محرومیت زدایی جدی از روستاها را با بنیاد علوی دنبال خواهیم کرد

آیین امضای تفاهم نامه همکاری همکاری مشترک معاونت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با  بنیاد علوی در حمایت از مشاغل خرد و خانگی در روستاها به نمایندگی مهدی مسکنی نماینده وزارت تعاون و  وحید خاوه ای رییس بنیاد علوی امروز اول خرداد ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات وزارت کار برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در این مراسم  مهدی مسکنی معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: از هفت و هزار و ۵۰۰ تعاونی که در کشور وجود دارد ۵ هزار ۳۵۸ تعاونی در سامانه کار ثبت نام کرده اند و نزدیک یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به این تعاونی ها پرداخت شده است. میانگین تسهیلات پرداختی نزدیک یک هزار و ۷۵ میلیون تومان بوده است و نزدیک یک میلیارد تومان هر تعاونی توانسته است در حوزه روستایی مسایل خود را پیش ببرد.

وی افزود: تقریبا در حوزه اشتغال پایدار روستایی نیز بنیاد علوی هفت درصد سهم داشته است. از یک و نیم میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و منابعی که از محل بازپرداخت انجام می شود هفت درصد سهم بخش تعاون بوده است؛ ما معتقد هستیم اگر قرار است پنج درصد سهم جی تی پی و تولید ملی را داشته باشیم باید در راستای تحقق فرمایش رهبری در قالب برنامه پنجم توسعه بتوانیم این هفت درصد را به ۲۵ درصد افزایش دهیم...

معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: مطالعاتی در حوزه روستا انجام شده است بنیاد علوی جزدستگاه هایی است که می توانیم به جرات بگوییم که مدل محرومیت زدایی این بنیاد از افتخارات جمهوری اسلامی است  محرومیت زدایی را از شهرستان  قلعه گز آغاز کرد و در حال حاضر  تا ۵۲ منطقه نیز رسیده است و فکر می کنم  این گونه مدل محرومیت زادیی وجود ندارد که بتواند در مسیر محرومیت زدایی از شهرستان‌های محروم موفق عمل کند.  
مسکنی گفت: از زمانی که کارهای جهادی انجام می دادیم در نظر داشتیم که بخشی از  نوار زاگرس و شهرستان های محروم را حوزه محرومیت زدایی و اشتغال زایی انجام دهیم. از زمانی که کارهای اما بستر حقوقی و اقتصادی برای  اشتغال مردم وجود نداشت امروز خوشبختانه در تعاون این بستر فراهم شده است که بتوانیم این مهم را انجام دهیم و این موضوع مرهون تعاونگرانی است که قبلا به این مهم فکر و برنامه‌ریزی کرده اند و انصافا هم تلاش های خوبی در بخش حوزه روستا – تعاون انجام شده است، ما هم همان مسیر را ان شاا... ادامه می‌دهیم و تقویت خواهیم کرد تا بتوانیم محرومیتی که در روستاها وجود دارد را از بین ببریم.
وی تاکید کرد: آمادگی برای محرومیت زدایی یک هزار روستا با کمک گروه‌های جهادی علوی و خارج از آن از ظرفیت گروه های جهادی دیگر که در کشور هستند وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم و به نوعی ۳۰ هزار و ۷۳۰ روستایی که شامل ۲۰ خانوار در کشور هستند که معادل ۲.۵ درصد که عدد قابل توجهی است را تحت پوشش مدلی قرار دهیم که اعداد و تسهیلات دریافتی آنها کاملا قابل  سنجش و ارزیابی است  و از این طریق گام موثر و جدی در محرومیت زدایی کشور طبق تاکید رییس جمهور که بر اقتصاد روستا اصرار دارند برداشته  شود.

آماده همکاری مشترک با وزارت کار در جهت بهبود اقتصاد تعاون روستاییان هستیم


وحید خاوه ای رییس بنیاد علوی نیز در این مراسم گفت: باعث خوشحالی است که با همکاری معاونت تعاون وزارت کار بتوانیم ضمن هم افزایی، در جهت توسعه فعالیت های اقتصادی و محرومیت زدایی در روستاها نیز همکاری مشترکی داشته باشیم.  
وی افزود: موضوع تعاون همگرایی و کار مشارکتی با هم است. همه اذعان دارند که تعاون و همکاری مشترک حلقه مفقوده کشور در مناسبات اقتصادی مخصوصا نقاط خرد و روستایی است؛ افراد نمی‌توانند به درستی کنار همدیگر قرار گیرند و ظرفیت هایشان را کنار هم قرار دهند و از خیلی از منافع اقتصادی محروم می شوند. وقتی وارد روستا می شویم متوجه می شویم که افراد به شدیدترین شکل در حال تلاش هستند واقعا زحمت می کشند و بیکاری قابل رویت نیست اما چون به هر دلیلی فضایی برای امر تعاون و کار گروهی فراهم نشده است افراد نمی توانند  توان و ظرفیت واقعی خود را عرضه کنندو اگر محصولی یا خدماتی تولید می کنند به حداقل قیمت می فروشند و این مساله باعث می شود که درآمد آنها به شدت پایین باشد و طبقه زیادی از این افراد وارد چرخه فقر می شوند که بعدا دولت باید  به آنها کمک برساند.  
خاوه ای تاکید کرد:  اگر بشود در این زمینه ها باور اثربخشی کار گروهی را در مردم ایجاد کرد که توان شان را باهم صرف کنند هم افزایی ایجاد می شود و حتما می توانند موفقیت های معنوی و مادی زیادی کسب کنند.  
وی یادآور شد: در بنیاد علوی ما باورمندی به کار گروهی را در روستاییان ایجاد کردیم در حال حاضر حداقل در ۱۶ منطقه باورمندی در خصوص تعاون روستایی انجام شده است افراد آموزش دیده اند و آماده فعالیت هماهنگ و کار گروهی هستند و اگر ما یک پلتفرم مناسبی در اختیار آنها قرار دهیم هم افزایی داخلی برای آنها محقق می شود و می توانند با مناطق مجاورشان نیز شروع به همکاری کنند.  
رییس بنیاد علوی افزود: ما باید از جهت حقوقی (مادی و معنوی) تعاونی ها را پشتیبانی کنیم ظرفیت حقوقی تعاونی ها وجود دارد بنابراین باید محصولاتی را وارد این تعاونی ها کنیم که ارزش افزوده برای آنها داشته باشد چون زنجیره ارزش آن منطقه به حساب می‌آید ممکن است این زنجیره ارزش حتی آب باشد مناطقی مخصوصا در نقاط کویری هست که حول آب می توانند با همدیگر موفق عمل کنند.  
خاوه ای گفت: از وزارت تعاون درخواست دارم که حول همین ۱۵ منطقه با هم همکاری مان را ترسیم کنیم در این مناطق باید تعاونی هایی تاسیس شود، بنیاد پشتیبانی آموزشی را عهده‌دار می شود و بخش عمده ای از آن انجام شده است و بخشی از حمایت مالی را وزارت کار و بخش دیگری را بنیاد متقبل شوند و حتما از هم افزایی های دیگری که در وزارت کار وجود دارد از جمله بانک توسعه تعاون می تواند کمک کننده باشد پس از آن وارد پروسه های توانمندسازی افراد حول تعاون متمرکز شویم بنیاد اجرای  پروژه های زیادی(دامداری، صنایع دستی، کشوارزی و حتی تولید برق) در مناطق مختلف را قبلا تجربه کرده است و ظرفیت های آن نیز در دسترس است و ما آماده همکاری خاص در این زمینه هستیم.
وی تاکید کرد: خوشبختانه مردم در مناطق مدنظر آمادگی کار را دارند و نیاز به شبکه انسانی جدیدی نیست، از ظرفیت های مردمی که عمدتا از گروه های جهادی مناطق هستند می توانیم استفاده کنیم که به امید خدا تحولی در امر اقتصاد روستاها ایجاد شود و به این نحو بخشی از سهم مشارکتی خودمان را در بهبود اقتصاد تعاون ایفاء کنیم.

کد خبر: 50598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =