یارانه ایاب و ذهاب به نابینایان پرداخت شود

هر شهر باید برای تمام اقشار جامعه، امکانات لازم را برای آسایش و پیشرفت دارا باشد، محیط‌شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که برای افراد معلول نیز به راحتی قابل استفاده باشد و زمینه رفاه آنان را فراهم آورد و هیچ‌کس با هیچ ویژگی خاصی، خارج از دایره شهر قرار نگیرد. بنابراین با در نظر گرفتن وضعیت کوچه‌ها، پیاده‌روها، پل‌های ارتباطی بین پیاده‌رو، مسیر حرکتی افراد نابینا و موارد بسیار دیگر، می‌توان به این نتیجه رسید که اقدامات صورت گرفته برای افراد معلول و به ویژه نابینایان کافی نبوده و از لحاظ فنی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند.

علی اکبر جمالی رییس انجمن نابینایان ایران در گفت وگو با آتیه‌آنلاین گفت: پرداخت یارانه ایاب و ذهاب به نابینایان در نبود فضاهای دسترس پذیر و گرانی هزینه‌های حمل و نقل (تاکسی‌های خطی و اینترنتی) می‌تواند زمینه رفت و آمد آسان‌تر و ایمن‌تری را برای آنها هموارتر کند.

جمالی عنوان کرد: کم بینایان و نابینایان به دلیل محدودیت بینایی و مناسب نبودن فضاهای شهری با مشکلات بسیاری در سطح فضاهای شهری روبه رو هستند؛ مشکلاتی مانند آهستگی حرکت، خطرات ناشی از حرکت وسیله موتوری برای افراد با کم بینایی، کافی نبودن فضاهای شهری برای حرکت فرد کم بینا و نابینا، خستگی مفرط و فشار روانی به دلیل کمبود یا نبود وجود خدمات رفاهی مناسب برای این افراد و غیره از جمله مواردی است که کم بینایان و نابینایان را برای حرکت در سطح فضاهای شهری با مشکلات بسیاری مواجه می کند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم حمل و نقل دسترس پذیر یکی از عواملی است که زمینه حضور افراد دارای معلولیت را در جامعه فراهم می‌کند که به راحتی بتوانند زندگی کاری، آموزشی و اداری خود را مدیریت کنند.

رییس انجمن نابینایان ایران تاکید کرد: مناسب سازی معابر شهری برای نابینایان و کم بینایان اهمیت بیشتری نسبت به دیگر معلولان دارد چرا که  ایاب و ذهاب یک معلول ویلچری یا معلول جسمی _حرکتی ممکن است در نبود دسترس پذیری های شهری دچار مشکل شود اما زندگی اش متوقف نمی شود و می‌تواند تمام امور و یا اکثر کارهایش را از  طریق یک گوشی همراه و از طریق اینترنت انجام دهد اما برای افراد نابینا معمولا این امکانات و دسترسی پذیری‌ها محدود است.

جمالی با اشاره به نامناسب بودن مبلمان‌های شهری، اتوبوس‌ها، متروها و حتی محورهای خیابان‌ها و معابر برای استفاده نابینایان گفت:‌ اگرچه نقشه و عناوین ایستگاه‌ها در خطوط اتوبوس‌های تندرو با خط بریل نوشته شده و در ایستگاه‌ها در دسترس نابینایان است و می‌توانند به محض ورود به ایستگاه و مطالعه این نقشه راه، مسیر و اسم تمام خطوط مدنظر خود را به درستی انتخاب کنند اما بعضا به جهت مناسب سازی نشدن مسیر پیاده و سوار شدن و معابر این افراد یا نمی‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و  یا در صورت استفاده از این امکانات ممکن است دچار سانحه شوند و به همین دلیل در سال های گذشته چندین مورد فوت افراد نابینا گزارش شده است.

کد خبر: 50620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =