۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 49352

قرن کارآفرینی

 علی زندوکیلی / سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
قرن کارآفرینی

نامگذاری فرخنده و مسمای امسال موسوم به «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر فرزانه انقلاب، موجب شد تا مجدداً نگاه‌ها به سمت زیست بوم کارآفرینی ایران متمرکز شود و فرصتی ایجاد شود که با دقت بیشتر و توجه مضاعف به تقویت این زیست بوم کمک کرد.

دو صفتی که از سوی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای(مدظله) برای مقوله تولید، هوشمندانه انتخاب شده‌اند نیاز است توسط فعالان و سیاستگذاران جهت نیل به هدف مورد بررسی مفهومی و مداقه قرار گیرند.

مفهوم دانش بنیان یا دانش پایه به‌عنوان یک استوانه مهم در بحث نوآوری و فناوری که دو بازوی اصلی کارآفرینی هستند نقشی اساسی در این حوزه ایفا می نماید.

از طرفی بحث اشتغال آفرینی مسأله‌ای است که در رابطه مستقیم با تولید و کارآفرینی تعریف می‌شود و به‌عنوان یک نیاز اصلی در فعالیت‌های کنونی اقتصاد ایران حضور و بروز دارد.

با این مقدمه کوتاه می‌توان با نگاه از زاویه‌ای جدید، قرن جدید را قرن کارآفرینی ایران نامید.

قرنی که سال آغازین آن با توجه به سه مسأله یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شده است، بی‌شک می‌تواند نقطه شروع مجددی برای توجه به کارآفرینی و لوازم آن باشد.

این نکات وقتی اهمیت افزون پیدا می‌کند که به مفهوم تاب‌آوری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‌ها نیز توجه کنیم.

اقتصاد دانش بنیان بواسطه ذات کارآفرینانه آن (فارغ از تعریف و شرایط شرکت‌های دانش بنیان که توسط معاونت علمی مجوز می‌گیرند) و تولید محور بودن؛ به خودی خود می‌تواند یک مؤلفه مهم برای ایجاد قدرت اقتصادی و مفهوم تاب‌آوری باشد و لزوم توجه به این نگاه را مشخص می کند.

امید آن می‌رود در سال جدید، نگاه مجموعه‌های اصلی و مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی با این توجهات به تعاریف دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی ذیل زیست بوم توانای کارآفرینی به سمت حمایت بنیادی حرکت کند.

منبع: روزنامه ایران

کد خبر: 49352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =