سقوط رشد جمعیت ایران بی سابقه است

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سقوط رشد جمعیت در کشور در طول تاریخ بی‌سابقه است، تصریح کرد: آن موقع جهاد، دفاع مقدس بود و اکنون جهاد فرزندآوری است.

دکتر ناصر سیم‌فروش در مراسم روز ملی جمعیت که در بیمارستان لبافی‌نژاد برگزار شد  با اشاره به انتشار مقاله خود در ۲۰ سال پیش مبنی بر انتقاداز انجام وازکتومی به عنوان شیوه کنترل جمعیت، افزود: آن زمان این انتقاد با اعتراض مواجه شدو اکنون مشکلات این شیوه مشخص شده است.

وی  با بیان اینکه با کاهش جمعیت مواجه شده‌ایم، اظهار کرد: مرکز آمار نشان داده که در سال ۹۸ نرخ رشد جمعیت زیر یک درصد بوده است.

متخصص جراحی کلیه گفت: اوایل انقلاب نرخ رشد جمعیت حدود ۴ درصد بود و اکنون برخی از کشورهای همسایه دارای این میزان رشد جمعیت هستند. در سال ۸۵ نرخ رشد جمعیت به ۱.۸ رسید که زیر جایگزینی به میزان ۲.۱ درصد است و در نتیجه کاهش جمعیت جبران نمی‌شود.

سیم‌فروش تصریح کرد: متاسفانه جامعه شناسان و جمعیت‌شناسان برای افزایش جمعیت، هشدار دادند؛ اما وقتی رشد جمعیت رو به کاهش رفت نسبت به این مسئله واکنش نشان ندادند.

وی افزود: سقوط رشد جمعیت در کشور ما و کشور چین در طول تاریخ بی‌سابقه است و بیشترین سقوط جمعیت در کشور ما و چین رخ داده است.


مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست‌های کنترل جمعیت منجر به افزایش سالمندی در کشور شده است، اظهار کرد: دو گروه مصرف کننده وجود دارد؛ یکی کودکان که والدین و جامعه باید به آنها رسیدگی کند و دیگری سالمندان که نیازمند رسیدگی هستند؛ به ویژه اینکه بیماری‌هایی مانند قلبی‌عروقی، دیابت و سرطان نیز این گروه را تهدید می‌کند.

سیم‌فروش با اشاره به پنجره جمعیتی کنونی کشور، گفت: پنجره جمعیتی روز به روز کوچک می‌شود و تنها ۵ سال طلایی فرصت داریم تا این نقیصه را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهد و زیر خط جایگزینی جمعیت قرار داریم.


مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به رساله نکاحیه که به فرزندآوری تاکید دارد، افزود: در این رساله تاکید شده است که کنترل جمعیت یک توطئه جهانی است و تنها جایزه‌ای که سازمان بهداشت جهانی به ایران داد، ۴۰ میلیون دلار برای این کنترل بود.

سیم‌فروش اظهار کرد: در سال ۸۹ زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآمد و رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی افزایش جمعیت را ابلاغ کردند.

وی گفت: همچنین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از حدود ۸-۷ سال در مجلس اواخر سال گذشته به تصویب رسید که می‌تواند تکمیل کننده سیاست‌های جمعیتی باشد.

مشاور عالی وزیر بهداشت تصریح کرد: آن موقع جهاد دفاع مقدس بود و اکنون جهاد فرزندآوری است.

کد خبر: 50646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =