بررسی اعتراض به دهک‌بندی‌ها از هفته آینده

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه فرایند بررسی اعتراض به دهک بندی‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود، به سوالات یارانه‌ای مردم پاسخ داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «داریوش ابوحمزه» اظهار داشت: افرادی که تا فروردین‌ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند و در اردیبهشت‌ماه یارانه کمک معیشتی به‌حساب آنها واریز نشدهاست، در دهک دهم قرار گرفته بودند و مشمول پرداخت یارانه نمی‌شدند. این افراد در اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها به سامانه «حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه پشتیبانی سامانه‌های پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای از جمله سامانه حمایت و مرکز تماس تقویت شد، افزود: همچنین دو سامانه تلفنی و گویا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ آماده پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای مردم است.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: این سامانه‌ها از لحاظ قابلیت‌های فنی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقویت و پشتیبانی شد تا هم‌زمان مراجعه افراد با مشکل روبرو نشود.

به گفته ابوحمزه، افرادی که پیش‌ از این به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند و یا خودشان داوطلبانه اقدام به حذف یارانه کرده بودند، جاماندگان از یارانه محسوب می‌شوند که اکنون متقاضی دریافت یارانه هستند، برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کد ملی ۴۳۸۵۷۴* را شماره‌گیری کنند و سپس برای ثبت‌نام به آدرس اینترنت my.gov.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

علت بیشترین اعتراض‌ها به دهک بندی‌ها

وی با اشاره به اینکه به دستور رئیس‌جمهور یارانه به افراد دهک دهم که تقاضای بازنگری داشتند نیز واریز شد، گفت: در ابتدای طرح قرار بود افرادی که جزو دهک دهم هستند، یارانه آنها حذف شود، اما به‌ دلیل وجود ابهام‌های مردم و سؤال‌های آنان قرار شد که مبلغ یارانه به افراد در دهک دهم که قبلاً یارانه می‌گرفتند، درخواست بازنگری داشتند، نیز واریز شود و تا زمان رسیدگی دقیق این مبلغ مسدود شود.

معاون وزیر کار ابراز داشت: بیشترین درخواست‌های مردمی در سامانه‌های این وزارتخانه در اعتراض به دهک بندی‌ها به بازنگری به ساختار خانوار بازمی‌گردد. پیش از این، یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال‌های اخیر به‌خاطر پوشش ندادن قدرت خرید بالا، منجر شده بود تا اعضای خانواده بعد از ازدواج، یارانه خود را تفکیک نکنند.

افراد مجرد برای جداسازی یارانه خود چه کنند؟

ابوحمزه افزود: در دهک بندی مجموع درآمدها و دارایی‌های اعضای خانوار با یکدیگر جمع شده و این امر منجر شد تا برخی خانوارها در دهک دهم و جزو اقشار پردرآمد قرار بگیرند. امکان برای اعضای خانواده‌ها و افرادی که ازدواج کرده‌اند، وجود دارد تا با مراجعه به پلیس+۱۰ اقدام به فرایند جداسازی و تفکیک یارانه خود کرده که توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: بعد از جداسازی یارانه فرزندان از خانواده‌ها، یارانه پدر و مادر پس از آزمون وسع خانوار و در صورت دارا بودن شرایط به طور خودکار برقرار می‌شود و نیازی به مراجعه افراد به سامانه‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که مجرد هستند و می‌خواهند یارانه‌شان را از خانواده جدا کنند، و یا کسانی که طلاق گرفته‌اند می‌توانند با ارائه مدارک به پلیس +۱۰ مراجعه و فرایند قانونی را طی کنند تا درصورتی‌که واجد شرایط باشند شامل دریافت یارانه شوند.

آغاز فرایند بررسی اعتراض‌ها از هفته آینده/ منتظر پیامک باشید

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در هفته‌های آینده فرایند بررسی درخواست‌های مردم برای بازنگری دهک‌ها را شروع خواهیم کرد، گفت: بر این‌ اساس اطلاعات بیشتری از درآمد و دارایی افراد را جهت مشاهده در سامانه حمایت قرار خواهیم داد؛ ضمن اینکه این فرایند بعد از تایید دولت صورت می‌گیرد.

ابوحمزه اضافه کرد: بانک‌های اطلاعاتی متعددی داریم که باید وضعیت اقتصادی افراد را اعلام کنند تا مجدد به درخواست‌ها رسیدگی شود؛ این در حالی است که با اعلام درآمدها و دارایی‌ها به‌صورت جزیی‌تر هم‌وطنان ابهامات را می‌توانند، مطرح کنند.

وی تصریح کرد: در فرایند رسیدگی به اعتراض دهک بندی یارانه‌ها، پیامک برای سرپرست خانوار ارسال می‌شود تا مجدد به سایت مراجعه و صورت شناسنامه اقتصادی را مشاهده کنند، و اگر نیاز به اعتراض بود، آن زمان ثبت کنند در نهایت جمع‌بندی می‌شود که جزو چه دهکی هستند.

گردش مالی و یا درآمدها افراد چند سال بررسی می‌شود

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شاخص‌های دهک بندی یارانه‌ها، ملاک ترکیب درآمدی و دارایی برای سال‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ملک ملاک شاخص‌بندی یارانه‌ای نیست.

ابوحمزه ادامه داد: این‌گونه نیست که اگر فردی به‌عنوان‌مثال کشاورزی، در یک ماه از سال درآمد و گردش حسابی داشته باشد، به‌خاطر یک ماه گردش مالی یارانه‌اش حذف و یا دهک بندی تغییر کند؛ چرا که گردش مالی و یا درآمدها در طول چند سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حساب بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید تا جزو دهک دهم نشوید

معاون وزیر کار گفت: به‌عنوان‌مثال، یکی از اعضای خانواده، حساب خود را به دیگری واگذار کرده‌اند که شخص دیگری با آن تجارت و یا کسب درآمد می‌کند و یا بعضی‌ها خودرو و دارایی‌ها را قولنامه‌ای خریدوفروش می‌کنند که باید شفاف‌سازی صورت بگیرد و افراد حساب‌های خود را تفکیک کرده و دارایی‌های خود را به‌صورت رسمی منتقل کنند.

وی اضافه کرد: همچنین اگر فردی، حساب شخصی خود را برای تنخواه شرکتی قرار دهد به دلیل گردش حساب بالا جزو دهک دهم قرار می‌گیرد و یارانه‌اش حذف می‌شود.

سفرهای خارجی از مِلاک دهک بندی حذف شد

ابوحمزه با تاکید بر اینکه در دهک بندی اخیر سفرهای خارجی ملاک نیست، گفت: سفرهای خارجی مبنای سیاست‌گذاری قرار نگرفته و ملاک حذف یارانه نیست.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متقاضیان در هر صورت برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی ندارند و می‌توانند از سامانه‌های اعلامی از سوی این نهاد وزارت کار و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اقدام کنند.

کد خبر: 50622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =