معافیت بیمه‌ای، انگیزه جذب کارورزان

جدیدترین آمار اجرای طرح «کارورزی» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که تا به امروز بیش از ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان و کارجویان واجد شرایط، در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، خروجی داده‌های آماری اجرای طرح کارورزی همچنین نشان از بهره‌مندی حدوداً ۱۱هزار واحد کارگاهی از معافیت بیمه‌ای ناشی از استفاده از کارورزان مشمول این طرح وزارت کار شده‌اند.

از جمعیت دانش‌آموختگان ثبت‌ نام شده در قالب طرح کارورزی، تعداد ۵۹ هزار و ۷۷۰ نفر در کارگاه‌هایی که طرح خود را گذرانده‌اند، مشغول به کار هستند و در واقع از این طریق شغل مورد نظر خود را به دست آورده و به جمعیت آماری شاغلان کشور اضافه شده‌اند.

همچنین گفتنی است که تا امروز ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) ۱۰ هزار و ۷۲۶ بنگاه‌های تولیدی در قالب طرح کارورزی وزارت کار از امکان معافیت بیمه‌ای مشخص شده در این سامانه بهره‌مند شده اند و در واقع از امکان مزایای دوطرفه این طرح برای کارجویان و کارفرمایان استفاده کرده اند.

گفتنی است که بیشترین تعداد داوطلب و بالاترین تعداد اشتغال از طریق استفاده از طرح کارورزی، در استان‌های فارس و لرستان به ثبت رسیده است که استان فارس با ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر داوطلب و بیش از شش هزار و ۹۳۰ نفر اشتغال دانش‌آموخته، بالاترین آمار ثبت شده در قالب طرح مذکور را در اختیار دارد.  

کارورزی؛ اشتغال کارجویان و انتفاع کارفرمایان

طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های اثربخش وزارت کار ذیل سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزشهای شغلی به دانش‌آموختگان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.

یکی از راهکارهای عملیاتی موفق در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، تدوین و اجرای طرح کارورزی وزارت کار است که بر اساس پیش‌بینی‌های آغاز اجرای آن، این طرح باید شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر روبه کاهش آمار بیکاری دانش‌آموختگان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.

در واقع این طرح، شرایط و زمینه‌ای برای آشنایی دانش‌آموختگان با محیط کار و افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال را در آینده فراهم آورده است و بر اساس اهداف طراحی شده برای طرح کارورزی پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می‌شود.

طرح کارورزی دانشجویان در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است و در واقع این طرح دانش‌آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌ آموخته و از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به کارگیری آن‌ها در بخش‌های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسید.

طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و دستور العمل‌های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

کارورزی نیازمند تطابق با قانون کار است

«محمدرضا تاجیک» رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص کیفیت اجرای طرح کارورزی اظهار کرد: مطابقت اجرای طرح‌های ارتباط دهنده بازار کار و دانش‌آموختگان در واقع یکی از شروط اجرای موفق اینگونه طرح‌ها در خصوص توسعه اشتغال است.

این فعال و کارشناس حوزه کار همچنین تصریح کرد: در یک دهه اخیر طرح‌هایی مانند استاد شاگردی و کارورزی توسط دولت در زمینه آموزش‌های مهارتی تدوین و اجرایی شده است که به علت عدم توجه در تطابق لازم این طرح‌ها با چارچوب قانون کار و دخالت ندادن نظر تشکلات کارگری در این خصوص، خروجی پیش‌بینی شده را به میزان کافی از این طرح‌ها شاهد نبودیم.

وی حضور کارشناسانه جامعه کارگری در اجرای طرح‌های مرتبط با بازار کار را از ضروریات اجرای موفق این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: کارگران به دلیل حضور در چرخه تولید و بازار کار دارای تجربیات موفقی در زمینه‌های مرتبط با اشتغال هستند که انتقال آنها می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و تسریع کننده اجرای موفق طرح ها باشد.

تاجیک در ادامه عنوان کرد: دانشگاه‌های علمی کاربردی در راستای توجه به امر مهارت‌آموزی و اولویت بخشی به امر مهارت، شروع به فعالیت کردند و طرح‌هایی در حوزه کارورزی و مهارت‌آموزی دانشجویان همزمان با کار در حوزه فعالیت این دانشگاه‌ها تعریف شد که متاسفانه این مراکز از اصل موضوع فاصله گرفته است و عملاً به سمت مدرک‌گرایی حرکت کردند.

کد خبر: 46832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =