عرصه تجارت خارجی را برای تولیدکنندگان باز بگذارید

معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون با اشاره به سیاست دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: خواسته تولیدکنندگان این است که عرصه تجارت خارجی برای آنها باز شود.

به گزارش آتیه آنلاین، دولت چندی است که سیاست حذف ارز ترجیحی و اصلاح قیمت‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. این سیاست کمی قبل از آغاز امسال شروع شد و همچنان ادامه دارد. در چنین فضایی ساختاری نظیر اتاق تعاون چه نقش و مسئولیتی می‌تواند ایفا کند؟ رضا وفایی یگانه معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در این رابطه بیان کرد: اتاق تعاون پشتیبانی کامل از طرح عادلانه‌سازی توزیع یارانه را خواهد داشت. این مجموعه همراه دولت برای اجرای این طرح است.

وی افزود: ما بزرگترین شبکه توزیع کشور را داریم. شبکه توزیع ما متشکل از اعضای کارگران، کارمندان، دولت، فرهنگیان مرزنشینان و محلات است. یک شبکه خیلی گسترده داریم و حتی تعاونی‌های مصرف روستایی هم در زیر مجموعه تشکیلات ما قرار دارد.

وفایی یگانه گفت: تمام شبکه ما دسترسی به همه اقشار جامعه مخصوصا اقشار آسیب‌پذیر دارد. ما تمام همت خود را جمع کردیم تا دسترسی مردم به کالاهای اساسی در این مدت، کوچکترین خدشه‌ای نداشته باشد.

وی افزود: در گام دوم، تلاش ما این بود که دسترسی مردم با قیمت‌های مصوب باشد. اگر به شبکه‌های توزیع ما نگاه کنید، عرضه کالاها با همان قیمتی که در تهران بود، در استان سیستان و بلوچستان هم وجود داشت. زیرا ما اتحادیه‌های سراسری تشکیل داده‌ایم به صورت متمرکز جریان توزیع را رصد می‌کنیم.

معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون عنوان کرد: در این شبکه قیمت‌هایی اعلام می‌کنیم که در تمام کشور یکسان است، چون اتحادیه فروشنده است و همه هزینه‌ها در اتحادیه سراسری تقسیم و سرشکن می‌شود.

وی اضافه کرد: به همین خاطر ما سعی کردیم که دسترسی مردم به کالاهای اساسی، هم با ثبات باشد و هم با قیمت‌های مصوب باشد. اگر اشکالی در روند کار هست، به دولت گزارش می‌دهیم.

یگانه گفت: ما چون در تمام استان‌های حضور داریم و نزدیک به ۵۴ اتحادیه تخصصی داریم، به‌عنوان مشاوره دولت عمل کردیم و اکنون با تمرکز بیشتر، هر کم و کاستی بود، سریع به دولت گزارش دادیم. تا اگر مشکلی وجود دارد، دولت کمک کند تا این مشکل در فضای اقتصادی کشور حل شود.

ارز ترجیحی، یارانه برای واردات

معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون با اشاره به حضور تعاونی تولیدکنندگان در اتاق تعاون بیان کرد: تولیدکنندگان ما موافق حذف ارز ترجیحی بودند زیرا این ارز نوعی یارانه برای واردات است.

وی افزود: این یارانه چرا نباید به عرصه خود اقتصاد بیاید؟ وقتی به مرغدار کنجاله و خوراک طیور به صورت ارز یارانه‌ای داده می‌شد، باید قیمت نهایی را هم دستوری تعیین می‌کردیم و کلا رفتاهار پلیسی و تعزیراتی بود.

وفایی یگانه افزود: این رفتار خوشایند فعالان اقتصادی در میان مدت و بلند مدت نیست. بعضی وقت‌ها بحرانی پیش می‌آید، و چنین رفتاری در کوتاه مدت قابل پذیرش است اما در میان مدت و بلند مدت، این مسئله برای فضای اقتصادی قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: به همین خاطر تولیدکنندگان ما راغب بودند که به سمت آزادسازی برویم اما از آن طرف هم نظارت کردیم که تولیدکنندگان و اتحادیه‌های تخصصی، افزایش قیمت معقول داشته باشند زیرا وقتی شما خوراک و مواد اولیه را گران می‌کنید، طبیعتا باید قیمت نهایی هم آزادسازی شود.

به گفته معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون، تولیدکنندگان تحت پوشش اتاق تعاون متعهد شدند که اتحادیه‌های آنها بر فعالیت واحدهای تولیدی نظارت کنند تا قیمت‌ها افزایش متعارف باشند و بر اساس چیزی باشد که دولت می‌گوید.

وی افزود: در سمت تولیدکنندگان هم، فعالان این بخش انتظاراتی دارند که توسط اتاق تعاون به دولت منتقل شده است. ما قبلا در عرصه صادرات محدودیت داشتیم، به خاطر اینکه بحث تامین نیاز داخلی مطرح بوده است. به برخی کالاها یارانه می‌دادیم و نمی‌خواستیم به کشورهای دیگر برود اما اکنون که فضا راحت‌تر شده است، ما به دولت انعکاس دادیم که عرصه تجارت خارجی را برای تولیدکنندگان باز کند.

وفایی یگانه ادامه داد: این مسئله سبب خواهد شد تا تولیدکنندگانی که قبلا با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند، با ظرفیت بالاتر کار کنند و بخشی از خروجی خود را صادر کنند.

وی افزود: به هر حال به دولت مشاوره دادیم و کمک خواهیم کرد که فعالان اقتصادی عضو اتاق تعاون در عرصه بین‌الملل فعال‌تر شوند. این باعث افزایش مقیاس تولید در کشور و ارزآوری خواهد شد.

مزیت صادراتی برای بسیاری از محصولات وجود دارد

معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون درباره بروز مشکل برای تامین نیاز داخل با توسعه صادرات، یادآور شد: واقعیت این است که در حوزه تولید مرغ، یک کشوری با مزیت صادراتی بالا بودیم اما ارز ۴۲۰۰ تومانی کاری کرد که واردکننده شدیم.

وی افزود: ما در خیلی از محصولاتی که مزیت داریم، قادر به صادرات هستیم. در برخی کالاها مثل روغن و غیره به وادرات وابستگی داریم اما در خیلی از محصولات کشاورزی، توان صادرات وجود دارد.

وفایی یگانه بیان کرد: بخشی از توان صادراتی به خاطر بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف شده بود و واحدها با ظرفیت پایین تولید می‌کردند. به دولت اعلام کردیم که اجازه متعارف شدن قیمت‌ها و صادرات محصولات را بدهد. با این روش ظرفیت تولید افزایش می‌یابد.

وی افزود: تمام تولیدکنندگان ما اولویت اصلی‌شان بر اساس رسالت اجتماعی که برای خود در نظر گرفته‌اند، متمرکز بر تامین نیاز بازار داخلی است. هیچ وقت یک تولیدکننده واقعی در عرصه اقتصاد حاضر نیست که هموطن خودش کسری داشته باشد و بخواهد تولید خود را صادر کند.

معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون گفت: تولیدکننده داخلی به تولید به‌عنوان رسالت اجتماعی خود نگاه می‌کند. قطعا تامین نیاز داخل مد نظرش است اما برای اینکه از ظرفیت خود استفاده کنیم، هر اندازه که اجازه بدهیم تولیدکنندگان ما در عرصه بین‌المللی کار کنند، هزینه‌های تولید ما کاهش می‌یابد و با قیمت پایین‌تری هم می‌توانیم محصول به داخل عرضه کنیم.

وی اضافه کرد: زیرا منطق اقتصادی می‌گوید هر اندازه بازده مقیاس تولید را بالا ببرید، به همان اندازه هزینه‌های تولید هم کاهش می‌یابد.

کد خبر: 50619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =