۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 50593

این همه هجمه علیه تأمین اجتماعی برای چیست؟

مهناز بیرانوند – روزنامه‌نگار
این همه هجمه علیه تأمین اجتماعی برای چیست؟

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی و نهاد بیمه‌ای کشور اکنون ۴۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران را تحت پوشش دارد، این حجم از خدماتی که تأمین اجتماعی به مردم ارائه می‌دهد آنقدر به چشم می‌آید که برخی تاب دیدن چنین خدماتی را ندارند و همین مساله هم باعث شده است که تأمین اجتماعی نوک پیکان هجمه ها قرار گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمانی که حتی یک ریال از منابع بودجه عمومی کشور استفاده نمی‌کند و در طی دهه ها روی پای خود ایستاده، هر روز یک چالش یا هجمه‌ای را باید پاسخگو باشد، چرا نباید سازمانی که در طول ده ها سال خدمات مهم بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را به اقشار مختلف جامعه ارائه کرده، بدون مشکل ادامه مسیر دهد.
یک روز سازمانی که خود بزرگترین طلبکار از نهاد دولت به واسطه انباشت مطالبات در طی دهه ها است، به عنوان ابربدهکار بانکی معرفی می‌شود، روزی دیگر تاخیر در اجرای افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران که بر اساس روال قانونی در حال تصویب در هیات دولت و ابلاغ به سازمان تأمین اجتماعی برای اجرا است مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما با این همه مشکلاتی که اکنون وجود دارد، تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات خود هیچ کوتاهی نکرده است و همیشه گام‌هایی که برمی‌دارد با نگاه مثبت برای ارتقاء ارائه خدمات و گسترش آن برای بهره مندی افراد تحت پوشش است.
شاید هنوز مشکل ابربدهکاری تأمین اجتماعی که این بدهکاری حتی بخش بسیار کوچکی از طلب این سازمان را شامل نمی‌شود، حل نشده است که بازنشستگان برای افزایش حقوق خود انتقاداتی دارند و برخی با این نگاه که سازمان تامین‌اجتماعی توان پرداخت حقوق مستمری بگیران را ندارد، بازنشستگان را وادار به تجمع می‌کنند که این البته خلاف واقعیت ها است.
هنوز این جریان ها تمام نشده است که برخی دوباره با جریان سازی، افزایش حقوق کارمندان تأمین اجتماعی قبل از اجرای افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران را مطرح کردند که سازمان تامین‌اجتماعی با رد این موضوع و با روشنگری در این خصوص اعلام کرد، افزایش حقوق کارمندان تامین‌اجتماعی به بعد از تصویب و اجرای افزایش مستمری بازنشستگان موکول شده است.
همچنین باید به این مساله توجه کرد که حسب مفاد ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی، هر سال پیشنهاد سازمان تامین‌اجتماعی درباره میزان و چگونگی افزایش حداقل مستمری و سایر سطوح مستمری‌های بازنشستگان کارگری، پس از تصویب در هیات‌مدیره سازمان و امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات‌وزیران ارسال ‌شده و پس از تایید و تصویب هیات‌وزیران و ابلاغ مصوبه به سازمان تامین‌اجتماعی، قابلیت اجرایی داشته و این روند قانونی، مختص سال جاری نیست و پس از ابلاغ مصوبه هیات‌ دولت، افزایش حقوق جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمن اجتماعی اعمال و پرداخت می‌شود.
موضوع دیگری که علیه تامین‌اجتماعی مطرح می‌شود مساله ورشکستگی این سازمان بزرگ است که این مساله نیز بارها و بارها تکذیب شده چرا که براساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی یک سهم سه درصدی برای دولت تعیین شده که باید بابت حق بیمه برای هر فرد به تأمین اجتماعی پرداخت شود. این حق بیمه سه درصدی برای کمک مالی نیست، بلکه نوعی تضمین است تا اگر صندوق به هر علتی دچار مشکل شد، دولت نقش ضمانتی‌اش را در خصوص بیمه شدگان ایفا کرده بیمه شدگان و افراد تحت پوشش دچار مشکل شوند. اکنون به هیچ عنوان چیزی به اسم ورشکستگی در این سازمان مطرح نیست و نقش دولت در صندوق‌های بیمه اجتماعی موجب رفع مشکلات احتمالی می‌شود.
البته که شرایط اقتصادی کشور ممکن است بر منابع سازمان بزرگ تامین‌اجتماعی هم تاثیرگذار باشد اما چون این سازمان از منابع عمومی کشور سهمی ندارد و تنها سهم خود را پرداخت طلب از دولت می‌داند، اما با این وجود، تاکنون مستمری بازنشستگان و دیگر خدمات سازمان تأمین اجتماعی بدون وقفه پرداخت شده و خدمات درمانی در مراکز درمانی و بیمارستانی نیز بدون حتی یک روز توقف در حال انجام است.
این همه هجمه و این همه نگاه منفی به سازمانی که هیچ چشمداشتی به منابع دولتی هم ندارد، برای چیست؟ چرا هر روز یک چالش برای این سازمان بزرگ بیمه‌گر ایجاد می‌شود؟ به چه دلیل ارائه خدمات تأمین اجتماعی که به بهترین شکل ممکن به نیمی از جمعیت کشور در حال انجام و البته در مسیر ارتقاء است گاه نادیده گرفته می‌شود؟
شاید این مساله بسیار روشن را همه بدانیم که اگر تامین‌اجتماعی دور از حاشیه‌ها، چالش‌ها و هجمه ها باشد خدماتش مطلوب‌تر و بهتر خواهد شد اما این روزها، حاشیه‌هایی که گریبان این سازمان بزرگ اجتماعی را گرفته است ممکن است فرصت ارائه خدمات را با وقفه ایجاد کند پس بگذاریم تامین‌اجتماعی بدور از حاشیه، افراد تحت پوشش خود را از خدمات بهره‌مند کند.
همه کارشناسان و متخصصان امر معتقدند که تلاش در جهت ارائه خدمات به شکلی مطلوب‌تر از سوی تأمین اجتماعی و امید به آینده داشتن بهترین راهکار برای کمک به حل مشکلات جامعه است و اکنون اجازه ندهیم با هر نوع هجمه ای، به سازمان بیمه‌ای بزرگی همچون تأمین اجتماعی لطمه‌ای وارد شود.

کد خبر: 50593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =