راهکار دیپلماتیک در قبال ایران بهترین نتیجه است

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه این کشور و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان اظهار داشتند که راهکار دیپلماتیک در قبال ایران بهترین نتیجه است.

به گزراش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، در این بیانیه که عصر چهارشنبه به وقت محلی منتشر شد، آمده است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، لیز تراس وزیر خارجه انگلیس و آنالنا بائر بوک وزیر خارجه آلمان در بروکسل دیدار کرد و در خصوص عزم مشترک ما برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نمی‌کند، گفت وگو کردند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آنها توافق کردند که راه حل دیپلماتیک که بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را تضمین کند، بهترین نتیجه است.

آنها همچنین در تداوم سیاست‌های هراس افکنی غرب برای فشار بر ایران در میز مذاکره خاطرنشان کردند که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در صورت لزوم برای سناریوهای دیگر آماده هستند.

بلینکن پیش از این دیدار در گفت وگو با شبکه خبری ان بی سی آمریکا در تداوم جنگ روانی غرب برای فشار بر ایران در میز مذاکره مدعی شد: با وجود تمام تلاش‌هایی که برای دستیابی به توافق انجام داده‌ایم و با وجود این امر که این توافق برای امنیت ما بهتر خواهد بود، من چندان به دستیابی به این توافق خوشبین نیستم. ما به این مرحله (دستیابی به توافق) نرسیده ایم. باید ببینیم می توانیم به یک توافق دست یابیم یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا زمان رو به اتمام است؟ گفت: زمان بسیار کم است. امروز  و سپس در طول روز بعد در مورد آن (مذاکرات) با شرکای اروپایی خود صحبت خواهیم کرد. ما از نزدیک و هماهنگ با اروپایی ها، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس  همکاری کرده‌ایم.

بلینکن بدون کوچکترین اشاره ای به تعهدات واشنگتن که مذاکرات وین برای تصمیم گیری سیاسی آنها دچار وقفه شده است،   ادامه داد: پس باید ببینیم که به کجا می رسیم. من همچنان بر این باورم  بازگشت به توافق به نفع آمریکا است، اگر ایران نیز همین کار را انجام دهد. ما به این نقطه نرسیده‌ایم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به تازگی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

کد خبر: 49471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =