یک میلیون نفر از روستاییان و عشایر امسال بیمه می‌شوند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در نشست خبری که  به مناسبت هفدهمین سالروز تأسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برگزار شد با اشاره به اینکه بیش از دومیلیون نفر از جامعه هدف صندوق تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، گفت: با اقدامات انجام شده ضریب نفوذ ما ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بیت اله برقراری ضمن گرامیداشت  تقارن سوم خرداد با سالروز تاسیس صندق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان عنوان کرد: امروز صندوق به هفدهمین سالروز تاسیس خود  قدم گذاشت. این صندوق حقیقتا یکی از برکات و مولد نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای فرامین امام است  که بر رسیدگی ازاقشار محرومان و مناطق کم برخوردار تاکید دارد، این صندوق براساس اصل ۲۲ قانون اساسی جمهوری تشکیل شده است، این اصل به «بیمه» به عنوان  یکی از اصول مسلم قانون اساسی تاکید دارد.

وی  بیان کرد: زمانی که این صندوق تاسیس شد انقلاب اسلامی بالغ بود و تجارب گرانبهایی داشت ومی دانست که این صندوق برای جامعه هدف بسیار می‌تواند ارزشمند باشد و الحمدالله بعد از تاسیس، این صندوق توانسته است که حدود ۲ میلیون نفر از جامعه هدف که کشاورزان، رورستاییان وعشایر  زحمتکش هستند را بیمه کند و ضریب پوشش خود را تا این لحظه به ۱۵ درصد افزایش داده است.

برقراری گفت: من معتقد هستم که باید با نگاه و رویکرد انقلابی این ضریب را افزایش دهیم. این صندوق به لحاظ قانونی، ساختار، چشم انداز ۲۰ ساله نظام و همچنین  برنامه‌های توسعه پنج ساله می‌تواند به عنوان یک صندوق کارآمد، پویا و فعال در نظام اسلامی ظهور قوی‌ای داشته باشد.  
وی با بیان اینکه با توجه به این رویکردها دو مسئولیت  برای صندوق در نظرگرفته ایم، افزود: اولین رویکرد، رویکرد حاکمیتی است، یعنی کسانی که طبق قانون می‌توانند عضو صندوق باشند با تبلیغ و تبیین، شناسایی می‌کنیم و آنها را برای ورود به این صندوق ترغیب و تشویفق می کنیم از طرف دیگرما می توانیم ثبات و پایداری صندوق را به عنوان یکی از ملاک های اصلی برای پایداری صندوق مدنظر قرار دهیم.

برقراری اضافه کرد:اگر دو بال مدنظر در یک نگاه دقیق و علمی در کنار هم حرکت کنند قطعا ثبات و پایداری صندوق محفوظ خواهد ماند و از یک پایداری عمیق برخوردار می شود و الان پایداری صندوق قابل قبول است و پشتیبانی صندوق یک به ۱۰ است که چنین پشتیبانی در بین صندوق‌های کشور وجود ندارد؛ به عبارتی معنا و مفهوم این موضوع این است که از هر ۱۰ نفر که وارد صندوق می‌شود یک نفر به بازنشستگی نائل می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاکید کرد: این ویژگی‌هایی که در صندوق وجود دارد حتما براساس محاسبات اکوچئوی است و در این مسیر نیز گام‌های بسیار بزرگی برداشتیم. اولین گام تدوین توسعه استراتژی صندوق بود که این اقدام بر اساس محاسبات علمی انجام شد و معتقد هستیم اگر از این ریل خارج شویم ما هم با بحران‌هایی روبرو خواهیم شد.  

برقراری گفت: در تدوین استراتژی صندوق از تمام لایه های مدیران، کارشناسان ومتخصصان بهره‌مند شدیم و از تجارب موفق دنیا در خصوص صندوق های بیمه‌ای استفاده کردیم و برای تحقق آن بیش از ۲۹ پروژه استراتژیک تعریف کردیم و به صورت گام به گام در راستای برنامه پنج ساله حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه پنج برنامه مهم با محوریت شعار سال جاری مدنظر داریم، ادامه داد: اولین محوراصلی ما تحلیل مبتنی بر دانش از نیازها افراد جامعه هدف، دوم توسعه نظام های دانش بنیان در فرایندهای مالی و اقتصادی، سوم توسعه نظام های دانش بنیان و اشتغال آفرین در صندوق و شرکت‌های تابعه، چهارم توسعه نظام‌های دانش بنیان در فرایندهای سرمایه‌های اطلاعاتی و پنجم نظام های دانش بنیان در فرایندهای سرمایه انسانی و سازمانی است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یادآور شد: یک سوم از جمعیت کشور باید تحت پوشش بیمه صندوق باشند بنابراین  این جامعه هدف از سن ۱۸ تا ۵۰ سالگی   می توانند عضو صندوق شوند،  جامعه خالص ما نزدیک ۱۰ میلیون نفر هستند و تا به حال نیز عضو فعال و غیر فعال ما بیش از ۲ میلیون نفر هستند و بیش از یک میلیون ۵۳۹ هزار نفر عضو فعال بیمه شده داریم. حدود هفت میلیون نفر نیز در جامعه هدف صندوق وجود دارند که عضو هیچ صندوقی نیستند، تلاش ما بر این است که با تبیین و روش های نوین در صدد جذب این افراد باشیم اگر این مهم تحقق پیدا کند قطعا در راستای رفع فقرو محرومیت حرکت کرده ایم که یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است علاوه بر این در راستای تحقق عدالت اجتماعی گام برمی داشته ایم.

برقراری بیان کرد: امسال به پشتوانه نگاه علمی و تلاش همکاران برای جذب یک میلیون نفر از جامعه هدف برنامه ریزی کرده ایم معنی و مفهوم این جمله این است که ظرف یکسال  قرار است  یک میلیون نفر بیمه شوند یعنی اندازه ۱۰ سال کار انجام می دهیم  در طول هفده سالگی صندوق بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار نفر بیمه شده فعال داریم امسال با جذب یک میلیون نفر، ۷۰ درصد رشد خواهیم داشت.

وی بر تبیین اهمیت رسالت صندوق توسط رسانه ها تاکید کرد و گفت: این صندوق به درستی ماموریت و رسالتش تبیین نشده و  تبلیغ مناسبی برای آن انجام نشده است و کارکردهایش به درستی بازگو نگردیده  در این بین  رسانه‌ها می توانند در اطلاع رسانی ماهیت و کارکردهای صندوق نقش پررنگی داشته باشند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مرور بخشی از اقدامات صندوق گفت: این صندوق برمبنای سطوح درآمدی از افرادی که بیمه شده اند حق بیمه دریافت می کند. هشت سطح درآمدی داریم، بالاترین سطح درآمدی ما که سطح هشت است  ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است که پنج درصد این مبلغ ۱۳۳ هزار تومان است و کسی که می خواهد در بالاترین سطح بیمه شود  دولت دو برابر این رقم را به آن اضافه می کند که در  مجموع ۱۰ درصد می شود که رقم آن معادل ۲۶۶ هزار تومان است. در سطح یک فردی با درآمد یک میلیون تومان تنها با پرداخت ۵۰ هزار تومان معادل پنج درصد بیمه می‌شود؛ بنابراین به گونه ای برنامه ریزی شده است که همه بتوانند عضو این صندوق شوند. درخواستم از رسانه ها  این است که افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی صندوق درسال جاری که اتفاقی نادر از زمان تاسیس آن تاکنون است را به عنوان اقدام ارزشمندی در تولیدات خبری خود یاد کنند. تلاش ما بر این است که این سطوح درآمدی را هرسال افزایش دهیم.

برقراری توانمندسازی کارگزاران  یکی دیگر از اقدامات مهم صندوق خواند و افزود: با افزایش سطوح درآمدی، درآمد کارگزاری‌ها نیز بیشتر می شود بنابراین با این اقدام علاوه بر کمک به اشتغال پایدار کارگزاری‌ها، درآمد آنها نیز ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی مکانیزه شدن فرایند بیمه را در صرفه جویی هزینه ها موثر دانست و گفت: با این اقدام بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها داشته ایم که در نوع خودش کم نظیر هم بوده است. پیشتر هزینه کفن و دفن برای بیمه شدگان پرداخت نمی شد که امسال این موضوع اجرایی شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص خدمت سربازی گفت: در گذشته سنوات سربازی به عنوان سوابق حق بیمه محاسبه نمی‌شد که مراحل تصویب آن در وزارت کار طی شده و به زودی ابلاغ خواهد شد تا امکان خرید و احتساب سابقه سربازی مهیا شود. برقراری با اشاره به اینکه ۱۸۰۰ کارگزاری فعال وجود دارد گفت: این کارگزاری‌ها کار مردم را انجام می‌دهند و از خود مردم هستند و در واقع مردمی سازی انجام شده است.

برقراری در مرور برخی از دیگر اقدامات صندوق گفت: کسب رتبه اول در بین دستگاه های دولتی و دوم در بین دستگاه های دولتی و خصوصی تعالی منابع انسانی را کسب کردیم و برای اولین بار تفاهم نامه ای با تعاونی استادکاران، کارگران‌فصلی و ساختمانی منعقد کردیم که بیش از ۳۰۰ هزار نفر بتوانند تحت پوشش صندوق شوند. تفاهم نامه های با سازمان دهیاری ها و شهرداری ها منعقد کردیم که در تبیین جامعه هدف ما را کمک کنند و به جذب در این صندوق ترغیب شوند. همچنین  تفاهم نامه ای با تمام موسسات و تشکل‌های قرآنی منعقد کردیم که بتوانیم بیش از ۳۰ هزار نفر از مربیان قرآنی را تحت پوشش بیمه این صندوق قرار دهیم.

کد خبر: 50644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =