آماده‌سازی سند ملی سلامت مردان ایران

رییس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از نهایی‌سازی سند ملی سلامت مردان ایران خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر محمد اسماعیل مطلق در نشست این دبیرخانه با حضور نمایندگان دستگاه‌ها، گفت: سند ملی سلامت مردان ایران در زمانی بیش از دو سال توسط دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و جمعی از استادان برتر دانشگاه‌ها و نمایندگان حوزه‌های مرتبط و دستگاه‌های ذی‌نفع تدوین و در سومین جلسه کمیسیون دائمی ذیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بررسی شده است.

دکتر محمد اسماعیل مطلق افزود: این سند، به منظور ارائه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که حداکثر طی شش ماه نخست سال برگزار می‌شود، بازنگری و آماده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ٥٤ درصد از مردان بالای  ١٨ سال کشور دچار چاقی و اضافه وزن و حدود ٢٥ درصد از آنان دارای فشار خون بالا هستند. همچنین حدود ١٩ درصد از مردان بالای ٢٥ سال دارای چربی خون بالا بوده و حدود ١٠ درصد از دیابت رنج می‌برند.

رییس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: متأسفانه با افزایش سن میزان شیوع فشار خون بالا در بین مردان روند افزایشی دارد که با توجه با بالا رفتن سن جامعه بایستی نگاه ویژه‌ای به این معضل شود.

مطلق عنوان کرد: فقط ۳ درصد مردان ایرانی هیچ عامل خطری در شیوه زندگی خود برای ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر از قبیل سکته قلبی و مغزی و سرطان ‌ها ندارند. پژوهش‌ها نشانگر وضعیت نامناسب سلامت مردان و عدم تمایل به اصلاح این روند است. این مشکلات هم در حوزه سلامت جسمی و هم در حوزه سلامت روان در اغلب کشورهای جهان و ایران قابل تأمل و ریشه ‌یابی است.

تدوین سند ملی سلامت مردان

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: سند ملی سلامت مردان ایران توسط جمع کثیری از استادان دانشگاه‌ها و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌نفع تدوین شده و پس از تصویب در شورای عالی سلامت و امینت غذایی و آماده شدن برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن آن در سطح کشور، گام مهمی در جهت بهبود سلامت مردان جامعه، کاهش مرگ و میر این گروه جنسی و در نهایت تحکیم بنیان خانواده برداشته می‌شود.

ضرورت تدوین بسته خدمتی سلامت مردان

رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری نیز در این جلسه عنوان کرد: مردان به دلایل متعددی همچون هراس از پزشکی و مشغله کاری کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و علایم بیماری را نادیده می‌گیرند که این مساله باعث افزایش عوارض بیماری و خطر مرگ و میر در آن‌ها می‌شود.

دکتر سید جلیل حسینی افزود: در مراکز بهداشتی، درمانی کشور به طور عموم فشارخون، قد و وزن، آزمایشات لازم برای تشخیص زودهنگام سرطان روده، رحم، پستان و سایر عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر برای زنان در قالب بسته‌های خدمتی ارائه می‌شود ولی متأسفانه برای مردان به طور مشخص بسته خدمتی تعریف نشده است.

وی ادامه داد: نقاط ضعف بسیاری در زمینه سلامت مردان وجود دارد که بایستی با برنامه‌ریزی دقیق، هوشمندانه و وسیع با همکاری همه سازمان‌ها  برطرف شود و تصویب سند سلامت مردان ایران می‌تواند راهگشای برخی از این مشکلات باشد.

کد خبر: 50639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =