ثبت این اقدام در کارنامه خدمات هوشمند تامین‌أجتماعی که از اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شده است، کارفرمایان باید در سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان به آدرس تأمین‌اجتماعی  es.tamin.ir برای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه مراجعه کنند.
برای پروژه هوشمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی که یکی از راهبردهای اجرایی تحقق اهداف کلان تأمین‌اجتماعی برای تحقق «تحول، عدالت و اعتماد» است، ضمن حذف استفاده از کاغذ در سازمان تأمین‌اجتماعی و مبادلات و تعاملات این سازمان با کارفرمایان و بیمه‌شدگان، تسهیل‌گری در ارائه خدمات بیمه‌ای،  فراهم شدن امکان کنترل و نظارت دقیق هم برای سازمان تأمین‌اجتماعی و  کارفرمایان و امکان پاسخگویی مناسب به نیازهای مختلف مخاطبان و ذی‌نفعان هم در طرح دیده شده است.
حال که درگاه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان از سامانه قدیمی به سامانه خدمات متمرکز غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای پروژه هوشمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی با موفقیت انتقال یافته است ثبت رکورد دریافت بیش از ۱۲۷ هزار لیست حق بیمه در یک روز از مهمترین موضوعات در راستای اجرای دقیق این طرح و استقبال کارفرمایان از این اقدام است.
هدف انتقال این درگاه به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی، یکپارچه‌سازی درگاه‌های ارائه خدمت تأمین‌اجتماعی، افزایش رضایتمندی مخاطبان، تسهیل دریافت خدمات در آینده، کاهش مراجعات به شعب یا کارگزاری‌ها، حذف تدریجی سامانه‌های قدیمی و ارتقای سطح امنیتی و تکمیل بانک اطلاعات کارفرمایان و کارگاه‌ها به‌منظور شناسایی و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر است.
سید عبدالله حسینیان رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره گفت: هوشمندسازی در حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی، کلید تحقق اهداف تببین‌شده توسط مدیرعامل سازمان در دولت جدید با عنوان «تحول، عدالت، اعتماد» است. تسهیل‌گری و کاهش مراجعات، کنترل، نظارت و صیانت از حقوق ذی‌نفعان، شفافیت در عملکرد و یکپارچگی سامانه‌ها و همچنین تعامل و پاسخگویی مناسب به مخاطبان، دستاورد این هوشمندسازی است.
وی افزود: در اجرای پروژه هوشمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی، از چند ماه پیش، انتقال درگاه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان از سامانه قدیمی «سمت» که در سال‌های پیش و با تکنولوژی قدیمی آن زمان برای دریافت لیست‌های حق بیمه کارفرمایان طراحی شده بود، به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان، در دستور کار قرار گرفت.
وی با انتقال این درگاه به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی، ضمن فراهم شدن امکان تعامل مطلوب با سایر دستگاه‌ها مانند اتاق بازرگانی و ثبت شرکت‌ها از طریق وب سرویس، امکان هوشمندسازی لیست‌های بیمه و جلوگیری از ارائه لیست‌های من‌غیرحق و سوءاستفاده‌های احتمالی نیز مهیا می‌شود و مشکلات مربوط به دریافت نکردن یا تأخیر در دریافت ابلاغ‌های کارگاهی نیز مرتفع شده و از موارد اعتراض‌های احتمالی بعدی ناشی از دریافت نشدن ابلاغ‌ها جلوگیری می‌شود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات تأمین‌اجتماعی، اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه را گامی بلند در مسیر آماده‌سازی مقدمات پیاده‌سازی لیست مشترک بیمه و مالیات اعلام کرد و گفت: فراهم شدن بسترهای پیاده‌سازی بیمه متمرکز، بهبود شرایط تخصیص منابع زیرساختی و همچنین کاهش اختلالات سیستمی، از دستاوردهای انتقال درگاه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری است.  
وی ادامه داد: در گذشته و به علت برخی ضعف‌های سامانه قدیمی، سازمان تأمین‌اجتماعی و نیز کارفرمایان، گاهی در روزهای پایانی ماه با مشکل قطعی و کندی سیستم‌ها مواجه می‌شدند که با راه‌اندازی سامانه جدید، در روزهای پایانی اردیبهشت، بدون لحظه‌ای کندی یا قطعی، به رکورد دریافت بیش از ۱۲۷ هزار لیست روزانه دست یافتیم. همچنین در ساعاتی از روزهای پایانی اردیبهشت ماه، از مرز ثبت ۳۵۰  لیست در دقیقه عبور کردیم که این اعداد بسیار ارزشمند بوده و به‌عنوان رکوردهای فنی، قابل ثبت در کارنامه عملیاتی سازمان تأمین اجتماعی خواهند بود.
حسینیان با بیان اینکه با این انتقال موفق، نقطه‌عطفی در تاریخچه فعالیت‌های فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی ثبت شد، اظهار داشت: اجرای موفق چنین پروژه مهمی که بزرگ‌ترین فرآیند عملیاتی سازمان تأمین‌اجتماعی را در دل خود دارد، بدون تأمین زیرساخت‌های مناسب و طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌ها و سامانه‌های پیچیده و به‌روز، میسر نبود. با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و دشواری تأمین برخی تجهیزات، متخصصان داخلی سازمان تأمین‌اجتماعی با تلاش خود موفق به بهبود و اصلاح شرایط به نحو مطلوب شدند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: این امر مهم، با حمایت مدیریت ارشد سازمان و تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه همکاران اداره‌کل وصول حق بیمه، ادارات‌کل استانی، شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین، مرکز ارتباطات و نظارت مردمی (۱۴۲۰) و مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان، تحقق یافت که موفقیتی بزرگ و قابل تقدیر برای جامعه تأمین‌اجتماعی است.
حسینیان درباره مزایای سامانه جدید گفت: از دستاوردهای سامانه جدید می‌توان به کنترل‌های هوشمند و سیستمی درخصوص رسیدگی به مدت کارکرد، عناوین شغلی و ریزدستمزد، نفرات شاغل، میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه (براساس مصوبات شورای عالی کار و همچنین مصوبات دولت و ...) و نمایش پیغام‌های متناسب و هشدارهای بموقع عملکردی اشاره کرد که کارفرمایان محترم را در ارسال سریع‌تر و مطلوبتر لیست حق بیمه یاری خواهد کرد و عملاً به طرز مؤثری از مشکلات آتی و اتلاف وقت و هزینه مخاطبان جلوگیری می‌کند.
اکنون دسترسی به سامانه سمت samt.tamin.ir تنها برای کارفرمایان غیرفعال شده و بیمه‌شدگان ‌خویش‌پرداز از جمله بیمه‌شدگان اختیاری، بیمه‌شدگان مشاغل آزاد و سایر بیمه‌شدگانی که تاکنون از این سامانه برای پرداخت حق بیمه خود استفاده می‌کردند، کماکان می‌توانند از این سامانه برای واریز حق بیمه ماهانه خود استفاده کنند.

گزارش از: مهنازبیرانوند

کد خبر: 50651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =