۲ میلیون مددجوی بهزیستی صاحب دفترچه بیمه سلامت هستند

در روزهای پایانی سال گذشته و در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ با پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه فراگیر و همگانی تصویب شد و با استفاده از این قانون مصوب و با معرفی سه دهک درآمدی پایین از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اوایل اردیبهشت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از اقشار دهک‌های پایین و کم برخوردار جامعه به صورت کاملاً غیرحضوری و یکجا بیمه شدند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسامی افراد فاقد بیمه در سه دهک پایین درآمدی را با کد ملی به سازمان بیمه سلامت ارایه داد و به صورت یکجا و بدون نیاز به ثبت در سامانه، این افراد بیمه شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رئیس دبیرخانه بیمه و درمان مددجویان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی‌زمانی که از طریق نظام ارجاع (یعنی از طریق پزشک خانواده) به مراکز درمانی مراجعه کنند هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد و قرار است  هزینه پرداختی آنها برای دریافت خدمات سرپایی ۱۵ درصد کاهش پیدا کند  به نوعی عمده هزینه‌ها را دولت متقبل می‌شود و در مجموع  فرانشیز یا حق پرداختی سهم افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در بستری صفر خواهد شد.

افسانه مشتری یادآور شد: تاکنون تعداد دو میلیون دفترچه سایر اقشار جهت پانصد هزار خانوار از مددجویان جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور صادر شده است و بیشترین حق بیمه پایه را بهزیستی به بخش توانبخشی اختصاص داده است.

وی افزود: تمام افراد مجهول‌الهویه که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند می‌توانند تا صدور شناسنامه و اوراق شناسایی  ۳ ماه از خدمات رایگان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمانی استفاده کنند و اگر بهزیستی نتواند در این مدت مدارک شناسائی مجهول الهویه را آماده‌سازی کند باید هزینه سه ماه اول را نیز پرداخت کنند.

مشتری خاطرنشان کرد : مددجویان زیر ۱۸ سالی که دارای بیماری قلبی یا ارتوپدی هستند از طریق واحد مددکاری مربوطه و با معرفی رسمی سازمان بهزیستی به موسسه خیریه زنجیره امید در تهران  به صورت رایگان درمان می شوند و از مبالغ پرداختی  ۵ درصد هزینه ها را بهزیستی و ۹۵ درصد هزینه های درمانی را نیز موسسه پرداخت می کند.

مروری بر تاریخچه بیمه سلامت ایرانیان 

تصویب قانون بیمه همگانی که پوشش بیمه پایه برای تمام ایرانیان را تکلیف کرده بود به سال ۱۳۷۳باز می‌گردد و در سال ۱۳۹۳نیز در قالب طرح تحول نظام سلامت، اقداماتی در این زمینه صورت گرفت اما به جهت فراهم نبودن مقدمات، فقدان پایگاه اطلاعات و پوشش فراتر از برنامه (این بیمه ۱۱ میلیون ایرانی را رایگان بیمه می‌کرد) کامل اجرایی نشد.

از وعده‌های دولت سیزدهم پوشش بیمه همگانی فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی بود که به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند. این مهم که در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم بر آن تاکید شده است به صورت عملی در ۱۷ اردیبهشت ماه بیمه درمانی برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک درآمدی پایین برقرار  شدو گامی حمایتی با نگاهی آینده‌نگر برای کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت برداشته شد.

اخیرا محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که بیمه سلامت برای سه دهک اول رایگان است و بعد از ارزیابی وسع هیچ هزینه‌ای از سوی آنها برای پوشش بیمه ای آنها پرداخت نمی شود و دهک‌های دیگر بعد از ثبت نام و آزمون وسع بر مبنای دهکی که در آن قرار می‌گیرند باید حق بیمه پرداخت کنند. با آیین‌نامه‌ای که هیأت دولت تصویب کرد هزینه‌های پرداختی در دهک‌های پایین کاهش پیداکرده است؛ یعنی دهک چهار فقط ۱۰ درصد از یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومانی که برای هر نفر به عنوان حق بیمه در نظر گرفته شده را پرداخت می‌کند، دهک پنج و شش ۲۵ درصد، دهک هفت و هشت ۵۰ درصد و دهک ۹ و ۱۰، صد درصد این هزینه را باید پرداخت کنند.

وی تاکید کرده بود که با اجرای بیمه سلامت ایرانیان پرداختی از جیب مردم سه دهک پایین کاهش پیدا می کند و ۹۵ درصد هزینه‌های بستری در بخش دولتی را سازمان بیمه سلامت و پنج درصد را مردم و  در بخش هزینه‌های سرپایی ۸۰ درصد را سازمان بیمه سلامت و مابقی را مردم پرداخت می‌کنند.

کد خبر: 50632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =