بحران‌ بیمه‌های اجتماعی هر بحرانی را به وجود می‌آورد

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای تهران گفت: وضعیت باید با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه به گونه‌ای پیش برود که مردم در این شرایط سخت اقتصادی، دچار بحران روحی، روانی و جسمی نشوند و استرس مشکلات مالی و دغدغه تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را نداشته باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مدیرکل تامین اجتماعی شهرستان‌های تهران در جلسه شورای هماهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در سیستم‌های بیمه‌های تامین اجتماعی آن چیزی که تغییرناپذیر است عدم تعادل منابع و مصارف است؛ اصلی که هیچ وقت خلاف آن ثابت نمی‌شود.

عباس اورنگ با بیان اینکه تفاوت‌هایی بین دو بیمه بازرگانی و تامین اجتماعی وجود دارد، تاکید کرد: در بیمه‌های بازرگانی، همه بیمه‌گزاران از خدمات بیمه‌ای استفاده نمی‌کنند؛ چرا که تعداد معدودی خانه‌شان می‌سوزد یا ماشین‌شان دچار مشکل می‌شود ولی در بحث بیمه‌های اجتماعی همه بیمه‌گزاران یک روزی از خدمات استفاده خواهند کرد.

وی بیان داشت: در سیستم تامین اجتماعی ایران حق بیمه پرداختی یک بیمه‌شده و افزایش‌های آن اعم از سود سرمایه‌گذاری، نرخ تورم و هر چیزی که به این اصل الحاق شود، بین ۵ تا ۷ سال کل پرداختی آن مستهلک شده و از بین می‌رود. در هیچ جای دنیا صندوقی را پیدا نمی‌کنید که مستمری‌بگیر آن بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال از خدمت استفاده کند. در کشور ما، در گذشته  تا ۲۵- ۳۰ سال بود و در حال حاضر به جرات می‌توان گفت استفاده از خدمات دائمی شده است.

وی تصریح کرد: گاه قانونگذار، قانون‌هایی تصویب می‌کند که شیرازه صندوق‌های بیمه‌ای اجتماعی را به هم ‌می‌ریزد. با همه این مسائل انتظار داریم صندوق‌های بیمه‌ای اجتماعی ما پایدار بمانند.

وی با بیان اینکه در صندوق‌های اجتماعی، وضعیت مالی تامین‌اجتماعی از همه بهتر است، گفت: وضعیت ما مانند فنری شده است که فقط داریم به آن فشار می‌آوریم. اگر روزی این فنر آزاد شود، خطرناک خواهد شد. بحران‌های بیمه‌های اجتماعی هر بحرانی را در کشورها به وجود می‌آورد.

وی تاکید کرد: وضعیت باید با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه به گونه‌ای پیش برود که مردم در این شرایط سخت اقتصادی، دچار بحران روحی، روانی و جسمی نشوند و استرس مشکلات مالی و دغدغه تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را نداشته باشند.

اورنگ با بیان اینکه نباید جزیره‌ای به مسائل نگاه شود چرا که همه ما از یک خانواده هستیم؛ افزود: مجلس تکلیفی را بر عهده دولت گذاشته، دولت هم با اهرم اجرایی خود که وزارت‌ کار و رفاه است، سازمان را مکلف کرده تا اعضای تعاونی‌ها بتوانند اعضای‌شان را بیمه کنند و دولت هم ۲۰ درصد سهم حق بیمه تعاونیها را سازمان بپردازد. پیشنهاد می‌کنم وزارت رفاه یک سایت را تعریف کند تا تعاونی‌های متقاضی اعضای‌شان را در آن نام‌نویسی کنند.

وی افزود: در این شرایط این سوال مطرح است که از کجا معلوم همه اعضای همه تعاونی‌ها بخواهند بیمه شوند؟ وقتی کسی تمایلی به استفاده از سهم معافیت بیمه‌ای ندارد و نمی‌خواهد نام‌نویسی کند،  چرا باید برای دولت و سازمان هزینه‌تراشی کرد؟

وی تاکید کرد: تمامی خدمات و فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی بر پایه رضایتمندی بیمه شدگان و مستمری بگیران است و هدف کارکنان سازمان خدمتگزاری بر مبنای رضایتمندی مراجعان قرار دارد و همه دستگاههای ذی‌ربط باید برای تحقق این اهداف در بهترین شکل ممکن تلاش کنند.

کد خبر: 4851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =