افزایش یک میلیون نفری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال گذشته یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفت که از این تعداد بیش از ٧٠٠ هزار نفر در این دوران مدیریتی بود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا،  سیدمیرهاشم موسوی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، افزود: با توسعه پوشش بیمه همگانی، در سال گذشته علیرغم دشواری‌های اقتصادی یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش این سازمان در قالب بیمه‌های اختیاری، بیمه دانشجویان، خانوار ایرانی و... قرار گرفت.  

وی با اشاره به سامانه خدمات غیرحضوری ارسال لیست حق بیمه کارگاه‌ها، تصریح کرد: یکی از رویکردهای تحولی سازمان هوشمندسازی تأمین اجتماعی با هدف کاهش مداخلات انسانی در تعاملات خدماتی بود که با راه‌اندازی سامانه دریافت لیست‌های حق بیمه کارفرمایان گامی ارزشمند در این راستا برداشته شد. شفافیت و نظارت راهبردی از طریق این طرح افزایش یافته و مراجعات حضوری مردمی کاهش یافت. همچنین در این راستا، تعامل با کارفرمایان و پاسخگویی سازمان به این جمعیت تقویت شد.

موسوی اضافه کرد: با ارسال این لیست‌ها از طریق این سامانه همچنین اختلافات بیمه‌شدگان و کارفرمایان با یکدیگر و کارفرما با سازمان نیز برطرف شده و اعتراضات کارگری و... نیز با هم‌پوشانی به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به مدیریت ابلاغ‌ها در این زمینه گفت: گاه کارفرمایان از عدم دسترسی به ابلاغیه‌ها نیز شکایت داشته و ابراز نارضایتی می‌کردند که با به‌روزرسانی داده‌ها از طریق این سامانه ابلاغ‌ها نیز از طریق یک صندوق واحد کنترل می‌شود.

 مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: در حقیقت بستری فراهم شد که سازمان به سمت یکپارچگی مالیاتی، بانکی و مالی حرکت کند. این طرح در صورت اجرا در سطوح کلان، شرایط سوءاستفاده را نیز از بین خواهد بود.

وی توضیح داد: راه‌اندازی سامانه ارسال لیست حق بیمه کارفرمایان در واقع گام نخست برای تعامل حداکثری با دستگاه‌ها و تحقق سه‌جانبه‌گرایی جهت خدمت به بیمه‌شدگان است.

وی با اشاره به یک میلیون و ٣٠٠ کارگاه فعال تامین اجتماعی افزود: اکنون کارگاه‌های ثابت و فعال سازمان در این سامانه ثبت نام کرده و فرصت برای معدود کارگاه‌های باقیمانده نیز در ماه جاری فراهم است. کارگاه‌های جدید هم که از ابتدا به این سامانه متصل خواهند شد.

موسوی همچنین در خصوص بدهی این کارگاه‌ها یادآور شد: بدهی‌های کارگاهی در حوزه کسب و کار همواره مطرح بوده است. در سال گذشته هم بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان در بحث بدهی کارگاه‌ها و معوقات مطرح بود. سال گذشته همچنین قرار شد، ٩٠ هزار میلیارد تومان در قالب سهام شرکتی به این سازمان واگذار شود که نزدیک به ٧٣ هزار میلیارد تومان وصول شد.  

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: سازمان همچنین نگران واگذاری برخی از شرکت‌های زیان‌ده در این رابطه بود که در دولت‌ قبل اتفاق افتاد؛ اما از طریق تعامل سازنده با دولت سیزدهم این شرکت‌های زیان‌ده شناسایی شده و شرکت‌های ارزشمندی اعم از نفت و گاز و پتروشیمی به سازمان واگذار و در حقیقت از اموال تأمین اجتماعی صیانت شد.  

موسوی اضافه کرد: امسال هم برنامه منسجمی در رابطه با کارفرمایان در دستور کار قرار گرفته و وصول بدهی‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان دنبال می‌شود. بخشی از این اعتبارات رویکرد حقوقی و قضایی نیز خواهد داشت.  

۴٠ هزار میلیارد تومان بدهی کارگاهی به تامین اجتماعی

موسوی با اشاره به بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی کارگاه‌ها به این سازمان ادامه داد: سال گذشته با ابلاغ قانون بخشودگی جرایم ١۵٠ هزار کارگاه معادل ٣ هزار میلیارد تومان نیز بخشودگی جرایم برآورد شد.

هدف تامین اجتماعی کاهش پرداخت هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با بیان این‌که توسعه خدمات بیمه‌شدگان از وظایف اصلی این سازمان است، گفت: تأمین اجتماعی در مسیر توسعه خدمات درمانی هم دو هدف عمده را دنبال می‌کند. توسعه کمی و کیفی خدمات و کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان؛ که باید به صفر برسد.

وی افزود: در حوزه خدمات مستقیم گاه هزینه‌ای ناچیز برای دارو و... از طرف بیمه‌شده پرداخت می‌شود که باید به حداقل برسد. نظارت بر پرداخت‌ها در این زمینه هم از جانب سازمان کنترل می‌شود. در حوزه درمان مستقیم نیز در حال حاضر بیماران خاص هزینه‌ای پرداخت نکرده و با تفاهمنامه مشترک سازمان سلامت این جمعیت تحت پوشش کامل قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر خدمات تکمیلی درمان نازایی برای زوجین نابارور هم اجرایی شده و بیش از ۶ هزار نفر (۶٣٠٠) از خدمات تخصصی این حوزه معادل ٨ میلیارد تومان استفاده کرده‌اند.

موسوی با اشاره به پوشش بیمه‌ای برخی از داروهای جدید نیز خاطرنشان کرد: تعدادی از این داروها با تصویب شورای عالی بیمه تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته و برخی پیش از مصوبه مربوطه تحت پوشش این سازمان بوده است.

وی همچنین با اشاره به تاکید دولت بر مقوله درمان گفت: یکی از راهبردهای اصلی سازمان نیز همین مساله است. گاه برخی داروخانه‌ها به علت قطعی برق و... نیز بیمه‌شدگان را وادار به پرداخت آزاد می‌کنند که سازمان با نظارت‌ حضوری در صدد رفع این مشکل است.

مهندس محمد حسین زراعتی، مدیر فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به سامانه جدید ارائه لیست حق بیمه کارفرمایان اظهار داشت: با اهتمام سازمان در ماه‌های اخیر سامانه پرتراکم دریافت لیست حق بیمه کارفرمایان، اردیبهشت ماه به درگاه سامانه غیرحضوری تأمین اجتماعی متصل شد. در سامانه قدیمی امکان توسعه نرم‌افزاری وجود نداشته و بنابراین برنامه با برخی مشکلات خاص و سوءاستفاده‌ها همراه می‌شد.

وی افزود: در سامانه جدید اما اطلاعات مربوط به کارگاه‌ها تکمیل و هوشمندسازی این لیست و تعامل با سایر دستگاه‌ها فراهم و مشکلات ابلاغی به کارفرمایان نیز مرتفع شده است. در این راستا اعتراضات و ابهامات کارفرمایان نیز برطرف خواهد شد. تمام ابلاغیه‌ها در سامانه قرار گرفته و روز گذشته نیز با رکورد دریافت لیست، ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ لیست در ۲۴ ساعت آخر ماه جاری دریافت و بارگذاری ۳۵۰ لیست در دقیقه به ثبت رسیده است.

کد خبر: 50594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =