مروری بر مدل‌های اشتغال زایی در سازمان بهزیستی کشور

اشتغال همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مختلف جامعه بوده است که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اخیرا سید محمدحسن صافی، سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور از افزایش وام اشتغال از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان خبر دادو یادآور شده بود که تا اواسط سال ۱۴۰۰ مبلغ وام اشتغال برای مددجویان سازمان بهزیستی کشور ۵۰ میلیون تومان بوده است که با پیگیری های کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور مبلغ این وام به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، صافی در مورد مشمولان دریافت این وام و چگونگی دریافت آن، گفت: وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی کارمزد ۴ درصد دارد و بازپرداخت آن ۸۴ ماه است. افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و دارای مهارت در زمینه حرفه‌ای هستند به کمیته اشتغال معرفی می‌شوند و بعد از بررسی پرونده، آنها را به بانک معرفی می‌کنیم تا بتوانند تسهیلات را دریافت کنند.

مدل اشتغال در قالب گروه های همیار

مدل اول: در حوزه زنان سرپرست خانوار در قالب گروه‌های همیار یا صندوق‌های مالی خرد برای معلولان توانبخشی مبتنی بر جامعه اجرا می شود.

مدل دوم: اشتغال دیگر مدل استاد و شاگردی است.

شرایط دریافت وام اشتغال یکصد میلیون تومانی

فاطمه عباسی مدیرکل سابق توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگویی اختصاصی با آتیه‌آنلاین در تشریح شرایط دریافت وام یک صد میلیون تومانی گفت: وام ۱۰۰ میلیون تومانی تنها مختص زنان سرپرست خانوار نیست و به سایر گروه‌های هدف سازمان بهزیستی از جمله معلولان، معتادان بهبود یافته و همچنین کارفرمایانی که زنان سرپرست خانوار را مشغول به کار کنند نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی گفته بود افرادی که می‌خواهند از وام بهره‌مند شوند باید مدارک لازم و معتبری را مبنی بر اینکه قصد دارند کسب و کار خاصی را راه‌اندازی کنند،  به مددکار اجتماعی مربوطه تحویل دهند و پس از بررسی شرایط و وضعیت فرد، اقدامات لازم برای معرفی به بانک و ...، انجام می‌شود.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: برای هدایت دقیق تسهیلات پرداختی به حوزه اشتغال، افراد متقاضی باید حتما دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای در یک زمینه خاص باشند و نوع کسب و کار آن‌ها به گونه‌ای باشد که توان پرداخت اقساط را نیز داشته باشند.  

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال که دریافت کننده تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای رونق کسب و کارشان چه اقداماتی را قبل و بعد از راه‌اندازی باید مد نظر قرار دهند، تشریح کرد: هر یک از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی با یک مددکار اجتماعی در ارتباط هستند که این مددکار از وضعیت و شرایط خانوادگی آن‌ها باخبر است. مددکاران اجتماعی طی یک فرآیند، علاقمندی‌ها و توانمندی‌های خانواده را شناسایی و برنامه‌های توانمندسازی را بر محور آن  متمرکز می‌کنند.

عباسی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی زنان سرپرست خانوار در بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال، عدم دسترسی به وثیقه و ضامن معتبر است تلاش می شود که شرط ضامن در اخذ تسهیلات تبدیل به سفته بشود و مدت زمان دریافت تسهیلات نیز کوتاه شود.

کد خبر: 50605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =