تلاش سازمان بهزیستی در جهت تسهیل فرزندخواندگی است

مدیرکل امورکودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: مذاکرات جدی سازمان بهزیستی با وزارت دادگستری و قوه قضاییه در جهت یافتن مسیرهای سریع تر برای واگذاری کودکان فاقد سرپرست موثر و همچنین سلب حضانت والدین زیستی فاقد صلاحیت برای واگذاری سریع‌تر سرپرستی این کودکان به خانواده ها در حال انجام است.  

سعید بابایی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین گفت: در حال حاضر مذاکراتی در سطوح مختلف فیمابین سازمان بهزیستی، وزارت دادگستری و قوه قضائیه در جریان است که همگی متفق القول اعتقاد دارند حتی یک روز ورود زودتر کودک فاقد سرپرست به خانواده ای ایمن و دارای آمادگی و شایستگی، بسیار بهتر از نگهداری این عزیزان در خانه های نگهداری بهزیستی است، زیرا تربیت و رشد کودک در خانواده بهتر شکل می گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به ثبت نام و حضور بیش از ۲۹هزار متقاضی در روند فرزندخواندگی این وظیفه به سازمان بهزیستی محول شده تا برای سرپرستی کودکان فاقد سرپرست موثر و حفظ مصالح عالیه آنان، آماده ترین خانواده ها را برای این امر شناسایی کند. در حال حاضر هر سال حدود ۲هزار کودک فاقد سرپرست یا سلب حضانت شده از سوی مراجع قضایی قابلیت واگذاری به متقاضیان را دارند. هرچند که امیدواریم روزی شاهد صفر شدن این آمار باشیم؛ در عین حال با افزایش آمار سلب حضانتی ها توسط دستگاه قضایی، بستر واگذاری های بیشتری هموار می شود.  
بابایی با اشاره اینکه پیشتر تنها متقاضیان ۳۰ تا ۳۳ سال می توانستند کودک زیر ۲سال را به فرزندخواندگی بپذیرند، افزود: شرایط سن خانواده های متقاضی فرزندپذیری در جهت تسهیل امر فرزندخواندگی اصلاح شده است. با عنایت به بررسی جمیع جوانب و سایر شاخص های مربوط به آمادگی یک خانواده متقاضی فرزندپذیری این سن تا ۴۴ سال ارتقاء کرد و این مسئله به تمامی ادارات بهزیستی ابلاغ شده است؛ در واقع سن که پیش‌تر یک شاخص سلبی بود، در بازنگری جدید به عنوان یکی از شاخص های سنجش آمادگی خانواده قرار گرفته است و خانواده‌های با سن زیر ۴۴ سال می‌توانند کودکان زیر ۵ سال را به فرزندخواندگی بپذیرند.
وی در تشریح شاخص های لازم برای فرزندپذیری گفت:  در گذشته در استان‌های مختلف فرم‌های متعدد و متفاوتی برای سنجش آمادگی یک خانواده برای امر فرزندپذیری بکارگیری می‌شد. در انتهای سال ۱۴۰۰ برای ایجاد وحدت رویه بین استان‌ها تمامی نظرات و فرم‌های سنجش آمادگی خانواده‌های متقاضی جمع‌آوری و طی برگزاری جلساتی این موضوع جمعبندی شد.
بابایی با بیان اینکه در گذشته تاکید بیشتر بر مسائل مالی و کمتر بر مسائل اجتماعی بود، عنوان کرد:  علت آن نیز شاخصهای عددی قابل اندازه‌گیری بود اما در فرم‌های جدید، فعالیت‌های اجتماعی خانواده نیز مدنظر قرار گرفته است. به طور مثال اگر خانواده در نهاد داوطلبانه‌ای مانند هلال احمر عضویت داشته و فعالیت داوطلبانه‌ای را برای جامعه خود ارائه داده باشد همانند سایر کشورها، از امتیاز بالاتری برخوردار خواهد بود.
مدیرکل امورکودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور افزود: تلاش شده است که موارد مرتبط با سلامت متقاضیان، وضعیت اقتصادی و وضعیت اجتماعی خانواده در کنار هم مورد بررسی قرار گیرد.
وی از حذف داشتن کارت پایان خدمت از ضوابط قطعی خانواده متقاضی خبر داد و افزود: با عنایت به تغییراتی که در کشور در زمینه قوانین رخ داده است برخی موارد مانند داشتن کارت پایان خدمت به عنوان یکی از شروط سلبی حذف شده است؛ یا پیشتر نداشتن بیمه باعث حذف متقاضی می‌شد اما اکنون به عنوان شاخص دارای امتیاز قرار گرفته است.
بابایی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که این فرم در حال حاضر به صورت آزمایشی در استان‌ها در حال بررسی است تا با توجه به تفاوت های بومی، فرهنگی و محلی استان‌های مختلف مورد بازنگری نهایی قرار گیرد.  
مدیرکل امورکودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در حال حاضر هیچ متقاضی پس از تکمیل این فرم از سوی کارشناسان بهزیستی از صف انتظار حذف نمی‌شود و افراد متقاضی می‌توانند در صورت داشتن مدارک تکمیلی آنها را ارائه کنند تا امتیاز سطح آمادگی خود را بالاتر ببرند.
کد خبر: 50579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =