ایجاد اشتغال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی راهکارهایی برای جمعیت جوان

کارشناس تامین اجتماعی معتقد است: در حال حاضر برای حمایت از جمعیت جوان کشور مهمترین راهکارها و برنامه‌ها، ایجاد اشتغال، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و حرکت به سمت اقتصادی کارآ است.

نعمت علیپور درباره ارتباط جوانی جمعیت و کارکرد سازمان های بیمه‌ای در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: مساله‌ای که در ارتباط با جوانی جمعیت و کارکرد سازمان های بیمه‌ای مطرح می‌شود این است که همواره باید جمعیت جوان باشد تا نسبت پشتیبانی خوبی در صندوق ها داشته باشیم.


وی اظهار داشت: حال دو مساله مهم که در این خصوص وجود دارد یکی اینکه جمعیت کشور همیشه نمی‌تواند جوان باشد و قاعدتا باید به یک حد تعادل برسد و دوم اینکه به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی، سیر جوامع به سمت پیری می‌رود.  


علیپور ادامه داد: به همین منظور در صندوق هایی همچون تامین اجتماعی، مسئله بازنشستگی، دوره بلوغ و جوانی را تعریف می‌کنند و بابت پیش‌بینی چنین اتفاقاتی مکانیزم‌های مالی را در نظر می‌گیرند، که یکی از این راه‌حل‌ها این است که تامین اجتماعی باید ذخیره‌ای داشته باشد تا هرچه حق بیمه دریافت می‌کند همان مبلغ را به مستمری بگیر  پرداخت نکند، البته تغییر نرخ حق بیمه در دوره های مختلف و محاسبات اکچوئری نیز باید به خوبی دیده شود.  


وی معتقد است که سازمان تامین اجتماعی باید در این دوره ذخیره ای داشته باشد اما چه عاملی باعث شده که این ذخیره را نداریم و در حالی که جمعیت کشور کهنسال نشده و به بلوغ رسیده است، باید این مسایل را جست و جو کرد.  


این کارشناس تامین اجتماعی اظهار داشت: در چنین شرایطی تنها راه این نیست که جمعیت جوان بماند چون یکسری عملکردها، تورم بالا و بلندمدت از یک طرف و عدم صیانت از ذخایر سازمان تامین اجتماعی از طرف دیگر باعث شده که در برخی از مواقع با کمبود نقدینگی مواجه شویم و عدم ایفای تعهدات انباشت شده دولت در سال‌های گذشته نیز باعث شده که به این سمت پیش برویم.
وی گفت: اکنون نسبت پشتیبانی برای تامین اجتماعی مهم شده است چون صندوق به سمت نداشتن ذخیره و دوره بلوغ گام برداشته است.

اگر جمعیت کشور جوان شود آیا مشکل ما حل می شود؟


کارشناس حوزه تامین‌اجتماعی در پاسخ به این سوال که اگر جمعیت کشور جوان شود آیا مشکل ما حل می شود؟ بیان داشت: اساسا در سازمان تامین اجتماعی با جمعیت به طور مستقیم سر و کار نداریم بلکه از مجرای کار ارتباط برقرار می‌شود.  


وی تصریح کرد: درسال های گذشته با پنجره جوانی مواجه بودیم و این وضعیت، اوج شرایط توسعه ای است که کشورها باید برای خودشان فکر کنند و ما این مرحله را نداشتیم و علت اصلی نیز وضعیت بازار کار است.  


علیپور تاکید کرد: در جایی که مشارکت اقتصادی زنان ۱۷.۶ درصد و مشارکت اقتصادی کشور ۴۴ و ۴۵ درصد است، اقتصاد کارآمد عمل نمی‌کند و در این وضعیت مجرایی که ما از طریق آن به جمعیت وصل می‌شویم بسته شده است در اینجا به نرخ مشارکت اقتصادی زنان اشاره شد و نزدیک ۳۲ درصد نیز در حوزه زنان نرخ بیکاری به ثبت رسیده است و بیکاری زنان و حتی مردان هم باعث می‌شود نرخ مشارکت پایین بیاید.


وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در سال ۹۹ حدود ۱۷ درصد اعلام شد که بسیار بالاست و این مسئله برای صندوق های بیمه اجتماعی مشکلاتی را بوجود می آورد، بیکاری افراد به معنای آن نیست که این بخش از جمعیت از ظرفیت صندوق بهره مند نمی برند، هرچند حق بیمه پرداخت نمی‌کنند در آینده به صندوق وصل می‌شوند و بیکاران دارای کار می‌شوند در این حالت دوره بیمه پردازی ما کوتاه می‌شود ورودی صندوق کم و خروجی متغیر نیست و مشکل اساسی ما این است، باید برای این جمعیت جوان اشتغال داشته باشیم و نرخ مشارکت اقتصادی بالا برود تا اقتصاد کارآ عمل کند.
وی ادامه داد: جوانی جمعیت اگرچه امید برای صندوق‌های بیمه‌ای ایجاد می کند اما وضعیت اقتصاد و بازار کار، امید را به ناامیدی تبدیل می کند و وضعیت هم بدتر می‌شود.

برای جوانی جمعیت باید مردم را امیدوار کرد


وی در نهایت این مسئله را مطرح کرد  و گفت: اگر دنبال جوانی جمعیت هستیم باید مردم را امیدوار کنیم شاغل ناامید که آینده ای برای خودش متصور نیست و ناامیدانه به مجرای تامین اجتماعی نگاه می کند و دنبال فرزندآوری هم نمی رود.  


این کارشناس حوزه تامین اجتماعی تاکید کرد: باید این صندوق ها و سازمان ها که مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی هستند را تقویت کرد و افرادی که شاغل هستند را حمایت کنیم تا ضمن افزایش امید به آینده در حمایت از صندوق‌های بیمه‌ای هم گامی برداشته شود.


وی با بیان اینکه برای جوانی جمعیت باید به مسئله فرزندآوری و جوانی جمعیت کمک کرد، اظهار داشت:  باید جایگاه تامین اجتماعی و سازمان های بیمه‌گر در این زمینه دیده شود و اشتغال خوب، وضعیت اقتصادی مناسب، بهبود وضعیت سازمان های اجتماعی و تامین اجتماعی در دستور کار باشد و به جامعه امید و اطمینان بخشید و مردم را تشویق کنیم که شما می توانید ازدیاد نسل داشته باشید و نگران آینده و فرزند خود نباشید تا در این صورت جامعه جوان بماند.

باید قوانین بازنشستگی اصلاح شود


علیپور در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سن بازنشستگی در ایجاد تعادل در منابع و مصارف تامین اجتماعی تاثیر دارد، گفت: وقتی که ۵۰ تا ۶۰ نوع اقشار و گروه بیمه شده در کشور داریم ورود و خروج این گروهها به صندوق، تابع آن چیزی که برای محاسبات اکچوئری باشد نیست و می بینیم که بازنشستگی این دسته از قوانین، از بازنشستگان بیمه اجباری پیشی گرفته است، این یکی از جاهایی است که صندوق آسیب می‌بیند و راه‌حل این نیست که افزایش سن بازنشستگی داشته باشیم بلکه باید قوانین را اصلاح کنیم و راه ورود و خروج اصلاح شود.


این کارشناس حوزه تامین اجتماعی اضافه کرد: اینکه تعادل بین منابع و مصارف در تامین اجتماعی برقرار است، یک موضوع است اما ما کمبود نقدینگی نیز مسئله ای است که باید به آن اندیشیده شود و اگر دولت ها به وظایف خود در قبال سازمان تامین اجتماعی عمل کنند و قوانین اصلاح شود از نظر منابع و مصارف و نقدینگی، سازمان در تعادل خواهد بود.


به گفته وی، بحث مهم دیگر این است که باید بتوانیم ذخایر تامین اجتماعی را به نحو احسن اداره کنیم هرچند این ذخایر ارزش آن خیلی پایین تر است همین مسئله هم باید دقت شود که درست اداره شود و شرکت های ما باید سودده باشد و در اداره سند سرمایه نیز باید بازنگری انجام شود.


وی این سوال را مطرح کرد که فرض کنیم اگر دولت همه مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت کند، برنامه ریزی برای این سرمایه چیست و آیا توان اعمال حاکمیت و بهره وری از آن را خواهیم داشت یا نه؟ و در عین حال پاسخ داد و افزود: سازمان باید به لحاظ عملکردی نگاهی دوباره به خود داشته باشد و عملکرد خود را اصلاح کند و با یک رویکرد فعالانه و اثرگذار در محیط بیرون، مطالبه گر باشد و همچنین در خصوص نظاماتی که به این سازمان آسیب می زند مانند نظام اقتصادی و بازار اشتغال و سرمایه، باید مطالبه گری داشته باشد و به اصلاح پیرامون خود مبادرت ورزد.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =