دستور رئیس‌جمهور به وزیر کار برای پیگیری موضوع امنیت شغلی کارگران

رئیس‌جمهور ارتقای امنیت شغلی کارگران را از دغدغه‌های مهم و جزو اولویت‌های دولت عنوان و تاکید کرد که وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی به طور جدی در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، آیت‌الله  «سیدابراهیم رئیسی» در آغاز هفته کارگر در سی‌و سومین جشنواره ملی امتنان که برای تقدیر از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه کارگری در یکی از کارخانه‌های تولید تایر در تهران برگزار شده بود، گفت: کارگر ستون و محور تولید است و در آیات قرآن، سیره ائمه و در گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری کار و کارگر جایگاه شایسته و بلندی دارند و تجلیل از کارگران نباید به هفته کارگر محدود شود.

رئیسی افزود: کارگران محور تحقق اقتصاد مقاومتی و ساختن کشوری مستقل و قدرتمند و ایجاد امنیت اقتصادی، هستند و همه ما به ویژه مسئولان دولت باید به فکر تامین و ارتقای معیشت کارگران و مهارت‌افزایی آنها باشیم.

رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد که  عدالت، محور برنامه‌های این دولت برای رشد و پیشرفت است و همه مسائل کارگران از جمله مسائلی که در این جلسه مطرح شد باید با محوریت عدالت حل و فصل شود.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: مسائلی نظیر بیمه، خدمات اجتماعی و درمانی به کارگران و پرداخت به موقع حقوق از جمله مسائلی است که باید در اولویت توجه مسئولان امور کارگری باشد و به صراحت اعلام کردم که هیچ شرکت، پیمانکار یا واحد تولیدی به هیچ وجه حق ندارد در پرداخت منظم و به موقع حقوق کارگران تعلل کند و اگر واحدی مشکل مالی داشته باشد هم باید این مشکل را در بخش دیگری حل کند و اجازه ندارد تبعات آن را متوجه حقوق کارگران کند.

رئیس جمهور به موضوع امنیت شغلی کارگران که از سوی همه نمایندگان تشکل‌های صنفی کارگران در این نشست به عنوان یک دغدغه مطرح شد، از وزیر کار خواست که این دغدغه را با در نظر گرفتن همه اقتضائات و جوانب موضوع و با مشارکت خودِ کارگران، فعالان کارگری و اقتصادی و همه بخش‌های مرتبط و مسئول پیگیری و برطرف کنند تا اطمینان و آرامش نسبی برای کارگران ایجاد شود.

آیت الله رئیسی توجه بیشتر به آموزش و مهارت‌افزایی، ارتقای شرایط ایمنی و بهداشت فضای کار و تامین مسکن کارگری را از دیگر مسائلی برشمرد که باید به طور جدی از سوی مسئولان امور کارگری  پیگیری شود و در عین حال گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن هم نیاز کشور، هم از برنامه‌های دولت و هم تکلیف قانونی ما بر اساس مصوبه مجلس است. در همین راستا تعامل مسئولان وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی و نیز تشکل‌ها و جوامع کارگری زیرمجموعه این ۲ وزارت‌خانه می‌تواند در حل مشکل کارگران در زمینه مسکن راهگشا باشد.

 وزارت تعاون با فعال کردن سامانه کاریابی بساط دلالی نیروی انسانی را جمع کنند

رئیس دستگاه مجریه در بخش دیگری از این آیین به دغدغه دیگر درباره دلالی نیروی انسانی از سوی شرکت‌های واسطه کاریابی افزود: وزیر کار با همکاری تشکل‌های کارگری و با فعال کردن سامانه کاریابی این وزارت‌خانه هر چه سریع‌تر بساط دلالی نیروی انسانی را جمع کنند تا کارگران بتوانند در سامانه جامع کار بدون واسطه و با حفظ کرامت و احترام توانمندی‌های خود را به کارفرمایان معرفی و کارفرمایان نیز با رعایت احترام از آنها دعوت به کار کنند.

رئیس جمهور جلوگیری از واردات بی رویه را موضوعی بسیار مهم و محوری توصیف کرد و اظهار داشت: جلوگیری از واردات بی‌رویه پیش‌نیاز رونق فعالیت‌های تولیدی است و وزیران مربوطه باید به طور جدی این موضوع را پیگیری کنند، چرا که واردات کالاهایی که تولید مشابه داخلی، استاندارد و قابل رقابت با نمونه خارجی در کشور دارند، خنجری بر پشت تولید در کشور و مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است.

آیت الله رئیسی در ادامه  بر لزوم راه‌اندازی سامانه جامع کار تاکید کرد و افزود: وزارت کار و بخصوص سازمان تامین اجتماعی دغدغه آن دسته از کارگران را که مشاغل آنان جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور است، به آن توجه و در اجرای این قانون با سهولت و عدم سخت‌گیری عمل کنند.

رئیس جمهور به آمارهای ارایه شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارتقای شاخص‌های اشتغال و تولید در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این آمارها شاهد آن است که کارگران و فعالان اقتصادی کشور در سال «تولید، اشتغال، دانش بنیان» به فرمایش مقام معظم رهبری لبیک عملی گفتند و این جای خوشحالی و سپاسگزاری دارد.

آیت‌الله رئیسی در پایان این دیدار و در پاسخ به درخواست یکی از حاضران درباره اینکه تولیدات داخلی به جای رسیدن به دست مصرف کنندگان واقعی به دست واسطه‌ها می‌رسد، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که برای رفع این مشکل اقدام جدی و فوری به عمل آورد.

کد خبر: 50204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =