برای مبارزه با دخانیات نمره قبولی نگرفته‌ایم

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در اجرای قوانین مبارزه با دخانیات، نمره قبولی نگرفته‌ایم، صنعت سیگار را نوعی جنگ بیولوژیک و جنگ خاموش دانست که برای به زانو درآوردن کشورها از آن استفاده می‌شود و از این‌رو مبارزه با دخانیات را مانند آنچه که برای مهار کرونا در کشور اتفاق افتاد، نیازمند عزم ملی و پای‌کار آمدن تمامی مسئولان و سیاست‌گذاران عنوان کرد.

دکتر محمدرضا معدنی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به پیچیده بودن بحث دخانیات در کشورهای مختلف از جمله ایران، افزود: قدمت مصرف دخانیات در دنیا به چند صد سال می‌رسد و مبارزه با این ام‌الفساد به عنوان دروازه اعتیاد، سال‌هاست که ادامه دارد؛ از این‌رو سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ریزی منسجمی را در راستای پیشگیری، کنترل و کاهش مصرف دخانیات به عمل‌ آورده است که کشورها آن را اجرا کنند.

وی اظهار کرد: برای این منظور کنوانسیون مبارزه با دخانیات در سازمان بهداشت جهانی تشکیل شده است و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که از سال‌های گذشته جزو ۱۱ کشور در بین ۱۹۰ کشور است که معاهده کنترل دخانیات را امضا کرده و متعهد شده است تا دستورالعمل‌های این کنوانسیون را اجرا کند.

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، گفت: مفاد این کنوانسیون تحت عنوان MPOWER شامل شش بند در زمینه‌های پایش آمار مصرف دخانیات، ممنوعیت تبلیغ دخانیات، حفاظت از افراد دربرابر تماس با دود محیطی دخانیات، کمک به افراد برای ترک دخانیات (ارائه کلینیک‌های ترک سیگار به صورت رایگان)، هشدار درباره خطرات مصرف دخانیات (مانند تصاویر هشدار دهنده‌ روی پاکت‌های سیگار) و افزایش مالیات دخانیات است.

معدنی با اشاره به شعار امسال مبارزه با دخانیات با عنوان «تهدید برای محیط زیست»، تصریح کرد: ایران همه ساله در روز جهانی مبارزه دخانیات که ۳۱ می و ۱۰ خرداد است و نیز در هفته مبارزه دخانیات، حول محور شعاری که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، برنامه‌ریزی می‌کند.

وی افزود: گفته می‌شود بیش از ۱۳ درصد جمعیت کشور مصرف دخانیات را تجربه کرده‌اند؛ یعنی از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور احتمال اینکه ۱۱ میلیون نفر دخانیات مصرف کنند، وجود دارد.

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، اظهار کرد: این درحالی است که ایران جزو کشورهای اولی بود که از مهر سال ۸۴ قانون جامع دخانیات را به عنوان جامع‌ترین قانون مبارزه با دخانیات، پیشگیری و کنترل، با رای حداکثری بیش از ۲۱۰ نماینده مجلس به تصویب رساند.

معدنی گفت: پس از تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرایی و تعیین بودجه برای مبارزه با دخانیات، باید نمره قبولی را در این خصوص اخذ کرده باشیم؛ اما از نظر بنده نمره قبولی را نگرفته‌ایم؛ زیرا هرچند در سال ۸۴ آمار مصرف سالیانه «نخ‌سیگار» اعلامی از سوی وزارت بهداشت به میزان ۳۰ میلیارد نخ با آمار اعلامی از سوی شرکت دخانیات به میزان ۵۰ میلیارد نخ، میزان متفاوتی از مصرف سیگار را ارائه می‌دهد، اما اکنون سالیانه مصرف سیگار ۱۵۰ میلیارد نخ اعلام شده است و حتی اگر ۵۰ میلیارد نخ را اشتباه فرض کنیم، باز هم ۱۰۰ میلیارد نخ سیگار تعداد بسیار زیادی است که نشان دهنده افزایش مصرف سیگار در کشور است.

وی تصریح کرد: علت این افزایش دلایل مختلفی دارد؛ ستاد مبارزه با دخانیات از سال ۸۴ تاکنون کمتر از ۱۰ جلسه تشکیل شده است و مصوبات این ستاد به عنوان اهرم قوی در راستای کاهش مصرف، تحقق نیافتاده است. این درحالی است که تجربه نشان داده که برای اجرای طرح‌های مختلف ملی تمام مسئولان پای کار بودند و نمونه بارز آن، مربوط به مدیریت بیماری منحوس کرونا است. برای مهار این بیماری به طور ملموس مشاهده کردیم که همه مسئولان کشوری، لشکری، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها به نحو احسن با تمام کاستی‌هایی که رخ داد، موفق به مهار بیماری شدند و اکنون آمار مرگ‌ومیر بسیار کم شده است. در زمینه کنترل مصرف دخانیات نیز باید شش مورد اعلام شده در MPOWER باید به موازات هم با یک حدت و شدت حرکت کند.

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، افزود: اما چرا هنوز دکه‌های روزنامه‌ فروشی در حقیقت به عوامل توزیع دخانیات تبدیل شده‌اند و نتوانسته‌ایم عمده‌ترین توزیع مواد دخانی به ویژه قاچاق را کنترل کنیم. همچنین نتوانسته‌ایم فروش دخانیات را به افراد زیر ۱۸ سال کنترل کنیم و تصاویر هشدار دهنده روی پاکت‌های سیگار پس از گذشت ۱۵ سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات، هرچند تغییر یافته اما هنوز هم این تصاویر نتوانسته است به نحو مشمئز کننده عامل کاهش مصرف دخانیات باشد. همچنین افزایش مالیات بر سیگار که در کشورهای همسایه بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ برابر افزایش داشته در کشور ما تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد فزونی یافته است.

معدنی اظهار کرد: در مجموع می‌توان گفت، باید درخصوص مواد دخانی که ام‌الفساد آن سیگار بوده و به عنوان دروازه اعتیادات شناخته می‌شود، مسئولان و تصمیم‌گیرندگان این حوزه دقت، همت و باور ملی داشته باشند و در زمینه پیشگیری، مصرف و کنترل آن به گونه‌ای اثربخش مبارزه کنند.

وی گفت: مصرف سیگار تبعاتی دارد و فرد سیگاری به مواد افیونی تریاک، حشیش، شیشه و ... سوق پیدا می‌کند و وقتی به خانمان‌سوزی برسد، زن، فرزند و والدین را نیز با خود به ورطه مشکلات کشانده و شاهد بروز زن‌های بدسرپرست، بی‌سرپرست و کودکان کار می‌شویم؛ به این ترتیب، چرخه بسیار معیوب و شکننده‌ای در اجتماع ایجاد می‌شود که ریشه آن به استعمال دخانیات بازمی‌گردد.

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر کشور ما زیر هجمه‌های تبلیغات آشکار و پنهان کشورهای تولید کننده سیگار مانند آمریکا قرار دارد؛ سیگار سومین صنعت سودآور دنیا به حساب می‌آید و کشورهای تولید کننده برای فروش هرچه بیشتر محصولات خود رو به سوی کشورهای کمتر توسعه یافته آورده‌اند و با اغوای افکار عمومی، پا را از جنبه‌های سودآوری فراتر گذاشته و از آن به عنوان ابزاری برای به زانو درآوردن کشورها استفاده می‌کنند. چنانکه «مک‌ کین» از کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال‌های قبل گفته بود، «به برنامه انرژی‌هسته‌ای ایران کاری ندارم؛ با سیگار زانوی ایرانی‌ها را می‌شکانم».

معدنی افزود: کشور ما در زمینه تجهیزات دارویی، غذایی، قطعات هواپیما تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد؛ اما مزارع شمال کشور زیر پوشش تولید محصولات دخانی قرار دارد و شرکت آمریکایی BAT در اشتهارد کارخانه تولید سیگار راه‌اندازی کرده و وینستون آمریکایی تولید می‌کند.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی جنگ نیز ترفند دیگری است تا کشورهای استعمارگر برای ۵۰ سال آینده خود صنعت، فرهنگ و کالاهای خود را به فروش برسانند و می‌توان گفت، صنعت سیگار جنگ بیولوژیک و جنگ خاموش است که راه‌اندازی شده تا جوانان را به فنا بکشد. از عوارض مستقیم سیگار نیز نباید غافل شد؛ با مصرف سیگار ۵۵ نوع سرطان و ۸۵ نوع بیماری و ناهنجاری ایجاد می‌شود و این ماده به تمام سلول‌های بدن آسیب می‌رساند.

کد خبر: 50633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =