آمادگی پردیس انرژی پارک فناوری خراسان رضوی برای انعقاد قراردادهای پژوهشی با وزارت نفت

مدیر پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالا در پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان از آمادگی این مجموعه برای انعقاد قراردادهای پژوهشی و فناورانه با وزارت نفت خبر داد.

معصومه ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار آتیه آنلاین در این باره گفت: پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی از شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تشکیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ شرکت در حوزه صنعت نفت و گاز در پارک  علم و فناوری خراسان رضوی  فعالیت می‌کنند.

مدیر پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: شرکت‌های کوچک و بزرگ در این پردیس به بومی‌سازی محصولات و تجهیزات این صنعت مشغول بوده و بسیاری از تجهیزات و قطعاتی که در این شرکت‌ها بومی‌سازی شده‌اند، کشور را در بخش‌های مختلف به خودکفایی رسانده است.

ذاکریان به تنوع محصولات و تجهیزات بومی‌ شده در این پردیس اشاره کرد و افزود: بیشتر محصولات و خدمات ارائه شده در حوزه‌های تجهیزات مکانیکی، تجهیزات برق و الکترونیک، مواد شیمیایی و هوش مصنوعی قرار دارند.  

وی ادامه داد: قراردادهایی نیز با شرکت‌های پتروشیمی و فازهای مختلف پارس جنوبی در حوزه پمپ‌ها، توربوکمپرسورها و سیستم‌های کنترلی منعقد شده است.

مدیر پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: در بحث‌های فرایندی و مواد شیمیایی که یکی از نقاط حساس در صنعت نفت بوده  و از طرفی تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه در کشور کم است، دو شرکت در این پردیس حضور دارند که در پروژه‌های گوگردزدایی از گاز طبیعی در پارس جنوبی فعالیت چشمگیری دارند.

ذاکریان تاکید کرد: در این پردیس تعداد زیادی از از شرکت‌ها برای نخستین بار در کشور در راستای حل یک مساله یا نیاز در صنعت نفت فعالیت می‌کنند که منجر به تولید تجهیز یا ارائه خدمت فناورانه می‌شود، به عنوان مثال در بخش بالادستی و بهره‌برداری از چاه‌های نفت و گاز که برای کشور بسیار حائز اهمیت است، فعالیت‌های موثری از سوی پارک علم و فناوری خراسان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از قراردادهای شرکت‌ها از نوع قراردادهای خرید بار اول است و با توجه به تحریم‌ها و نیازی که در داخل کشور به وجود آمده، شرکت‌های پردیس انرژی این کالاها و تجهیزات را بومی‌سازی می‌کنند، به گفته برخی مدیران  صنعت نفت کیفیت برخی کالاهای ساخت داخل از نمونه خارجی آن بالاتر بوده و  برای شرایط خاص چاه های ایران ساخته شده است.

مدیر پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان این که بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های موجود در پارک علم و فناوری خراسان دانش‌بنیان هستند، افزود: توانمندی این شرکت‌ها محدود به روش‌های کپی‌برداری و مهندسی معکوس نیست، چرا که این شرکت‌ها به سطحی از دانش فنی روز و بلوغ رسیده‌اند که با امکاناتی که در کشور وجود دارد، نیازها را برطرف و تحریم‌ها را به حداقل رسانند.

ذاکری با اشاره به اخذ گواهینامه‌های معتبر در حوزه صنعت نفت گفت: اقدام‌های بسیار خوبی توسط وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه انجام شده است؛ نمونه‌های محصولات داخلی که برخی شرکت‌ها می‌سازند، در داخل کشور آزمایش شده و سپس این نمونه‌ها را با نمونه‌های خارجی تطابق داده شده و گواهی تطابق در این زمینه برای شرکت‌ها صادر می‌شود و مشکلات مربوط به اخذ برخی گواهینامه‌ها از این طریق رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان، ارتباطات خوبی با صنعت نفت دارد، افزود: این آمادگی وجود دارد که برای نیازهای صنعت نفت در داخل پارک علم و فناوری خراسان کنسرسیومی متشکل از چندین شرکت با زمینه‌های تخصصی مختلف تشکیل شود. خیلی از نیازها یک تجهیز نیست و گاهی یک فرایند است و این آمادگی  وجود دارد که برای این گونه نیازها کنسرسیومی تشکیل شود.

مدیر پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به اینکه پردیس انرژی خراسان در حال تبدیل شدن به یک برند شناخته شده در صنعت نفت است و متقاضیان حضور در این پردیس امسال نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش یافته است، پیش‌بینی می‌شود فعالیت های این پردیس افزایش یافته و بخش عمده سایت فعلی پارک در اختیار پردیس انرژی قرار گیرد.

کد خبر: 46598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =