زوایای مثبت بیمه زنان خانه‌دار

گسترش بیمه های اجتماعی از اهداف کلان اجتماعی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود، چون پوشش بیمه ای امروز یکی از شاخص های توسعه‌یافتگی است؛ در ایران نیز برنامه گسترش و تعمیم بیمه آحاد جامعه از جمله بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار و دانشجویان به صورت جدی در قالب سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی اجرایی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، همچنین اصل ۲۹ قانون اساسی که مهمترین و بنیادی‌ترین استراتژی و راهبرد کشور در حوزه تأمین اجتماعی است نیز بر تعمیم بیمه در جامعه تاکید دارد؛ ماده یک قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی را برای همه اقشار به عنوان تکلیف قانونی می‌داند که به همین منظور و برای تحقق گسترش چتر بیمه‌ای به عنوان یکی از برنامه‌های مهم تأمین اجتماعی، گام‌های بزرگی برداشته شده است.
براساس آمارهای موجود و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۶۲.۱ درصد از بانوان خانه‌دار هستند، اما بانوان خانه‌دار همیشه از نگاه‌ها مغفول مانده و کمتر به شغل پرمشقت و سخت بانوان در خانه‌داری توجه شده است که این موضوع همیشه مورد انتقاد زنانی است که در این عرصه زحمت‌های زیادی را متحمل می‌شوند.
اینکه خانه‌داری شغل محسوب شود و نگاه به بیمه شدن زنان خانه‌دار مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی باشد شاید بخاطر این مساله است که خانه‌داری شغلی پرزحمت و همیشگی است، بنابراین اهمیت این شغل به حدی است که تأمین اجتماعی گام بزرگی از سال ۱۳۸۷ برای بیمه شدن زنان خانه‌دار برداشته است.
براساس آمارهای اطلس وضعیت زنان و خانواده که بر مبنای سرشماری سال ۹۵ است، به طور میانگین حدود ۶۲.۱ درصد از زنان ۱۰ ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار، خانه‌دار هستند که ۵۹.۷ درصد زنان در نقاط شهری کشور و ۶۸.۳ درصد زنان نقاط روستایی کشور، خانه‌دار هستند.


آغاز بیمه زنان خانه‌دار از سال ۱۳۸۷
به گزارش آتیه آنلاین، مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در این باره گفت: بیمه زنان خانه دار از آذر سال ۱۳۸۷ با تصویب هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی و اینکه این نوع بیمه ذیل بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باشد، برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار آغاز شد، این نوع بیمه براساس خوداظهاری است و متقاضی می‌تواند با پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شود.
 وی تصریح کرد: مراد و مقصود این نوع بیمه، تمامی زنان و دختران کشور است که در رده سنی بین ۱۸ سال تا ۵۰ سال تمام قرار دارند و بدون هرگونه سابقه حق بیمه قبلی می‌توانند از حمایت‌های تأمین اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگی و خدمات درمانی برخوردار شوند.
شکوری اضافه کرد: جایگاه تأمین اجتماعی برای بیمه زنان خانه‌دار همانند جایگاه شاغلان است، بیمه‌شدگان اجباری با پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان بیمه می‌شوند اما بیمه شدگان با ماهیت اختیاری از جمله متقاضیان بیمه زنان و دختران خود مبادرت به بیمه‌پردازی می‌کنند.  
وی تأمین امنیت اقتصادی زنان به خصوص در دوران پیری و ازکارافتادگی را از مزایای بیمه برای زنان دانست و ادامه داد: سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران تعریف شده است که می‌تواند یکی از آنها انتخاب شود. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار است که زنان متقاضی بیمه می‌توانند متناسب با سن و سابقه دستمزد موردنظر را انتخاب کنند.
وی به سه نوع نرخ بیمه برای زنان خانه‌دار اشاره کرد و گفت: نرخ حق بیمه ۱۲ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ ۱۴ درصد خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی؛ اما کاملترین نوع خدمات در نرخ ۱۸ درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است. این نرخ‌ها سهم بیمه‌شده است و ۲ درصد سهم کمک دولت نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.
شکوری درباره ارائه خدمات درمانی به این بیمه‌شدگان نیز افزود: درمان یکی از خدمات قابل ارائه به این گروه از بیمه‌شدگان است و اگر متقاضی تحت تکفل همسر یا پدر خود باشد دیگری نیازی به پرداخت سرانه درمان نیست اما برای متقاضیانی که تحت تکفل بیمه شده اصلی نیستند می‌توانند پرداخت سرانه درمان را انتخاب کنند.  
به گفته وی، تا سال ۱۴۰۰ براساس آمارها ۳۶۸ هزار زن و دختر در کشور از بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شدند و در این زمینه تمام بانوان ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. در صورتی که بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند، با داشتن سوابق قبلی، معادل سال‌های بیمه‌پردازی به شرط سنی آنها افزوده می‌شود.
شکوری همچنین درباره نحوه مراجعه متقاضیان برای استفاده از خدمات این بیمه زنان خانه‌دار اینگونه توضیح داد و گفت: متقاضیان نیازی به مراجعه به شعب تأمین اجتماعی ندارند، کافی است به سامانه غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند، در این سامانه شرایط  متقاضی از نظر سن، سابقه حق بیمه بررسی و در نهایت قرارداد هم منعقد می‌شود.

بیمه زنان خانه‌دار حامی خانواده‌ها
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: بیمه خانواده و زنان خانه‌دار، قشر وسیعی از جامعه را در قالب بانوان دربر می‌گیرد و هدف‌گذاری این نوع از بیمه ارائه شده توسط سازمان تأمین اجتماعی این است که افرادی که دارای بیمه اجتماعی نیستند، تحت پوشش قرار گیرند.
وی اظهار داشت: زنان خانه‌داری که تا به حال پوشش بیمه‌ای نداشته اند، این تصور را دارند که نیازمند پوشش بیمه‌ای نیستند، اما باید از این زاویه به این نوع از بیمه نگاه کنند که از جهات مختلف در شرایط نامناسب اقتصادی این بیمه می‌تواند ناجی خانواده‌ها باشد و  در کنار همسر، بیمه‌شدن زنان خانه‌دار می‌تواند به عنوان یک مزیت مطرح باشد.
وی اضافه کرد: برقراری بیمه زنان خانه دار می تواند در قالب امنیت خانواده مطرح شده و در واقع حامی خانواده ها باشد. این بیمه از پوشش های متنوعی شامل شده است.
شکوری گفت: در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی و در ماده یک قانون تأمین اجتماعی به پوشش بیمه ای در قالب انواع بیمه های اجتماعی اشاره شده است که در سازمان تأمین اجتماعی در حال تحقق آن است، تمام خدمات سازمان تأمین اجتماعی در قالب پوشش های بیمه ای  به صورت غیرضروری است و شامل انواع بیمه ها می شود و افرادی که خواهان استفاده از این بیمه ها هستند باید به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتناعی مراجعه کنند.
وی در ادامه با عنوان تا مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز ۳۷۴ هزار نفر از زنان خانه دار تحت پوشش بیمه قرار داشتند و این رقم تا بهمن ماه به ۴۲۷ نفر افزایش یافته است.

استقبال خوب از بیمه زنان خانه‌دار
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره مزیت‌ «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» گفت: بیمه زنان خانه دار و دانشجویان رونمایی شد و به تدریج به سراغ سایر اقشار نیز خواهیم رفت و امکان بهره‌مندی از بیمه فراگیر را فراهم می‌کنیم؛ مکلف شده‌ایم که پوشش بیمه همگانی را برای آحاد جامعه گسترش دهیم.  
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های خوبی که برای همه آحاد جامعه فراهم می‌شود؛ مردم بتوانند به خوبی از این امکان بهره مند شوند، برخورداری از این نوع پوشش‌های بیمه‌ای در زمانی که فرد شاغل نیست، جزو سوابق بیمه‌ای تلقی شده و اگر فرد در آینده اشتغال به کار داشته باشد این سوابق نیز به مدت زمان اشتغال آنها افزوده می‌شود.
موسوی با اشاره به مزیت‌ بیمه فراگیر خانواده ایرانی، گفت: سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد برای برخورداری از بیمه زنان خانه دار و دانشجوبان در نظر گرفته شده که ۲ درصد حق بیمه از سوی دولت و مابقی از سوی بیمه‌شده پرداخت می‌شود، این ۲ درصد را قبلا هم برای بیمه مشاغل آزاد داشته‌ایم که برای زنان خانه‌دار هم برقرار شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با توجه به ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، درخواست و برقراری این بیمه به صورت غیرحضوری و از طریق مراجعه به درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی امکان پذیر است.
موسوی با اشاره به آمار نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در بحث بیمه فراگیر خانواده ایرانی گفت: در حوزه بیمه زنان خانه دار و بیمه دانشجویان در ماههای اخیر با اقبال جامعه هدف مواجه شدیم و رشد قابل توجهی در این دو طرح بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی را شاهد هستیم. در برخی نقاط کشور رشد بیمه‌های دانشجویی و زنان خانه‌دار بیش از ۱۰۰ درصد اعلام شد، با استقبال جامعه هدف از طرح بیمه زنان خانه دار، در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۳۵ هزار مورد افزایش و تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن این افراد صورت گرفت.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: داده های آماری عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در ۶ ماهه گذشته نشان می‌دهد که رشد بسیار مناسبی در بین کل بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در این مدت به ثبت رسید و در واقع توسعه پوشش بیمه ای از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم از اولویت های راهبردی سازمان بوده است.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =