خواسته‌های مردم جنوب خراسان رضوی از رییس جمهور

مردم شهرستان‌های زاوه، رشتخوار و مه‌ولات در جنوب استان خراسان رضوی در آستانه سفر آیت الله رییسی، رییس جمهوری اسلامی و اعضای کابینه اش به استان، دغدغه‌ها و خواسته‌هایی داشته و توقع دارند سفر دولت مردمی به این خطه، مسیر تحقق این خواست‌ها را هموار سازد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از این شهرستان ها، با وجود برخورداری از ظرفیت های بسیار، دیرینگی و تاریخ و تمدن و فرهنگ غنی، مردمان نیک اندیش، نیروی انسانی نخبه و علمای برجسته؛ کم و کاستی های بسیاری نیز دارند و مسائل حل نشده و آرزوهای تحقق نایافته فراوانی پیش روی آنها وجود دارد.

مروری بر مطالبات ساکنان این خطه حاکی از آن است که مهم ترین خواسته مردم منطقه تکمیل زیرساخت های عمرانی و ۲ بانده شدن جاده، ایجاد بیمارستان، سایت اداری و ایجاد امکانات زیرساختی برای صدور محصول پسته بخصوص در شهرستان مه ولات است که برخی از مهمترین طرح های ناتمام این شهرستان ها به شرح زیر است.

تکمیل بیمارستان زاوه مهمترین مطالبه مردم 

فرماندار زاوه گفت: عملیات ساخت بیمارستان "راشد" این شهرستان از سال ۱۳۹۴ آغاز شده، اما همچنان ناتمام است و تکمیل آن از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان است.

محمد وفایی نژاد افزود: ساختمان این بیمارستان تاکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۵ میلیارد تومان از محل منابع ملی برای ساخت آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: برای تکمیل ساختمان این بیمارستان حدود ۳۰ میلیارد تومان و برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز آن هم ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

فرماندار زاوه گفت: تشکیلات سازمانی بیمارستان راشد زاوه مشخص شده است و درخواست ما از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که اقدام لازم برای جذب و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز این بیمارستان انجام شود.

وی افزود: بیمارستان راشد در صورت بهره برداری به ۱۲۰ هزار نفر جمعیت شهرستان‌های زاوه و باخرز و نیز مسافرانی که از مسیر تربت‌جام و تایباد می گذرند، خدمات درمانی ارائه خواهد کرد.

ضرورت ۲ بانده شدن محور دولت آباد - تربت حیدریه 

فرماندار زاوه گفت: محور دولت آباد - تربت حیدریه از  پررفت و آمدترین مسیرهای ارتباطی خراسان رضوی است و اجرای باند دوم این محور از خواسته های چندین ساله مردم این منطقه است.

وفایی نژاد افزود: طول محور یاد شده حدود ۳۰ کیلومتر است که برای اجرای آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

لزوم تکمیل ادامه محور دولت آباد - باخرز 

فرماندار زاوه بیان کرد: تکمیل پروژه در حال احداث جاده دولت آباد - باخرز ضروری است، ۳۴ کیلومتر از این محور در محدوده حوزه استحفاظی شهرستان زاوه باقی مانده که اجرای آن نیازمند حدود ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبار است و ادامه این جاده در حوزه استحفاظی شهرستان باخرز ۴۰ کیلومتر است که ساخت آن نیازمند حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

برخی ادارات این شهرستان هنوز ارتقا نیافته‌اند

فرماندار زاوه گفت: با وجود گذشت چندین سال از استقلال یافتن این منطقه، هنوز تعدادی از ادارات این شهرستان مستقل نشده‌اند و ارتقای آنها از نمایندگی به اداره مستقل لازمه توسعه شهرستان است.

 وفایی نژاد افزود: شهرستان زاوه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی به ویژه تولید محصول زعفران در استان خراسان رضوی و کشور شناخته می شود و حال آنکه دستگاه‌های اجرایی و اختیارات مدیریتی در این شهرستان جایگاه مطلوبی نداشته و بسیاری از ادارات همچنان شاکله دفتر نمایندگی دارند.

وی ادامه داد: این شهرستان شرایط لازم و شاخص های جمعیتی برای مستقل شدن ادارات را دارد اما فرمانداری زاوه که باید ۲ معاونت داشته باشد همچنان با یک معاون اداره می شود که در این خصوص پیگیری لازم در حال انجام است.

وفایی نژاد ادامه داد: در حال حاضر ادارات صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست، تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعاون روستایی و راهداری و حمل و نقل جاده ای در زاوه به صورت نمایندگی هستند که باید ارتقا یافته و مستقل از تربت‌حیدریه اداره شوند.

وی گفت: ارتقای این ادارات نیازمند تامین نیروی انسانی و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز است و پیگیری لازم با دستگاه های متبوع استانی در این خصوص از طریق فرمانداری در حال پیگیری است.

۲ بانده شدن جاده رشتخوار - تربت‌حیدریه 

فرماندار رشتخوار گفت: ۲ بانده شدن جاده رشتخوار - تربت حیدریه، که مسیری ترانزیتی است و به دلیل تصادفات زیاد به جاده مرگ شهرت یافته، مهم‌ترین مطالبه مردم این شهرستان است.

حسین باهوش  افزود: روند اجرایی طرح ۲ بانده کردن مسیر ۱۰۰ کیلومتری رشتخوار - تربت‌حیدریه به خاطر کمبود اعتبار بسیار کند پیش می‌رود و تسریع در تکمیل این پروژه نیازمند توجه ویژه مسوولان استانی و کشوری است.

وی اظهار کرد: هم اینک ۱۰ کیلومتر از این مسیر ۱۰۰ کیلومتری در حال اجرا است و تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای آن هزینه شده است.

فرماندار رشتخوار بیان کرد: اجرا و تکمیل این مسیر زمینی نیازمند حداقل ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر است و بر اساس توافقنامه‌های منعقده، تکمیل ۵۰ درصد این پروژه راهسازی بر عهده ایمیدرو و بقیه آن با وزارت راه و شهرسازی است.

باهوش، تکمیل روکش آسفالت جاده جنگل - رشتخوار را از دیگر خواستهای مردم این خطه برشمرد و گفت: روکش کنونی آسفالت این جاده مربوط به اوایل انقلاب اسلامی است که توسط جهاد سازندگی ساخته شده است بنابر این مسیر هم‌اکنون نه تنها به‌ شدت نیازمند روکش جدید آسفالت، بلکه نیازمند تعریض است.

وی افزود: طول مسیر یاد شده ۱۲۰ کیلومتر است و تاکنون تنها ۱۹ کیلومتر آن روکش آسفالت شده و تسریع در انجام این پروژه نیازمند توجه و اعتبار ملی است.

باهوش اظهار کرد: تکمیل مسیر زمینی "شعبه - سرآسیاب" به طول ۱۸ کیلومتر از دیگر اولویتهای راهسازی شهرستان رشتخوار است که در چهار سال اخیر تنها سه کیلومتر از این مسیر زیرسازی شده و بقیه محور همچنان نیمه‌تمام بر جای مانده است.

لزوم تکمیل سایت اداری نیمه تمام رشتخوار 

فرماندار رشتخوار گفت: عملیات اجرایی سایت اداری این شهرستان سال ۱۳۸۶ آغاز شده است که تا کنون تنها ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

باهوش افزود: تکمیل پروژه این سایت اداری نیازمند اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار  است.

مطالبه ۲ بانده شدن جاده شادمهر - کاشمر 

فرماندار شهرستان مه ولات نیز گفت: ۱۸ کیلومتر از جاده شادمهر - کاشمر، که در حوزه استحفاظی شهرستان مه ولات قرار دارد، که ۲ بانده شدن این مسیر از مطالبات مردم است.

مجتبی علی نژاد افزود: برای ۲بانده سازی جاده شادمهر - کاشمر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ایجاد امکانات زیرساختی برای صدور محصول  پسته مه ولات 

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: فراهم کردن امکانات زیرساختی از جمله نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی، برای صدور محصول پسته این شهرستان، از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم مه‌ولات، به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی است.

هادی ساربان افزود: باغداران مه ولات به عنوان تولیدکننده ۵۳ درصد پسته خراسان رضوی و ۶.۷ درصد پسته کشور، ناگزیرند محصول خود را به شهرستان گناباد و یا مرکز استان منتقل کنند، حال آنکه ارسال محموله های صادراتی پسته به گناباد و یا مشهد، برای کشاورز و صادرکننده هزینه بر است به طوری که تجار برای صدور این کالا باید هزینه بالایی برای حمل آن پرداخته و وقت زیادی بگذارند که این به زیان کشاورزان و بازرگانان فعال در این بخش است.

وی بر ضرورت تاسیس نمایندگی گمرک در مه‌ولات تاکید و بیان کرد: پیگیر سرمایه‌گذار و استقرار پایانه صادرات پسته در مه‌ولات هستیم و باید راهکاری اندیشیده شود که پسته تولیدی خراسان از گمرک همین استان صادر شود، چون وقتی صادرکنندگان پسته را نمی خرند ، دلالان وارد میدان می شوند و کشاورز نیز به خاطر نیاز مالی مجبور است محصول خود را با قیمت پایین تری به آنان بفروشد.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: مقدار کمی از تولیدات پسته این شهرستان، در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی به پاکستان و افغانستان صادر شده و عمده پسته‌ها به‌صورت کیسه‌های ۵۰ و ۷۰ کیلویی به استان کرمان حمل می‌شود.

ساربان افزود: رقم سفید بادامی مه‌ولات صادرات اروپایی ندارد و بیشتر به کشورهای شرق آسیا، روسیه، چین و افغانستان صادر می‌شود ولی پسته فندقی تولیدی این شهرستان بازارپسندتر است و به اروپا نیز صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پسته مه‌ولات با توجه به کاهش مصرف سموم در چند سال اخیر یک محصول سالم و ارگانیک است به طوری که ۱۲۰ هکتار از باغهای پسته این شهرستان دارای گواهینامه تولید محصول ارگانیک هستند.  

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: خرید تضمینی پسته باید توسط بازرگانان و صادرکنندگان اصلی با نظارت ارگانهای ذیربط دولتی انجام شود تا با حذف دلالان از این چرخه، کشاورز پسته‌کار و تاجران حرفه‌ای این حوزه سود معقول و قابل قبول خود را کسب کنند.

ساربان افزود: شهرستان مه ولات ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ پسته دارد که از این میزان ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بارور است و با توجه به شرایط آب و هوایی و تاثیر عوامل اقلیمی بر تولید پسته، همه ساله افزون بر ۱۰۰ هزار تن پسته تر و ۲۶ هزار تن پسته خشک از این سطح برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات عمده گونه های پسته تولیدی این شهرستان را بادامی سفید، اکبری، کله قوچی، فندقی، احمدآقایی، گرمه و قرمز عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد از پسته تولیدی این شهرستان برای مصارف تازه خوری به سایر استان های کشور حمل می شود و بقیه پس از فرآوری توسط ۶۰ واحد ترمینال ضبط پسته با ۸۶ خط تولید به صورت بهداشتی و خشک در چرخه صادرات داخلی و خارجی قرار می گیرد.

نخستین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت در سال ۱۴۰۱ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری - امروز و فردا - به مقصد خراسان رضوی صورت می‌گیرد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی پیش از این به ۱۷ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.  

کد خبر: 49180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =